Lépj ki a boldogtalanság spiráljából!

13+1 tipp a pszichológustól

Azt hihetnénk, hogy a boldogság, az elégedettség vagy az önbizalom adottság. Van, aki alkalmas erre, van, aki nem. Pedig felnőttként már elég nagy ráhatásunk lehet arra, hogyan érezzük magunkat a bőrünkben. Életünk minden eseményéről gondolunk valamit – és gondolataink beleíródnak az életünk történetébe. Saját megélésünkön múlik azután, hogy milyen érzéseink lesznek, és ezeken keresztül hogyan érezzük magunkat.

Aki vett már részt olyan önismereti folyamaton, ami valamilyen szempontból eredményesnek volt mondható, az tudja, hogy sok szorongató rossz érzéstől, beidegződéstől meg lehet szabadulni. Csodálatos érzés, amikor olyan helyzetek, amelyek régen szorongást és stresszt okoztak, egyszer csak elkezdenek könnyűvé válni. Elmúlik a bűntudat vagy a félelem, és az ember képes lesz a helyén kezelni a dolgokat. Ahelyett, hogy viselkedését a kontrollálhatatlan érzelmei irányítanák, képessé válik arra, hogy józan belátása szerint döntsön arról, hogyan reagál egy-egy nehéz helyzetre.

Írj nekünk

Szerzőnk, Szalay Ágnes pszichológus, több mint 15 év szervezetfejlesztési tanácsadói tapasztalattal. A SelfGuide pszichológiai műhely egyik alapítója. Coachként támogatja ügyfeleit céljaik megtalálásában és elérésében, legyen szó munkahelyi, vezetői vagy személyes fejlődési igényről. Motivációs elakadással, karrierváltással, stresszkezeléssel, szakmai, vezetői fejlődéssel kapcsolatban lehet hozzá fordulni személyesen, vagy olvasói levélben, melyre (a névtelenséget megőrizve) a Dívány.hu-n is szívesen válaszol.

Ugyanakkor egy csomó, a legtöbb emberre jellemző gondolkodási minta van, amit mindannyian alkalmazunk, és amik nem szolgálják a javunkat. Nem baj, hogy így van: nem problémás vagy defektes az, akire ezek jellemzők, mindenkinek megvan a maga nehézsége. Viszont jogunk és lehetőségünk van úgy dönteni, hogy ezentúl mégsem a megszokott módon fogunk reagálni, hanem úgy, ami inkább a javunkat szolgálja. Suzanne Degges-White a Psychology Today-en írta le, melyek azok a tipikus önsorsrontó gondolkodási, viszonyulási mechanizmusok, amiket jobb lenne elhagyni, és helyettük mit kéne csinálni.

1. Ne időzz a kudarcoknál és a kellemetlenségeknél

Ha valami rossz történik velünk, netán hibázunk, akkor hajlamosak vagyunk megragadni ennél a gondolatnál. Újra és újra visszatérünk, lejátsszuk magunknak a kínos eseményt, a sérelmet, ami ért minket. Az ezzel töltött idő és gondolati energia elveszi a teret attól, hogy pozitívabb, megnyugtatóbb, előrevivőbb dolgokra gondoljunk. Ráadásul ezzel az agyban is azokat a kapcsolatokat erősítjük, amelyek a negatív érzésekért felelősek, így ezt a területet tesszük egyre kidolgozottabbá és hangsúlyosabbá.

2. Ne akadj ki, ha a dolgok nem úgy mennek, ahogy menniük kéne

Vegyél mély levegőt, tekintsd át a lehetőségeidet, és haladj tovább. Attól, hogy szorongsz vagy stresszelsz, nem fog jobb megoldás az eszedbe jutni – sőt inkább csak sokkal rosszabb.

3. Ne pazarold az időt arra, hogy mások sikerét, vagyonát irigyled, vagy haragszol rájuk/magadra/a világra emiatt

Ha a közösségi oldalakon vagy máshol olyan dolgokkal szembesülsz, amik irigységet keltenek benned, akkor egyszerűen hagyd ott azt az ingert: nézd kevesebbet a Facebookot, ne az ő oldalukat figyeld.

