Elméleti fizikus ad tippeket arra, hogyan lehetnek neked is briliáns ötleteid!

GettyImages-1298838561
Kofrán Eszter

Egy elméleti fizikus tippjei szerint karnyújtásnyira hozhatod magadhoz a briliáns ötletek megálmodását.

Briliáns ötletből sosem elég, mindig akad valami, amit meg kell oldani. Azonban „Euréka nem csap hókon” rendszeres időközönként, hogy ihletett felkiáltásban törjünk ki, a múzsák sem csókolnak homlokon minden kedden, és igazán nem számíthatunk arra, hogy hirtelen jött elképesztő ötleteink felvillanó villanykörtéjére támaszkodjunk a lakás megvilágítása ügyében éjjelente. Egy elméleti fizikus tanácsai mégis segíthetnek abban, hogy a megszokottnál gyakrabban jöjjünk elő spanyolviasz szintű újításokkal.

Briliáns ötletek, kognitív filterek

Gyerekkorunkban hemzsegtek a kreatívabbnál kreatívabb ötletek fejünkben, elképzelhető problémákra elképzelhetetlen megoldásokkal rukkoltunk elő. Legyen szó akár a felhőket vattacukorrá átalakító kartondobozról, vagy egyik szülőnk elment hangját felkutató térkép megrajzolásáról, mindenre volt mit mondani. Azonban ahogyan idősödünk, kognitív filtereink egyre nagyobb felügyeletet kezdtek el gyakorolni elménkre, hogy a furcsa ötleteket kiszorítsák tudatalattinkba és a konvencionális gondolatokat engedjék tudatunk színe elé. Ez nem feltétlenül rossz dolog, hiszen az átlagos gondolatokból is megárt a sok, pláne a képtelen képzelgésekből. Egy elméleti fizikus, Leaonard Mlodinow viszont három stratégiát kínál fel arra, hogyan lazítsunk a kognitív filtereinken és engedjük szabadjára kreativitásunkat.

A kognitív filterek fellazításával könnyebben támadhatnak nem konvencionális, briliáns ötleteid
A kognitív filterek fellazításával könnyebben támadhatnak nem konvencionális, briliáns ötleteidArtur Debat / Getty Images Hungary

1. Iktasd ki a figyelemelterelő tényezőket!

Az új ötletek a nyitott elmét tisztelik meg látogatásukkal, fittyet hánynak a „szabálykövető” üzemmódban dolgozó agyakra. Fontos, hogy ne „multitaskolj”, hanem egyszerre csak egy dologra koncentrálj, ugyanis az agy valójában nem tud párhuzamosan több dologra figyelni, hanem villámgyors váltásokat végez el, amelyet szimultán dolgozásként élünk meg. Sok ilyen váltás nagymértékű mentális energiabefektetést igényel, és úgy lefárasztja az agyat, hogy már nem jut hely a kreativitásnak.

Másfajta figyelemelterelő lehet a külső elvárások menedzselése. Ha folyton azon kattogsz, hogy kollégáid, családtagjaid elvárják azonnali reagálásodat, nem tud ellazulni elméd. Határokat kell szabni, akár időintervallum lefektetésével, amely során kikapcsolod minden értesítődet a mobilodon.

2. Adj magadnak időt!

Adj magadnak egész napot vagy napokat arra, hogy felfedezd ötleteidet, hogy nyílt végű játékba bonyolódj gondolataiddal. Ha szoros határidőn belül kell csudálatos megoldással előrukkolnod, nem fogsz egyről a kettőre jutni, ugyanis legtöbbünknek kipihent, lelazult agyra van szüksége ahhoz, hogy alkotni tudjon. Az időlimit bestresszel, korlátozza a játékos részünket, amely könnyen össze tud kapcsolni különböző dolgokat, ilyenkor nincs helye tévedésnek.

A lelazult elme könnyebben hoz létre briliáns ötleteket
A lelazult elme könnyebben hoz létre briliáns ötleteketArtur Debat / Getty Images Hungary

3. Ne félj a kudarctól!

A kudarctól való félelem gátját szabhatja a nem mindennapi ötleteknek, amelyek közül a legtöbb borzasztó lesz, de néhányuk akár briliánsnak is bizonyulhat. Ha attól tartasz, hogy az ötlet, amit kipróbálnál, rossz lesz, akkor a jó ötleteknek sem adsz esélyt. Hogy ezt a szorongást legyőzd, az első két tipp mellett azzal is kísérletezhetsz, hogy szándékosan olyan helyzetbe hozod magadat tét nélküli helyzetekben, amely során nagy valószínűséggel el fogsz hasalni. Például érdemes megélni, hogy nem tudsz elsőre tökéletes szuflét csinálni, beesik a teteje, de ezzel azt is megtapasztalod, hogy még ha a szuflé össze is dől, a világ nem, tehát nem olyan veszélyes hibázni, mint gondoltad volna, és amúgy is mindig ott kukucskál vissza rád a következő sarokról a fejlődés lehetősége. Vagy akár hagyhatod az egészet a csudába, és belekezdhetsz valami teljesen másba is.

A lényeg, hogy szokj hozzá a bukás lehetőségéhez, hogy jobban tudd kezelni valós időmegélésben, és hogy egészségesebb kapcsolatod alakulhasson ki az élethosszig tartó tanulással. Ha hibázol, nem fogsz inkompetensnek tűnni, épp ellenkezőleg: azt, aki képes megőrizni önbizalmát, amikor téved, vagy szokatlan ötlettel rukkol elő, környezete hajlamosabb okosnak megítélni.

Ne feledd, nincs mindig almaszezon, hogy a fejedre hullva briliáns ötleteket oltsanak beléd ezek az édes piros gyümölcsök, úgyhogy ne stresszeld túl magadat, és hagyj magadnak időt arra, hogy elképesztő gondolatokat ébressz magadban. Ráadásként kreativitásod fejlesztésével visszaveheted az életed felett az irányítást a reaktív viselkedés hátrahagyásával.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra