Ezért hízol vissza diéta után: mutatjuk, min kéne változtatnod

GettyImages-1370863388

Sokan úgy próbálnak fogyni, hogy csökkentik a napi étkezések számát, miközben ennél rosszabb utat talán nem is választhatnának. Mások a sportot felejtik el teljesen, de olyanok is akadnak, akik a kalóriákban nem hisznek. Vajon kik híznak vissza a legnagyobb eséllyel, és min kellene változtatni a tartós eredményességhez?

Kellemetlen, de igaz: ha egészségesek vagyunk, a pluszkilókért legtöbbször magunkon kívül senkit nem okolhatunk – sokszor egészen egyszerűen folyamatosan több energiát viszünk be, mint amennyit felhasználunk. Nem mozgunk, stresszelünk, nem alszunk. Ugyanakkor a túlsúlynak egészen banális okai is lehetnek: ilyen például a rossz étkezési ritmus, amikor a kimaradt reggelit dupla vacsorával pótoljuk. 

Annyi biztos, hogy a folyamatban fontos szerepe van az inzulinnak, melynek termelődését a sok túlevés folyamatosan fokozza, illetve magas szinten tartja. Ha magas a testben az inzulinszint, akkor az köti a zsírt, ez azt eredményezi, hogy a táplálékot, amit beviszünk, nagy arányban zsírként raktározza el a szervezet. Ha gyakran magas az inzulinszint, akkor a sejtek inzulinérzékenysége romlik, és egyre több és több inzulin kell ahhoz, hogy a tápanyagok felszívódjanak.

A legtöbb diéta eredményéből semmi sem látszik egy év után

Egy új tanulmány szerint a legtöbb diéta fogyáshoz és vérnyomáscsökkenéshez vezet, de ezek a kívánt hatások egy év után nagyrészt eltűnnek. A tanulmányban az emberek olyan népszerű diétákat követtek, mint a paleo, a keto vagy a mediterrán étrend, ám körülbelül egy év elteltével kevesen tartották az elért súlyt.

Azoknak ugyanis, akik tartósan fogyni szeretnének, egy hosszú távon fenntartható tervre van szükségük, és nem pedig egy diétára.

Néha azt sem tudjuk, mi lehet a pluszkilók oka
Néha azt sem tudjuk, mi lehet a pluszkilók okaYulia Naumenko / Getty Images Hungary

A fogyás és a súlycsökkentés két nagyon népszerű téma. Noha a fogyókúra lenyűgöző kezdeti eredményeket hozhat, egy új nemzetközi tanulmány közzétette, hogy a legtöbb diéta, függetlenül attól, hogy melyik, általában biztos fogyáshoz és vérnyomáscsökkenéshez vezet, de ezek a kívánt hatások egy év után nagyrészt eltűnnek.

A tanulmány 121 véletlenszerű vizsgálat eredményein alapult, közel 22 000 beteg bevonásával. Az átlagéletkor 49 év volt, és mindenki, aki követte a népszerű diétát – mint a paleo, a keto vagy a mediterrán változatokat –, fogyásról és a szív- és érrendszeri kockázati tényezők változásáról számolt be. A tanulmány szerint a bizonyítékok azt mutatják, hogy a legtöbb makrotápanyag-étrend 6 hónapon túl mérsékelt súlycsökkenést és jelentős javulást eredményez a szív- és érrendszeri kockázati tényezőkben, például a vérnyomásban. 12 hónap elteltével azonban a súlycsökkentésre gyakorolt hatás és a szív- és érrendszeri kockázati tényezők javulása nagymértékben eltűnik.

Egy másik tanulmány, amely 29 hosszú távú fogyókúrát követett, azt mutatta, hogy az elvesztett súly több mint felét 2 éven belül visszanyerték, 5 év elteltével pedig a leadott súly több mint 80 százalékát szedték fel a fogyókúrázók. Ez azt sugallja, hogy azoknak, akik fogyni szeretnének, többre van szükségük, mint egyszerűen diétázni.

