A pszichológus 7 tippje, ha úgy érzed, mindenből eleged van

A tavalyi év a legtöbbünk céljait egy mozdulattal húzta keresztül. Hónapok óta zárt ajtók mögött ülünk, sokkal kevesebb inger ér minket, mint amihez hozzászoktunk, nem csoda, ha úgy érezzük, csak árnyéka vagyunk régi önmagunknak.

És nem elég, hogy rossz passzban vagyunk, még a motivációnkat sem találjuk. Nem csak te vagy én, a legtöbb ember így vagy összerakva. A negatív érzések, a szomorúság, a depresszió olyan reakciót vált ki, aminek hatására legszívesebben begubózunk. És bár ez egy rossz reflexnek tűnik, valójában ez a reakció minket szolgál: célja, hogy biztonságban legyünk. Alice Boyes pszichológus hét tipped ad, amik segítenek visszaszerezni a motivációdat, ha úgy érzed, a gödör alján vagy.

#1 Ne ess pánikba, ez egy átmeneti állapot

Ha nem ismerjük az érzéseinket, könnyű pánikba esni. Nem értjük, miért érezzük úgy magunkat, ahogy, ez pedig sokszor ijesztő lehet. A legtöbb esetben az ilyen jellegű érzelmi és motivációs állapot maximum pár hét alatt elmúlik, attól függően, hogy milyen megküzdési stratégiát alkalmazunk. A megfelelő megküzdési stratégia csökkenti a motiváció nélküli periódusokat.

#2 Cselekedj

Már a legkisebb lépés is segít, hogy visszaszerezd a motivációdat. Ennek tudatában pedig érdemes strukturált erőfeszítéseket tenni, célokat kitűzni magunk elé, új kihívásokat vállalni. Lehet, hogy kezdetben úgy érzed, ezek a célok bárki számára elérhetők, de minél több apró sikerélményed lesz, annál könnyebb visszaszerezni a korábbi motivációt.

#3 Keress olyan célokat, amik valóban motiválnak

Mindannyiunk életében vannak olyan feladatok, amiket egyszerűen muszáj megcsinálni. De mi van akkor, ha mégsem a főnököd által elvártak teljesítése hoz lázba? Ilyenkor érdemes olyan célokat is kitűzni magunk elé, amiket valódi sikerként élünk meg.

#4 Koncentrálni? Most? Ugyan már!

Minél kevésbé vagyunk motiváltak, annál inkább nehezünkre esik koncentrálni. Éppen ezért érdemes olyan célokat kitűzni magunk elé a motiváció visszaszerzése érdekében, amikhez nincs szükség komoly koncentrációs képességre. Nem biztos tehát, hogy ez az időszak a leginkább ideális arra, hogy hetente elolvass egy könyvet, ehelyett próbáld a saját magaddal szembeni elvárásaidat a teljesítményedhez mérni.

Nem mindig könnyű, de próbálj továbblépni
Nem mindig könnyű, de próbálj továbblépniKlaus Vedfelt / Getty Images Hungary

#5 Zárd ki, amit ki lehet

Vannak olyan tényezők, amik rontják a mentális állapotunkat. Ilyen például az alacsony D-vitamin-szint, vas- vagy B-12-hiány, vagy a különböző pajzsmirigyproblémák is. Ezeket egy-két egyszerű vizsgálattal ki lehet zárni.

#6 Segítséget kérni sosem ciki

Amikor nagyon mélyre kerülünk, úgy érezzük, hogy itt már semmi sem segít. Nem érdekel és nem motivál semmi. Ilyenkor sokszor úgy érezzük, hogy az állapot örökké fog tartani, mindegy is, hogy mit csinálunk – és épp ez az, ami miatt a legtöbbször nem is csinálunk semmit. De gondolj csak bele: ha a karod tört volna el, gondolkodás nélkül szakemberhez fordulnál. Miért tennél másképp, ha a mentális jóllétedről van szó?

#7 Próbálj ki új dolgokat

Amikor új területeken próbálod ki magad, függetlenül a dolog sikerességétől, fejlődsz. Előfordul, hogy azért érezzük magunkat sikertelennek, mert már meguntuk a korábbi tevékenységeinket, rutinná váltak, nem okoznak örömet. Ha új célokat keresel magadnak, érdemes több új területet is felfedezni – komoly elvárások nélkül. Így végül megtalálod azokat a tevékenységeket, amiket valóban élvezel és amik sikerélménnyel járnak.

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

 

„Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás. Ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. 
Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.

Mentes Anyu szakácskönyve 2 ide kattintva már rendelhető!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra