Az Italos Karton Egyesülés 2016 után most, 2020 júniusában ismét felmérte a lakosság szelektív hulladékgyűjtési szokásait egy több mint 600 fős online kérdőív formájában, melyet az egyesülés saját Facebook-oldalán tett közzé. A felmérés célja a lakossági szelektív hulladékgyűjtési program javítása és a környezettudatos vásárlási szokások feltérképezése volt. A kérdőívből kiderült, hogy a 25-55 év közötti korosztálynál a legjellemzőbb a szelektív hulladékgyűjtés, de az 56 év felettiek számára is fontos ez a téma. A válaszadók 61 százaléka vidéki megyeszékhelyen, illetve településen, 17 százaléka pedig a fővárosban él.
A környezettudatos gondolkodás önmagában nem elég
A környezettudatos hozzáállás az elmúlt években egyre jelentősebb a magyar társadalomban. A felmérésből kiderül, hogy lakosság nagy százalékban tudatosan választ olyan terméket vásárlásai során, melyek csomagolása legalább 30 százalékban valamilyen újrahasznosított anyagból készült. Többek között arra is kíváncsi volt az egyesülés, hogy a környezettudatosság jegyében mennyivel lennének hajlandók többet fizetni a már kedvelt termékekért újrahasznosított csomagolásban. A megkérdezettek 65 százaléka áldozna több pénzt azért, hogy ezeknek a termékeknek a vásárlásával csökkentse ökológiai lábnyomát. Igaz, hogy ez az összeg csupán 10 százalékkal több, de a szándék már megvan.
A hazai háztartások 41 százalékánál hetente több mint 3 italos kartondoboz keletkezik, sőt a felmérésben szereplő családok közel 15 százalékánál ez a szám meghaladja az ötöt, 26 válaszadó esetében pedig a 10 dobozt is. Az italos kartondobozok értékes újrapapír alapanyagok, melyek visszagyűjtésével évente megközelítőleg 38 000 fát menthetnénk meg a kivágástól. Az ügy fontosságát mutatja, hogy az EU átlag 49 százalék, míg hazánkban csupán 20 százalékát gyűjtik szelektíven ennek a csomagolási hulladéknak, és az elmúlt években ez a szám csak stagnál.
Honnan tudjuk, hogyan kell?
Legfőbb információforrásnak az internet és a szelektív gyűjtőedényeken található tájékoztató matricák számítanak. A felmérésben résztvevők válaszaiból kiderül, hogy a gyűjtést alapvetően a környezetvédelmi attitűd és a környezettudatos hozzáállás befolyásolja. A válaszadók 20 százaléka már gyerekkorában megtanulta, ennélfogva számára természetes az újrahasznosítható hulladékok helyes gyűjtése. Ehhez hozzátartozik az iskolai edukáció, a család és az ismerősök jó példájának követése is. Annak ellenére, hogy a lakosság egyre nagyobb százaléka gyűjti szelektíven a hulladékot, a kitöltők 31 százalékának még mindig nincs lehetősége a munkahelyén vagy az iskolájában erre.

Még mindig vannak ismeretlen fogalmak
A lakosság közel 20 százaléka továbbra sincs tisztában azzal, pontosan mi lesz a sorsa a szelektíven gyűjtött hulladékoknak. A begyűjtést követően szétválogatják őket, és csak utána mennek az újrahasznosításra. Ez történik a tejes- és gyümölcsleves dobozokkal is: csak a válogatást követően kerülhetnek a papírgyárba, ahol megkezdődik a feldolgozásuk, vagy is az újrapapír gyártása. Bár hazánkban a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés a legelterjedtebb, a kijelölt hulladékudvarokba mi magunk is ingyenesen leadhatjuk a háztartásban keletkezett újrahasznosítható és egyéb speciális hulladékot. A felmérésből az is kiderül, hogy a lakosság nem igazán ismeri és használja a hulladékudvarokat.
A cikk az ajánló után folytatódik

Három szakácskönyv ingyenes szállítással!
Mentes Anyu szakácskönyveit azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.
MOST INGYENES HÁZHOZSZÁLLÍTÁSSAL!
Tekintsd meg ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés
A bizalomhoz információ kell
„Örömmel látjuk, hogy az elmúlt négy évben növekedett a környezettudatos hozzáállás a lakosság körében. Ideje, hogy ez a tetteinkben is megmutatkozzon. Az italoskarton szelektív gyűjtésén van még mit dolgozni. Gondoljunk bele, már egy egyszerű mozdulattal is sokat tehetünk a környezetünk védelméért. Az üres dobozokat laposra tapossuk, visszacsavarjuk a kupakot, majd a lakóhelyünktől függően a szelektív gyűjtőedénybe vagy a szelektív gyűjtőzsákba tesszük – magyarázza Baka Éva, az IKSZ ügyvezető igazgatója. – Egyesülésünk továbbra is folytatja a szelektív gyűjtéssel kapcsolatos ismeretterjesztő és környezetvédelmi akcióit, de a cselekvés mindenkinek a saját felelőssége” – tette hozzá.
A válaszadók 38 százalékánál továbbra sem népszerű az italos kartondobozok szelektív gyűjtése, aminek egyik oka az információk hiánya. Mivel Magyarországon a szelektív hulladékgyűjtés módja régiónként eltérő, a lakosságnak folyamatos tájékoztatásra van szüksége a lakóhelyéhez tartozó szolgáltatókról és a szelektív gyűjtési lehetőségeiről. A hiteles és pontos tájékoztatás egy módja lehet továbbá a szemléletformáló programok bevezetése is.