Az étrend rengeteget használhat az egészségednek, illetve épp ellenkezőleg: árthat neki. Nem csak azt érdemes tudnod, mit egyél, de azt is, milyen ételeket és hozzávalókat kellene elkerülnöd.

Tim Rees dietetikus, a Medium szerzője összeszedett három olyan táplálékösszetevő-típust, melyet az egészséged érdekében érdemes lenne teljesen száműznöd az étrendedből. A szakember szerint a legfőbb gond, hogy napjainkban mindent eluraltak az üres kalóriák, amelyek csak a kilók számát gyarapítják, de valójában nem táplálóak. Fontos, hogy odafigyeljünk ezek mérséklésére és a kiegyensúlyozott, tápanyagokban gazdag étkezésre.

1. Feldolgozott gabonafélék

A feldolgozott gabonák jelentik a gyorskaják alapját. A belőlük készült tészta, kenyér, pékáru, keksz és különböző snackek csak úgy tobzódnak az üres kalóriákban. Ezekben a gabonafélékben annyira nincs semmilyen hasznos tápanyag, hogy gyakran a feldolgozás során iparilag adnak hozzájuk mesterséges vitaminokat és ásványi anyagokat. A szakértők vitáznak arról, hogy mennyire hasznosak ezek az utólag hozzáadott tápanyagok, különösen annak fényében, hogy a mesterséges étrend-kiegészítők, tabletták stb. révén a szervezetbe vitt vitaminok és ásványi anyagok bizonyítottan nem helyettesítik természetes társaikat.

Manapság, amikor bárki számára elérhető a teljes kiőrlésű gabonák széles választéka, már nem is érdemes ezen gondolkodni. A választás könnyű: a teljes kiőrlésű gabonákból készült liszt, dara, korpa, csíra megőrzi a gabonák természetes tápanyagtartalmát, emellett rengeteg hasznos élelmi rostot is tartalmaznak, amelyek jelenlétében egyenletesebben szívódik fel a szénhidrát. A rostok az egészséges bélműködést is segítik, és tartósabban csökkentik az éhségérzetet, megakadályozva a felesleges habzsolást.

Hasonló a helyzet a búzacsírából készült kenyérrel – mely szintén széles körben kapható –, illetve az otthon, házilag kicsíráztatott gabonával: ezek megőrzik a természetes tápanyagokat, ellenben nem tartalmazzák a kifejlett növényben található károsabb vegyületeket, például glutént. A gabonafélék fogyasztásának teljes elhagyása is opció lehet – gabonahiány nem létezik, semmilyen módon nem károsítja az egészségedet, ha kerülöd a gabonákat.

2. Hozzáadott cukor

A napjainkra jellemző tömeges elhízás másik fő okozója a hozzáadott cukor, ami szinte minden feldolgozott élelmiszerben megtalálható: édességben, csokoládéban, üdítőitalokban, különféle snackekben és péksüteményekben. A mesterséges úton a termékekhez adott cukor rengeteg felesleges kalóriát tartalmaz, amiket folyamatos edzéssel is nehéz elégetni.

Nem véletlen, hogy a szívbetegségtől a diabéteszig a hozzáadott cukor az egyik legfőbb okozója az egészségügyi bajoknak. A legbölcsebb dolog a minimálisra mérsékelni az édességek és a gyorskaja fogyasztását, sőt teljesen felhagyni vele.

3. Növényi olajok

A sajtolt növényi olajok az 1910-es években jelentek meg a piacon, és azóta is töretlen a népszerűségük. Rees viszont óva int ezek fogyasztásától – a szakember szerint ezek báránybőrbe bújt farkasok, amiket egészségesként próbálnak eladni a közönségnek, valójában azonban az ártalmas hatásaik jóval felülmúlják a hasznos tulajdonságaikat. A növényi olajok, illetve egyéb növényiolaj-alapú termékek – margarinok stb. – legfőbb veszélyforrását az ún. transzzsírsavak jelentik. Ezek akkor keletkeznek, amikor a magas hőfokon végzett hidrogénezés során – melynek célja, hogy az olajok, margarinok kenhetőbbek, tartósabbak, hőállóbbak legyenek – a nyers olajokban lévő természetes, telítetlen zsírsavak átalakulnak.

Ezt a három ételösszetevőt ne fogyaszd soha
Ezt a három ételösszetevőt ne fogyaszd sohaFotó: Lew Robertson / Getty Images Hungary

Számos kutatás bizonyította a transzzsírsavak káros hatásait. Az érfalakon megtapadva ezek a zsírsavak eldugítják az ereket, és hosszú távon érelmeszesedést, szívproblémákat, agyi infarktust is okozhatnak. Egy ízben kutatók úgy találták, a természetes telített zsírsavak feldolgozott növényi olajjal való helyettesítése 70 százalékkal növeli a szív- és érrendszeri betegségben való elhalálozás, 62 százalékkal pedig az általános korai halálozás esélyét.

Szerencsére itthon 2014 óta létezik az ún. transzzsírsavrendelet, amely megtiltja az olyan élelmiszerek forgalmazását, amelyeknek 100 grammnyi zsírtartalmában a transzzsírsavak aránya meghaladja a 2 grammot. A törvényi szabályozás segít kivédeni az igazán ártalmas termékeket.

Összegezve

A felsorolt három hozzávaló a legtöbb esetben egyszerre van jelen a különböző gyorskajákban, ezért is érdemes óvakodni ezek fogyasztásától. Időnként beleférhet egy-két rágcsa vagy édesség, de nem szabad hagyni, hogy állandó menüvé és főfogássá váljon a junk food. Bizonyítottan sokkal egészségesebbek és jobban is érzik magukat a bőrükben azok, akik felhagytak a gyorsételekkel – már néhány hónap alatt érezni fogod a változást, mind a kilóidat, mind az energiaszintedet illetően. Mire vársz még? Kezdd el a váltást még ma!

Mustra