4. Ne vonj le messzemenő következtetéseket abból, ha valami nem jön össze

Ez bármire vonatkozhat: munkára, kapcsolatokra, az életre. Ha egy eseményből, egy kudarcból levonjuk a következtetést, hogy hát igen, ez sosem fog menni, akkor azzal tényleg elvágjuk magunkat attól, hogy valaha is sikerüljön. Érdemesebb azon gondolkodni, hogy ha nem így, akkor majd úgy… És újra megpróbálni.

5. Ne dramatizáld túl a nehézségeket és hibákat, amik az élet velejárói

Senkinek sem megy mindig minden jól. Az élet tele van változással, gonddal, és olykor hibázunk is. Ha egy vakondtúrásból gondolatban hegyet építünk, akkor csak a magunk dolgát nehezítjük. Nagyobb lesz, akár reménytelen is a megugrandó feladat, és sokkal több negatív gondolatunk lesz, amivel meg kell küzdenünk.

6. Ne pazarold az időt arra, hogy a „tökéletes életet” próbálod megvalósítani

Sok dologra nincs befolyásunk. Ha felszabadítjuk magunkat az alól, hogy lehetetlen elvárásoknak akarunk az életünkkel megfelelni, akkor több időnk marad arra, hogy a befolyásunk alá tartozó dolgokat viszont jobbá tegyük.

7. Tölts több időt azzal, hogy másokkal értékes kapcsolatot építesz

A kifelé irányuló fókusz segít kilépni saját gondolkodási csapdáinkból, és felismerhetővé tesz másféle megküzdési módokat, új stratégiákat, illetve olyan dolgokat, amiknek így is lehet örülni.

És ha megvan, hogy mit nem érdemes csinálni, akkor arra is lehet útmutatás, hogy ezek helyett mit tegyen az ember, hogyan álljon hozzá a világhoz és a saját életéhez.

8. Légy hálás azért, amid van

Egy csomó helyzetben, például amikor egy stresszes nap után hazaérünk, a fejünkben egyáltalán nem vagyunk jelen, hanem gondolataink nyomán a nehézségekkel foglalkozunk. A jelenlét segít abban, hogy észrevegyük, mi történik, és feltűnhetnek azok a dolgok, amikért hálásak lehetünk. Egy mosoly, egy kedves gesztus, egy ölelő gyerek vagy akár egy mókus a fán. A hála érzése nagyban hozzájárul ahhoz, hogy csökkenjen a stressz.

9. Minden nap adj az agyadnak pihenőt

Ennek egyik legjobb módszere a meditáció, amivel pihenőt kapunk a negatív gondolatokból, és ami segít kitörölni az aznap történt rossz dolgok hatását.

10. Légy jelen az adott pillanatban

Koncentráljunk arra, hogy gondolatban ne a múltban járjunk, vagy a jövő miatt aggódjunk, hanem ott legyünk, ahol vagyunk, éppen abban a pillanatban, amit átélünk.

11. Ismerd fel a negatív gondolatokat

Ha megtanuljuk felismerni, milyen típusú negatív gondolati csapdákba szoktunk belelépni, akkor máris kisebb hatásuk lesz. Észrevesszük, ha megint beindul a negatív spirál, és dönthetünk arról, hogy kell-e ez most nekünk, vagy inkább mással foglalnánk le az elménket.

12. Építs erős társas hálót magad köré

Rengeteg más emberrel lehetne kapcsolatunk, olyanokkal, akikkel most alig vagy egyáltalán nincs. Másokkal pedig lehetne mélyebb, valódibb. A stresszel való megküzdés képességének egyik legerősebb jelzője, ha az ember biztonságos szociális hálóban van, és vannak emberek az életében, akikre bizton számíthat.

13. Fókuszálj az összetartozásra

Ha már megvan, hogy kik vannak körülöttünk, akkor gyakoroljuk az elfogadást, az ítélkezésmentességet és a megbocsátást.

+1 Adj és fogadj el segítséget

Mindent könnyebb elviselni, ha az ember nincs egyedül. Ha szükséged van rá, akkor fordulj másokhoz támogatásért – és ha te tudsz adni segítséget, akkor add meg.

Mondhatjuk, hogy a boldogság és az elégedettség döntés kérdése. Lehet, hogy nem egy nagy döntésről, hanem sok-sok egészen apróról van szó, amelyek közelebb vihetnek egy teljesebb élethez.

Mustra