Befeszülsz, ha új embereket kell megismerned? Ezek az apró trükkök segíthetnek

GettyImages-1187860935

Úgy érzed, kevés barátod van? Új városba költöztél, munkahelyet váltottál vagy most fogsz találkozni a szerelmed ismerőseivel, családtagjaival? Aggódsz, hogy elég érdekes vagy-e, mennyire fognak kedvelni mások? Idegenekkel megtalálni a közös hangot gyakran frusztráló kihívás, de már pár egyszerű szempont betartásával sokat tehetsz azért, hogy jól tudjatok kapcsolódni egymáshoz.

Minden életszakaszban, így felnőtt korunkban is szükségünk van barátokra. Persze megvan a gimisként, egyetemistaként kötött barátságainknak is a szépsége, de az is oké, ha a régi kötődéseid mellett olyanok társaságára is vágysz, akik nagyobb átfedésben vannak a jelenlegi értékeiddel, érdeklődési köröddel, tevékenységeiddel.

Új embereket megismerni alapvetően izgalmas és felemelő élmény, ne hagyd, hogy a szorongásaid gördítsenek akadályokat eléd. Kristie Taylor, a Medium egyik szerzőjének listája abban segít, hogy magabiztosabb lehess az idegenekkel való kezdeti beszélgetések során.

#1 Tegyél fel kérdéseket

Az emberek nagyon szeretik, ha figyelnek rájuk. Ez nem azért van, mert különösebben hiúk lennének, hanem azért, mert szeretnek mesélni az életükről, ha azt érzik, hogy valaki igazán érdeklődik irántuk. Persze fontos, hogy ne faggasd őket, de ha olyan nyitott kérdéseket teszel fel, amelyekre sokféleképpen lehet válaszolni, és nem erőltetsz semmit, azzal mindenki jól jár: tovább tud lendülni a beszélgetés, jobban megismered az illetőt, és jó eséllyel neki is pozitív élménye lesz veled kapcsolatban. 

#2 Figyelj oda a testbeszédedre

Amikor szorongunk, automatikusan összehúzzuk magunkat, keresztbe zárjuk a karunkat, belekapaszkodunk dolgokba vagy babrálunk valamit. Ez teljesen érthető reakció. Ugyanakkor bármennyire is megnyugtató, érdemes változtatni rajta. Nem azért, hogy mások előtt jobb színben tűnj fel, hanem azért, mert a viselkedésed, a testi működésed és az érzelmeid össze vannak huzalozva egymással, egy rendszert alkotnak. Ez azt jelenti, hogy az egyik elem módosításával a többire is hatni tudsz. Tehát ha kihúzod magad, mosolyogsz, akkor a szervezeted úgy érzékeli, hogy magabiztosabb, jókedvűbb vagy, és ez egy idő után a hangulatodon is érződni fog. 

Ha nevettek, jobb lesz a kedvetek, amitől még többet nevettek
Ha nevettek, jobb lesz a kedvetek, amitől még többet nevettekLucy Lambriex / Getty Images Hungary

#3 Beszélj az általad kedvelt témákról

Az emberek nemcsak azt szeretik, ha odafigyelnek rájuk, hanem azt is, ha beavatják őket valamibe. Persze ezt sem érdemes elsőre túlzásba vinni, de ha megosztasz olyan dolgokat, amelyek mostanában foglalkoztatnak, például a hivatásodról, a hobbijaidról, az utazásaidról, az olvasmányélményeidről, ahhoz valószínűleg mások is tudnak kapcsolódni. Ezekben a témákban ráadásul otthon vagy, sok információd van, így magabiztosabban tudsz megnyilvánulni. 

#4 Ajánld fel a segítségedet

Be kéne segíteni a költözésbe egy kis cipekedéssel? Jól jönne az új ismerősöknek egy fuvar? Tanácstalanok valamiben, amiben pont van tapasztalatod? Ne késlekedj felajánlani a segítségedet. Az, hogy hasznossá teszed magad, hogy számíthatnak rád, nemcsak a kapcsolatnak tesz jót, hanem az önértékelésednek is. Nekik az életük lesz kicsit könnyebb, neked meg a barátkozás: win-win. 

#5 Ne azon pörögj, hogy ki mennyire kedvel

Ha folyton a többiek legapróbb rezdüléseit lesed, állandóan azzal vagy elfoglalva, hogy vajon bírnak-e, akkor könnyen görcsössé válhatsz, és nem leszel túl jó társaság. Fókuszálj inkább arra, hogy jól érezd magad. Lazulj be, élvezd az együtt töltött időt. Ha erre fókuszálsz, akkor egy idő után természetesebben fogsz tudni viselkedni. Ne akarj lenyűgözni másokat. Fogadd el, hogy nem kedvelhet mindenki. A barátkozás amúgy sem mennyiségi, hanem minőségi kérdés. Ha pár ember akad, aki olyannak szeret meg, amilyen valójában vagy, akkor velük később is kényelmes lesz programokat szervezni. 

Imád a többiekkel sportolni
Imád a többiekkel sportolniMaskot / Getty Images Hungary

#6 Keresd a pozitív emberek társaságát

Van egy matrica, amit nagyon szeretek, Schall Eszter illusztrálta. Az van ráírva, hogy „kedvesnek lenni menő!”. Taylor is kiemeli, hogy a közös panaszkodás, pletykálkodás, gyűlölködés helyett érdemes inkább olyanokkal körbevenni magadat, akiknek jó energiái vannak: akik odafigyelnek rád, támogatnak téged, akikkel jól érzed magad, konstruktív dolgokat csináltok együtt. Ezek a pozitív kapcsolatok az önértékelésedet, az egész lelki jóllétedet növelni fogják.  

#7 Ha nem megy a csevegés, ne erőltesd

Vannak emberek, akiknek nagyon jól megy a small talk, élvezik, ügyesek benne. Másokat viszont a hideg ráz ki attól, hogy időjárásról, napi politikai kérdésekről, ételekről cseverésszenek. Ha te is közéjük tartozol, nyugodtan válts témát, és tegyél fel jelentéstelibb kérdéseket. Miért választotta azt a munkát, amit végez? Mi az, amit igazán szeret csinálni? Mi okoz neki örömet? Ha komolyan érdekelnek a válaszai, akkor tulajdonképpen vissza is tértünk az első ponthoz.

Oszd meg másokkal is!
Mustra