Tavaszi böjt másképp: így hat rád a 3+1 lépéses digitális detox

GettyImages-1226069370
Sas Eszter Krisztina

Ahogyan életre kel a természet, hosszabbodnak a nappalok és melegszik az idő, valahogy mindannyiunkban megerősödik az igény, hogy több időt töltsünk a szabad levegőn. Ilyenkor kifejezetten jóleshet egy kicsit eltávolodnunk az online világtól. Ebben segíthet a digitális detox. Mutatjuk, hogyan érdemes belevágni, és mit nyerhetünk általa.

Manapság szinte mindannyian szünet nélkül jelen vagyunk az online térben  A különféle digitális felületekről érkező milliónyi inger mind a figyelmünkért verseng. Az online világ oltárán pedig sokszor feláldozzuk valós élményeink megélését. Éppen ezért érdemes időnként digitális detoxot tartanunk. 

Hogyan hat ránk a túlzott telefonhasználat? 

Bár az okoseszközöknek számos előnye van, a mérték nélküli használatuk negatívan hathat a fizikai és a mentális egészségünkre egyaránt:

  • az alvásunk minősége romolhat,
  • háttérbe szorulhatnak a társas kapcsolataink, elszigetelődéshez vezethet,
  • a folyamatos ingerek rontják a koncentrációs képességet, elvonják a figyelmünket,
  • a túlzásba vitt használat visszavetheti a hatékonyságunkat,
  • növelheti a magány és a depresszió kialakulásának kockázatát.

Jelek, amelyek azt mutatják, hogy túlzásba vitted a telefon/internet használatot

Időnként mindenkinek jól jön a digitális detox, azonban ha az alábbiak valamelyikét rendszeresen tapasztalod magadon, mindenképp érdemes tudatosan beiktatnod telefonmentes időszakokat:

  • ha gyakran elveszíted az időérzékedet telefonozás közben,
  • kifejezetten szorongással tölt el, ha nincs nálad a telefonod,
  • ha rendszeresen azért laptopozol, telefonozol, hogy eltereld a figyelmed valamiről.
Gyakran azért nyúlunk a telefonunkért, mert szeretnénk elterelni a figyelmünket vagy lefoglalni magunkat valamivel, hogy ne unatkozzunk
Gyakran azért nyúlunk a telefonunkért, mert szeretnénk elterelni a figyelmünket vagy lefoglalni magunkat valamivel, hogy ne unatkozzunkLuis Alvarez / Getty Images Hungary

Így alakítsd ki a digitálisdetox-terved!

Digitális detoxot bármikor tarthatunk, ha úgy érezzük, túlcsordulunk az online világ információtengerétől. Érdemes kialakítanunk a saját szabályainkat, hogy az offline időt valóban minőségien töltsük, és még véletlenül se engedjünk a digitális eszközök csábításának:

#1 Először is szabd meg, milyen gyakran szeretnél digitálisdetox-időszakokat beiktatni az életedbe. Mindennap pár óráig? Minden reggel és este? Hetente? Hétvégente? Havonta néhány alkalommal? Minden alkalommal, amikor társaságban vagy? Tűzz ki egy célt, amiről azt gondolod, reálisan tartható a számodra!

#2 Pontosan határozd meg, hogy mi tartozik a digitálisdetox-tervedhez! Mitől szeretnél elszakadni? Minden eszközödet félreteszed, vagy csak bizonyos alkalmazások, pl. social media appok használatát korlátozod?

#3 Ha mindezekkel megvagy, érdemes átgondolnod azt is, mivel fogod tölteni a felszabaduló idődet. Mivel foglalkoznál szívesen, ahelyett, hogy internetezel vagy appokat használsz? Ez lehet pihenés, aktív kikapcsolódás a természetben, a számodra fontos személyekkel töltött idő, sport, öngondoskodási tevékenységek, lényegében bármi, ami nem a digitális eszközökhöz köthető, és kellemes időtöltés számodra.

Az olvasást például érdemes lehet beemelnünk a digitális detoxunk idejébe
Az olvasást például érdemes lehet beemelnünk a digitális detoxunk idejébeCrispin la valiente / Getty Images Hungary

+1 Mivel sokan már a függőség határát súroló mennyiségben töltik az idejüket a képernyők előtt, a digitális detoxot gyakran elméletben könnyebb megvalósítani, mint a gyakorlatban, Sokszor már automatikusan nyúlunk a telefonunkért, ha kicsit is unatkozni kezdünk, vagy ha eszünkbe jut hirtelen valami. Ezért érdemes mindig feltennünk magunknak a kérdést, ha az eszközeinkhez nyúlunk, hogy miért tettük. Milyen célból vettük elő? Van konkrét dolog, amit el akarunk intézni (megnézni egy találkozó részleteit, megválaszolni egy e-mailt stb.), vagy csak céltalanul görgetünk. Akár egy nagyon kicsi papírfecnire vagy post-itre ráírhatunk egy kérdőjelet, és a kijelző szélére ragaszthatjuk, hogy bármikor, amikor a kezünk ügyébe akadnak, emlékeztessük magunkat arra, hogy a céltalan görgetésnél fontosabb dolgok is történnek az életben. És ezek általában nem a képernyők előtt játszódnak. 

A cikk szerzőjéről

Sas Eszter Krisztina a Dívány pszichológus szakértője és a Mind Art kreatív pszichológiai műhely társalapítója.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra