Leszoknál a cukorról? Ez a 11 brutális érv jó eséllyel segíteni fog

Azt tudjuk, hogy a cukor nem jó a fogaknak, hát még a vércukorszintnek, de egyben látni a tanulmányok sokaságát, amelyek bizonyítják, hányféleképpen teszi tönkre szervezetünket, egészen sokkoló. Ha másra nem, arra remek ez az összeállítás, hogy sokkal könnyebb legyen leszokni róla, és egészségesebb alternatívákat választani, amikor valami édeset fogyasztanánk.

A marinara szósztól a salátaöntetekig a hozzáadott cukor még a legváratlanabb termékekben is megtalálható lehet, és nem csak az ízesítőkben. Sokan a gyors, feldolgozott ételekre támaszkodnak ebéd- és vacsoraidőben, és mivel ezek a termékek gyakran tartalmaznak hozzáadott cukrot, ez teszi ki végül a napi kalóriabevitelük nagy részét.

Az Egyesült Államokban a hozzáadott cukrok a felnőttek teljes kalóriabevitelének akár 17%-át, a gyermekeknél pedig a 14%-át teszik ki, és a világ többi országa sincs tőlük sokkal lemaradva. Az étrendi irányelvek ezzel szemben azt javasolják, hogy a hozzáadott cukorból származó kalóriákat napi 10% alá korlátozzuk. A szakértők úgy vélik, hogy a cukorfogyasztás az elhízás és számos krónikus betegség, például a 2-es típusú cukorbetegség egyik fő oka.

Íme 11 ok, amiért a túl sok cukor fogyasztása káros az egészségre.

1. Súlygyarapodást okozhat, az pedig számos betegséget

Az elhízás aránya világszerte növekszik, és a hozzáadott cukor, különösen a cukorral édesített italokból származó cukor az egyik fő bűnös. A cukorral édesített italok, mint például az üdítők, gyümölcslevek és teák, tele vannak fruktózzal, egyfajta egyszerű cukorral. A fruktóz fogyasztása jobban növeli az éhséget és az étkezés utáni vágyat, mint a glükóz, a keményítőtartalmú élelmiszerekben található cukor fő típusa. Ezenkívül a túlzott fruktózfogyasztás rezisztenciát okozhat a leptinnel, egy fontos hormonnal szemben, amely szabályozza az éhséget, és arra utasítja a szervezetet, hogy hagyja abba az evést.

A kutatások következetesen kimutatják, hogy azok az emberek, akik cukros italokat, például üdítőt és rostos gyümölcslevet isznak, nagyobb súlyúak, mint azok, akik nem. Ezenkívül a sok cukorral édesített ital fogyasztása összefüggésbe hozható a zsigeri zsír megnövekedett mennyiségével, egyfajta mély hasi zsírral, amely olyan állapotok kialakulásához kapcsolódik, mint a cukorbetegség és a szívbetegség. 

2. Növelheti a szívbetegség kockázatát

A magas cukortartalmú étrendet számos betegség fokozott kockázatával hozták összefüggésbe, beleértve többféle szívbetegséget, amely világszerte az első számú halálok. A bizonyítékok arra utalnak, hogy a magas cukortartalmú diéták elhízáshoz, gyulladásokhoz és magas triglicerid-, vércukor- és vérnyomásszinthez vezethetnek – ez mind a szívbetegség kockázati tényezője. 

Ezenkívül a túl sok cukor fogyasztása, különösen a cukorral édesített italokból, összefüggésbe hozható az érelmeszesedéssel, egy olyan betegséggel, amelyet zsíros, artériák eltömődését okozó lerakódások jellemeznek. 

Egy több mint 30 000 ember bevonásával készült tanulmány kimutatta, hogy azoknál, akik a kalória 17-21%-át fogyasztották hozzáadott cukorból, 38%-kal nagyobb volt a szívbetegség miatti halálozás kockázata, szemben azokkal, akik csak 8%-át fogyasztották hozzáadott cukorból. 

3. Összefüggésbe hozták az akne kialakulásával is

A finomított szénhidrátban gazdag étrend, beleértve a cukros ételeket és italokat is, összefüggésbe hozható az akne kialakulásának nagyobb kockázatával. A magas glikémiás indexű élelmiszerek, például a feldolgozott édességek gyorsabban emelik a vércukorszintet, mint az alacsonyabb glikémiás indexűek.

A cukros ételek gyorsan megnövelik a vércukor- és inzulinszintet, fokozott androgénszekréciót, olajtermelést és gyulladást okozva, amelyek mindegyike szerepet játszik a pattanások kialakulásában.

Tanulmányok kimutatták, hogy az alacsony glikémiás étrend csökkenti az akne kockázatát, míg a magas glikémiás diéták nagyobb kockázatot jelentenek.

Egy 2300 tinédzser bevonásával végzett tanulmány kimutatta, hogy azoknál, akik gyakran fogyasztottak hozzáadott cukrot, 30%-kal nagyobb volt a pattanások kialakulásának kockázata. 

4. Növeli a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát

A cukorbetegség előfordulása világszerte több mint kétszeresére nőtt az elmúlt 30 évben. Bár ennek számos oka lehet, egyértelmű kapcsolat van a túlzott cukorfogyasztás és a cukorbetegség kockázata között. Az elhízást, amelyet gyakran a túl sok cukor fogyasztása okoz, a cukorbetegség legerősebb kockázati tényezőjének tekintik.

Sőt, a hosszan tartó, túlzottan magas cukorfogyasztás rezisztenciát okoz az inzulinnal szemben, a hasnyálmirigy által termelt hormonnal, amely szabályozza a vércukorszintet. Az inzulinrezisztencia a vércukorszint emelkedését okozza, és jelentősen növeli a cukorbetegség kockázatát.

Egy több mint 175 országot felölelő népességvizsgálat kimutatta, hogy a cukorbetegség kialakulásának kockázata 1,1%-kal nőtt minden 150 kalória cukor vagy körülbelül egy doboz üdítő elfogyasztása után naponta.

5. Növelheti a rák kockázatát

A túlzott mennyiségű cukor fogyasztása növelheti bizonyos rákos megbetegedések kialakulásának kockázatát. Először is, a cukros ételekben és italokban gazdag étrend elhízáshoz vezethet, ami jelentősen növeli a rák kockázatát.

Ezenkívül a magas cukortartalmú étrend növeli a gyulladást a szervezetben, és inzulinrezisztenciát okozhat – mindkettő növeli a rák kockázatát.

Egy több mint 430 000 ember bevonásával készült tanulmány kimutatta, hogy a hozzáadott cukor fogyasztása összefügg a nyelőcsőrák, a mellhártyarák és a vékonybélrák fokozott kockázatával. Egy másik tanulmány kimutatta, hogy azoknál a nőknél, akik hetente több mint háromszor fogyasztottak édes péksüteményeket vagy süteményt, 1,42-szer nagyobb valószínűséggel alakult ki méhnyálkahártyarák, mint azoknál, akik heti 0,5-nél kevesebbszer fogyasztották ezeket az ételeket. 

6. Növelheti a depresszió kockázatát

Míg az egészséges táplálkozás javíthatja a hangulatot, a magas hozzáadott cukrot és feldolgozott élelmiszereket tartalmazó étrend növelheti a depresszió kialakulásának esélyét. Sok feldolgozott élelmiszer fogyasztása, beleértve a magas cukortartalmú termékeket, például süteményeket és cukros italokat, összefüggésbe hozható a depresszió magasabb kockázatával.

A kutatók úgy vélik, hogy a vércukorszint ingadozása, a neurotranszmitterek szabályozási zavara és a gyulladás mind oka lehet a cukor mentális egészségre gyakorolt káros hatásának.

Egy 22 éven át 8000 embert vizsgáló tanulmány kimutatta, hogy azoknál a férfiaknál, akik napi 67 gramm vagy annál több cukrot fogyasztottak, 23%-kal nagyobb volt a depresszió kialakulásának esélye, mint azoknál, akik napi 40 grammnál kevesebbet ettek. Egy másik, több mint 69 000 nő bevonásával végzett vizsgálat kimutatta, hogy azoknak, akik a több hozzáadott cukrot fogyasztanak, nagyobb esélyük van a depresszióra, mint azoknak, akik a kevés cukrot fogyasztanak. 

7. Felgyorsíthatja a bőr öregedési folyamatát

A ráncok az öregedés természetes jelei. Végül megjelennek, egészségi állapottól függetlenül. A nem megfelelő ételválasztás azonban felgyorsíthatja a bőr öregedési folyamatát.

A fejlett glikációs végtermékek (AGE) olyan vegyületek, amelyek a cukor és a fehérje közötti reakciók során keletkeznek a szervezetben. Feltehetően kulcsszerepet játszanak a bőr öregedésében. A finomított szénhidrátban és cukorban gazdag étrend AGE-k termelődéséhez vezet, ami a bőr idő előtti öregedését okozhatja. Az AGE-k károsítják a kollagént és az elasztint, amelyek olyan fehérjék, amelyek segítik a bőr nyúlását és fiatalos megjelenését.

