Úgy tűnik, tényleg segíthet a fogyásban a napraforgómag

Annyi mindenről hallottuk már, hogy esetleg segíthet megszabadulni néhány kilótól, miért épp a szotyola lenne kivétel? Ezzel együtt úgy tűnik, mégsem teljesen butaság a diétába beilleszteni – már soroljuk is, miért!

Noha a sport és a megfelelő táplálkozás még mindig verhetetlen kombináció a fogyás kérdésében, azért mégsem teljesen butaság minden egyéb trükk, ami szóba kerül a témában, például a zöld tea, a rostban gazdag étkezés vagy a folyadékfogyasztás, amikről szintén bebizonyosodott már, hogy segíthetnek. Mellettük a nagyon alacsony glikémiás értékkel rendelkező fogások és a természetes, egészséges zsírokat tartalmazó hozzávalók is jók lehetnek, hiszen jóval tovább eltelítenek, mint a lisztes, cukros vagy alacsonyabb energiatartalmú ételek. Talán épp ez lenne a napraforgómag titka is?

Vajon tényleg segít fogyni a napraforgómag?

A válasz kiderítéséhez a legokosabb a tudományhoz fordulni. A napraforgómag tele van fehérjével, egészséges zsírral és rostokkal, ennyi egészen biztos. Bár a pontos táplálkozási értékek a napraforgómag elkészítésének és feldolgozásának módjától függően változnak, 1 uncia, vagyis 28 gramm héjas, szárazon pörkölt napraforgómag a következőket tartalmazza:

  • Kalória: 165
  • Összes zsír: 14 gramm
  • Egyszeresen telítetlen zsír: 3 gramm
  • Többszörösen telítetlen zsír: 9 gramm
  • Telített zsír: 1,5 gramm
  • Szénhidrát: 7 gramm
  • Rost: 3 gramm
  • Fehérje: 5,5 gramm

Magas zsírtartalma miatt a napraforgómag kalóriadús, ám a benne található zsírtípus – nevezetesen a telítetlen zsír – nagyon hasznos lehet a szívünknek. A kutatások szerint az étrendben lévő telített zsírokat telítetlen zsírokkal érdemes helyettesíteni, mert az segít csökkenteni a vérben az LDL (rossz) koleszterinszintet és a szívbetegségek kockázatát.

Noha a napraforgómagra és a fogyásra vonatkozó széles körű kutatásokból még nincs túl sok, a szotyiban található tápanyagok segíthetik a fogyást azáltal, hogy növelik a teltségérzetet, megőrzik az izomtömeget, és segítenek abban, hogy hosszabb ideig tartsuk magunkat a diétánkhoz.

Ha tudjuk, illesszük be az étrendünkbe a szotyolát
Ha tudjuk, illesszük be az étrendünkbe a szotyolátFotó: IgorDutina / Getty Images Hungary

Abban már a tudomány is biztos, hogy az egészséges nassolás csökkenti az éhségérzetet és megelőzheti a túlevést a következő étkezések során. Bár a napraforgómagot nem vizsgálták külön, a kutatások szerint hasonló snackek – mint például a diófélék – hosszú ideig tartó teltségérzetet eredményeznek, és nem vezetnek túlevéshez a későbbi étkezések során. 

Ezenkívül a napraforgómag fő tápanyagairól – nevezetesen a zsírról, a fehérjéről és a rostokról –kimutatták, hogy különösen jók abban, hogy eltelítsenek. 

Kutatások szerint a nagyobb izomszázalékkal rendelkező emberek több kalóriát égetnek el pihenés közben is. A vizsgálatok azt sugallják, hogy csökkentett kalóriatartalmú étrend követése során a súlycsökkenés több mint 35 százaléka izomból származhat, így hasznos, ha akad valami, ami ezt megakadályozza. Az izomvesztés korlátozása érdekében sok tanulmány javasolja a megfelelő mennyiségű fehérje fogyasztását. Mivel a héjas napraforgómag körülbelül 2 gramm fehérjét tartalmaz evőkanalanként (10 gramm), nagyszerű módja annak, hogy növeljük az étkezés fehérjetartalmát. 

De a szotyola rosttartalma is segíthet. A hivatalos ajánlás szerint a nőknek napi 25 gramm rost fogyasztása ajánlott, a férfiaknak napi 38 gramm. Egy hat hónapos vizsgálatban, amelyben 345 ember vett részt, azok, akik elfogyasztották a napi rostbevitel ajánlott adagját, nagyobb valószínűséggel tartották be az előírt étrendjüket. Sőt, azok a résztvevők, akik a legtöbb rostot fogyasztották, nagyobb súlyt adtak le. Átlagosan a napi rost minden 3,7 grammos növekedése további 1,4 kilós súlycsökkenéssel járt.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.