Melyik C-vitamin hatékonyabb: a kapszulák vagy a természetes források?

A C-vitamin (aszkorbinsav) az emberi szervezetben többféle fontos szerepet tölt be: elengedhetetlen a kötőszövet, a fogak, az íny és a csontok felépítésében és a stressz kivédésében. Érdemes mindennap pótolnunk, de vajon hogyan éri meg a leginkább?

A C-vitamint először kémiai úton szintetizálták az 1930-as évek elején, és azóta a kutatók több összehasonlítást végeztek a szintetikus változatok és a természetes C-vitamin hatásai között. Noha a szintetikus és a természetes eredetű C-vitamin kémiailag azonos, a gyümölcsök és zöldségek gazdagok számos tápanyagban és fitokemikáliában, amelyek befolyásolhatják a hasznosulását. 

Akkor melyik a jobb?

Az eredmények szerint az állatoknál van különbség a hasznosulás mértékében, ám az embereknél nem igazán.

Az összehasonlító hasznosulási vizsgálat nem mutatott különbséget a szintetikus és a természetes C-vitamin között

függetlenül a vizsgált populációtól, a vizsgálat felépítésétől vagy az alkalmazott intervenciótól” – írják az eredmények összegzésében, hozzátéve, hogy érdemes ennek ellenére a természetes forrásokat választanunk, mivel azok számos más makro- és mikrotápanyagot, valamint fitokemikáliát tartalmaznak, amelyek további egészségügyi előnyöket biztosítanak.

Számos járványtani tanulmány kimutatta, hogy a gyümölcs- és zöldségfélék magasabb bevitelével csökken a stroke, a szívkoszorúér-betegség és a különböző rákos megbetegedések kockázata – áll a kutatók összegzésében.

Mustra