Amikor a kollagén és az elasztin károsodik, a bőr elveszti feszességét és megereszkedik.

Egy tanulmány szerint azok a nők, akik több szénhidrátot fogyasztottak, beleértve a hozzáadott cukrot is, ráncosabbak voltak, mint a magas fehérjetartalmú és alacsonyabb szénhidráttartalmú diétán élők.

8. Gyorsíthatja a sejtek öregedését

A telomerek a kromoszómák végén található struktúrák, a genetikai információ egy részét vagy egészét tartalmazó molekulák. Védőkupakként működnek, megakadályozva a kromoszómák károsodását, vagy összeolvadását. Ahogy az ember öregszik, a telomerek természetesen rövidülnek, ami a sejtek öregedését és hibás működését okozza. Bár a telomerek rövidülése az öregedés normális velejárója, az életmóddal kapcsolatos rossz döntések felgyorsíthatják a folyamatot.

Nem egyszerű leszokni róla
Nem egyszerű leszokni rólaOsakaWayne Studios / Getty Images Hungary

Kimutatták, hogy a nagy mennyiségű cukor fogyasztása felgyorsítja a telomerek rövidülését, ami fokozza a sejtek öregedését. Egy 5309 felnőtt bevonásával végzett vizsgálat kimutatta, hogy a cukorral édesített italok rendszeres fogyasztása rövidebb telomerhosszúsággal és a sejtek idő előtti öregedésével jár.

9. Elszívja az energiádat

A magas hozzáadott cukrot tartalmazó élelmiszerek gyorsan megnövelik a vércukor- és inzulinszintet, ami megnövekedett energiához vezet. Ez az energiaszint-emelkedés azonban múlékony. A cukorral teli, de fehérje-, rost- vagy zsírhiányos termékek rövid energialöketet eredményeznek, amit gyorsan követ a vércukorszint hirtelen csökkenése, amit gyakran összeomlásnak neveznek.

Az állandó vércukorszint-ingadozások jelentős energiaszint-ingadozásokhoz vezethetnek.

Ennek az energiaelszívási ciklusnak az elkerülése érdekében válassz olyan szénhidrátforrásokat, amelyek kevés hozzáadott cukrot tartalmaznak, és rostban gazdagok.

A szénhidrátok fehérjével vagy zsírral való párosítása egy másik nagyszerű módja annak, hogy az ember stabilan tartsa vércukorszintjét és energiaszintjét. Például egy alma és egy kis marék mandula elfogyasztása kiváló nassolnivaló a hosszan tartó, állandó energiaszint eléréséhez.

10. Elzsírosodott májhoz vezethet

A magas fruktózbevitelt következetesen összefüggésbe hozták a zsírmáj fokozott kockázatával. Ellentétben a glükózzal és más cukorfajtákkal, amelyeket a szervezet számos sejtje vesz fel, a fruktózt szinte kizárólag a máj bontja le.

A fruktóz formájában lévő nagy mennyiségű hozzáadott cukor túlterheli a májat, ami alkoholmentes zsírmájbetegséghez (NAFLD) vezet, amely állapotot a májban történő túlzott zsírlerakódás jellemez.

Egy több mint 5900 felnőtt bevonásával végzett vizsgálat kimutatta, hogy azoknál az embereknél, akik naponta cukrozott italokat ittak, 56%-kal nagyobb volt az állapot kialakulásának kockázata, mint azoknál, akik nem.

11. Egyéb egészségügyi kockázatok

A fent felsorolt kockázatokon kívül a cukor számtalan más módon is károsíthatja a szervezetet. A kutatások azt mutatják, hogy a túl sok hozzáadott cukor:

Növeli a vesebetegség kockázatát: A folyamatosan magas vércukorszint károsíthatja a vese érzékeny ereit. Ez vesebetegség fokozott kockázatához vezethet.

Negatív hatással van a fogak egészségére: A túl sok cukor fogyasztása fogszuvasodást okozhat. A szájban lévő baktériumok cukorral táplálkoznak, és savas melléktermékeket szabadítanak fel, amelyek a fogak demineralizációját okozzák.

Növeli a köszvény kialakulásának kockázatát: A köszvény gyulladásos állapot, amelyet ízületi fájdalom jellemez. A hozzáadott cukrok növelik a húgysav szintjét a vérben, növelve a köszvény kialakulásának vagy súlyosbodásának kockázatát.

A kognitív hanyatlás felgyorsítása: A magas cukortartalmú diéták memóriakárosodáshoz vezethetnek, és összefüggésbe hozhatók a demencia fokozott kockázatával.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra