Testileg-lelkileg tönkretesz a görnyedt tartás

A helyes testtartás nem egyszerűen esztétikai kérdés: testünk megfelelő működése múlik rajta. Éppen ezért veszélyes következményekkel járhat a rosszul berögzült pozitúra.

Sokaknak a helyes testtartás elsajátításáról könyvekkel a fejükön egyensúlyozó kisasszonyok jutnak az eszükbe. Ezt ugyan ma már nemigen csinálja senki, de még mindig nagyon fontos kérdésről van szó: a szakértők szerint nemcsak a testi, de a mentális egészségünk is függ attól, hogyan tartjuk magunkat. A Medium szedte össze, hogy mire figyeljünk, és mi bajunk lehet a nem megfelelő tartástól.

Majdnem mindenkit érint a probléma 

Próbáld ki te is: állj fel, a fejedet hajtsd előre, a vállaid is essenek előre, mintha egy apró, idős néni lennél. Most vegyél néhány mély lélegzetet. Aztán húzd ki magad, húzd hátra a vállad, majd megint próbálj nagy levegőt venni. Sokkal jobb így, ugye?

A rossz testtartás azonban nemcsak légzési nehézségeket okoz, de gátolja a testet a szabad mozgásban, hiszen így például sokkal nehezebben fordítjuk a fejünket vagy emeljük fel a karunkat. „A rossz tartás összenyomja a hasi szerveinket, és gyengíti az ember gerincét, ami idővel hát- és nyakfájáshoz vezet” – magyarázza Marilyn Moffat, a New York-i Egyetem professzora.

Ha indokolatlanul sokat fáj a fejed, akkor is gondolhatsz a helytelen testtartásra. Ha görbén ülünk, a vállunk előregörnyed, így a fejünket nem a megfelelő helyzetben tartjuk, könnyen azon kaphatjuk magunkat, hogy be van állva a nyakunk, a derekunk, látszólag indokolatlanul fáj a fejünk. Ennek a kialakulásában nagy szerepet játszik, hogy telefonozás, tabletezés közben is rosszul tartjuk a nyakunkat. „Emellett a rossz testtartás idegproblémák kialakulásához is vezethet, ami a végtagok zsibbadásával, bizsergésével jár” – hívja fel a figyelmet Wendy Katzman, a Kaliforniai Egyetem professzora.

Nem csak a testi egészségünk a tét

Ha mindez nem lenne elég, a San Francisco Állami Egyetem 2012-ben megvizsgálta, hogy milyen összefüggés van a testtartás és az ember általános közérzete között. „Megállapítottuk, hogy azoknál az embereknél, akik korábban depresszióval küzdöttek, a görnyedt testtartás újra előhozza a rossz emlékeket, a reménytelenséget” – mondja Erik Peper professzor, a tanulmány szerzője, aki szerint minden gondolat és érzelem során felveszünk egy testtartást, és ez fordítva is igaz: éppen úgy, ahogy a görnyedt testtartás előhozhatja a rossz emlékeket, ha jó a kedvünk, nagyobb valószínűséggel veszünk fel egészséges pozitúrát, és a jó testtartás mintha hirtelen felszabadítana: segít a negatív gondolatok leküzdésében.

Figyeljünk a tünetekre, előzzük meg a bajt!
Figyeljünk a tünetekre, előzzük meg a bajt!Fotó: PeopleImages / Getty Images Hungary

Marilyn Moffat szerint az a fokú görnyedtség, ami pár évvel ezelőtt még csak a 70-80 éves emberekre volt jellemző, ma már megfigyelhető a huszonévesek körében is. Ennek oka az egyre elterjedtebb ülő életmód, valamint a kevés testmozgás. A rossz testtartással járó következmények elkerülése érdekében érdemes óránként felállni és sétálni egy kicsit. Jó trükk, ha megkérsz valakit, hogy készítsen rólad oldalról egy fényképet, miközben ellazítod magad. Így egyből látod, hogy mekkora a baj a tartásoddal.

A rendszeres nyújtás, nyújtózkodás segíthet megelőzni a rengeteg ülve töltött óra által okozott problémákat. Elengedhetetlen még a rendszeres testmozgás, a hát és a vállak erősítése. A népszerű, interneten reklámozott, helyes tartást elősegítő eszközök hatékonyságára azonban úgy tűnik, nincsenek tudományos bizonyítékok, így érdemes inkább a leghasznosabb gyakorlatokból álló, rövid edzést beleilleszteni a mindennapjainkba.

Mindezek mellett érdemes legalább egyszer ellátogatni egy fizikoterápiás kezelésre. „Már egy alkalom is segítséget nyújt abban, hogy mit és hogyan csináljon az ember, hogy megelőzze a következmények kialakulását” – állítja Moffat professzor. De jusson eszünkbe, hogy minél hosszabb ideig várunk, annál nehezebb javítani a berögzült rossz testtartáson.

Mustra