Miért nem működik a fogyókúra?

Jellemzően, ha valaki diétába kezd, azonnal fogyni kezd, különösen, ha motivált és becsületesen ragaszkodik a szabályokhoz. De végül, ahogy a test fogy, az anyagcsere lelassul.

„Ahogy fogy az ember, az anyagcseréje visszaüt ellene, és megnehezíti a csökkenő tendencia, vagyis a fogyás folytatását” – mondta Sharon Zarabi a New York-i Lenox Hill Kórház bariátriai igazgatója.

„Sokkal inkább összhangban kellene lennünk azzal, ami nekünk a legjobb, nem pedig sanyargatni magunkat. Ettől térünk ugyanis vissza a korábbi egészségtelen táplálkozási stílusokhoz, legyen szó makrókról vagy adagszabályozásról” – folytatta a szakember, aki szerint a szigor teszi tönkre a tartós eredményeket.

Mi a megoldás?

„Amikor az emberek elkezdenek fogyókúrázni, általában nagyon döcögősen haladnak” – kezdte Despina Hyde-Gandhi, a NYU regisztrált dietetikusa. „A hetek múlásával bármiféle viselkedésmód is szükséges, még ha kezdetben meg is változik, egy idő után visszatér. Együtt kell dolgoznunk a betegekkel, hogy ne csak diétát folytassunk, hanem teljes életmódot változtassunk. Ez az a pont, ahol a siker elmaradását látjuk” – húzta alá.

Mit jelent a teljes életmódváltás? A recept nem olyan nagy titok, sőt, elég egyértelmű: minden a helyes táplálkozáson és a mozgáson múlik. Az egyik legnagyobb dolog, amit a szakértők a testsúly fenntartására törekvő embereknél látnak, az a testmozgás. A kalóriakorlátozás jó, de ennek elkerülése érdekében a fizikai aktivitást és a testmozgást növelni kell, hogy sovány testtömeget hozzunk létre – vallják a szakemberek.

Erre nincs szükség, legalábbis nem állandóan
Erre nincs szükség, legalábbis nem állandóanWitthaya Prasongsin / Getty Images Hungary

„Igazán fontos azt tenni, ami az egyén számára működik és élvezhető, fenntartható” – tette hozzá Hyde-Gandhi. „Rengeteg tanács létezik, a ketótól a paleóig, és az időszakos koplalásig. Vannak, akik nagyszerűen érzik magukat, amikor ezeket a dolgokat csinálják, és vannak, akik rettenetesen érzik magukat közben. Mindenkinek meg kell határoznia, hogy mi működik a legjobban az ő számára, és meg kell találnia az egyensúlyt az étkezésében” – fűzte hozzá.

A szakember az 50-25-25-ös szabályt javasolja, ahol minden étkezés 50 százaléka zöldség, 25 százaléka sovány fehérje és 25 százaléka magas rosttartalmú szénhidrát. „Ha valaki követi ezt a képletet, a fogyástól eltekintve, jól érzi magát, és a vércukorszintje kiegyensúlyozott lesz, ami hasznos a súlyának megőrzésében.”

További ajánlásai az egészség megőrzésére:

  • Minimum 7 óra alvás éjszakánként.
  • Megfelelő vízfogyasztás.
  • Heti 150 perc edzés.

„Nincs olyan diéta, amely mindenkinek megfelelne” – mondta Zarabi. „Bármilyen változtatást eszközöl az érintett a napi táplálékbevitelben, miközben csökkenti a teljes kalóriabevitelt, mindenképpen elősegíti a fogyást. A kérdés az, hogy meddig” – fűzte hozzá. A szakemberek szerint tehát olyan diétát kell választanunk, amely a kezdetektől tartható és élvezetes, és ha elbukunk, próbálkozzunk egy másikkal, ne adjuk fel. A másik buktató a mozgás kihagyása lehet – ehelyett legalább 150 perc tempós sétát javasolnak a megkérdezettek hetente, a biztos siker érdekében. 

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra