5 rossz szokás, ami gyakran megmérgezi a kapcsolatokat

Oka van annak, ha egy kapcsolatban az egyik fél érzelmileg eltávolodik a másiktól. Lehet, hogy egyszerűen csökken a vágy, vagy hogy egy harmadik fél áll a háttérben, de van, amikor az eltávolodás válaszreakció a partner problémás viselkedésére.

Minden párkapcsolatban vannak konfliktusok, amikre általában megoldás is létezik, de ha egy idegesítő vagy ártalmas viselkedésmód szokássá válik, akkor veszélyben a közös jövő. Ráadásul van, hogy észre sem vesszük, amikor fájdalmat okozunk a másiknak, ezért nem árt tisztában lenni azokkal a rossz szokásokkal, amelyek megmérgezhetnek egy kapcsolatot. Guy Winch pszichológus a Psychology Today hasábjain osztotta meg az érzelmi eltávolodás néhány tipikus okát.

1. Kritizálás

Alapvető párkapcsolati kommunikációs szabály, hogy a megnyilvánulásaink legalább 80 százaléka pozitív vagy semleges legyen, és minél kevesebbszer kritizáljuk vagy irányítsuk a másikat. (Hopp, itt egy zsák szemét. Ma te vagy a soros.) Sok párnál azonban pont fordított ez az arány. Ha egy kapcsolatban az egyik fél folyton panaszkodik, kritizál, nincs egy kedves szava a másikhoz, az annyira bomlasztó tud lenni, hogy a megbántott partner joggal érzi, hogy semmit sem csinál jól. Ha pedig ez az állapot tartósan fennáll, ne csodálkozzunk, ha inkább kivonja magát a forgalomból.

Ha egy kapcsolatban az egyik fél folyton kritizál, nem csoda, ha a másik inkább kilép
Ha egy kapcsolatban az egyik fél folyton kritizál, nem csoda, ha a másik inkább kilépFotó: Deagreez / Getty Images Hungary

2. Dominancia

Mindenre van egy jó érved? Mindent meg tudsz magyarázni? Minden vitát te nyersz? Még akkor is, ha nem neked van igazad? Valószínűleg született szónok vagy, de ha ezt a szuperképességedet a magánéletedben is sűrűn kamatoztatod, azzal csak azt éred el, hogy a partnered behúzza fülét-farkát, és többé nem fogja megosztani veled a gondolatait és az érzéseit. Mivel nem látja értelmét, hogy felhozzon egy-egy problémát, inkább messziről elkerüli a konfliktushelyzeteket. A domináns-alárendelt viszony helyett törekedjetek mindig minden helyzetben az egyenlőségre. Na jó, a hálószobában tehettek kivételt.

3. Az empátia hiánya 

A boldog párkapcsolatokban a felek jóban-rosszban számíthatnak egymás érzelmi támogatására. Ha egy-egy nehéz helyzetben hiányzik az empátia, az könnyen oda vezethet, hogy a partner máshol próbálja kielégíteni az érzelmi szükségleteit.

4. Technológia

Ugye téged is idegesít, netán láthatatlannak érzed magad, ha vacsora, filmezés, kirándulás vagy beszélgetés közben a partnered a telefonját nyomkodja? Jobb, ha tudod, hogy ő hasonlóan érezhet a te kütyümániád miatt. Márpedig az, hogy a társunk jelenlétében több figyelmet szentelünk az okostelefonunknak, a hangulatromboló hatáson túl hosszú távon komoly nézeteltérésekhez vezethet. Jobban jártok, ha a minőséginek szánt együtt töltött idő alatt lenémítjátok és félreteszitek a telefonokat.

5. Az odafigyelés hiánya

Az állandó zsörtölődés ártalmas, de ugyanígy az is, ha a partner elhanyagolva érzi magát, mert joggal felmerülő panaszai süket fülekre találnak. Az egyik leggyakoribb példa erre, amikor az egyik fél kezd hangot adni annak, mennyire hiányolja a kapcsolatból az intimitást, vagy hogy elégedetlen a szexuális életükkel. Az is lehet, hogy ilyenkor már késő, hiszen ezekről a komoly gondokról általában csak a sokadszori visszautasítás után mer beszélni a sértett. A legjobb tehát, amit tehetünk, hogy megelőzzük a bajt: odafigyelünk egymás szükségleteire, és őszintén, nyíltan beszélünk a felmerülő problémákról. 

Mustra