Alvásidő, horkolás, pia: itt a 3 legelterjedtebb tévhit az alvásról

Vannak, akik szerint elég öt óra alvás, mások szerint a horkolás ártalmatlan, és bizonyos emberek szerint a lefekvés előtti alkoholfogyasztás is segít elaludni. De ez csak néhány az alvást övező mítoszok közül.

Ezek a tévhitek nemcsak a rossz alvási szokások kialakulását segítik elő, de valójában az egészségünkre is veszélyt jelenthetnek. A New York-i Egyetem egészségügyi karának kutatói közel 8000 weboldalt vizsgáltak, hogy kiderüljön, melyek a legelterjedtebb tévhitek az alvással kapcsolatban. A tanulmány eredményéről az EurekAlert számolt be.

Nem tudunk jól aludni

Miután kiderült, hogy melyik a 20 leggyakoribb alvást övező tévhit, azok eloszlatására a kutatók alvásszakértők segítségét kérték.

„Az alvás létfontosságú része az életnek, amely befolyásolja a proaktivitásunkat, a hangulatunkat, az általános egészségünket és jóllétünket is” – magyarázza Rebecca Robbins, az egyetem kutatója. „Az alvást övező tévhitek eloszlatása elősegíti az egészséges alvási szokások elterjedését, ez pedig hozzájárul a jobb egészségi állapot kialakulásához is.”

Az emberek nagy része szerint 5 óra vagy annál kevesebb alvás is elég ahhoz, hogy a szervezet megfelelően működjön. A szakértők szerint viszont a kevés alvás jelenti az egyik legjelentősebb kockázatot az egészségünkre. Annak érdekében, hogy megelőzzük a bajt, érdemes egy olyan alvástervet kialakítani, amit következetesen be tudunk tartani, és aminek a segítségével legalább 7 órát alvással töltünk éjszaka.

A másik legelterjedtebb tévhit a horkolásra vonatkozik. Annak ellenére, hogy Robbins szerint a horkolás sokszor valóban ártalmatlan, vannak egészen súlyos esetek is. Az alvási apnoe egy potenciálisan súlyos alvászavar, amelynél nem ritka a légzéskimaradás sem. A tanulmány szerzői úgy látják, nem érdemes figyelmen kívül hagyni a hangos horkolást, hiszen sok esetben éppen erről a rendellenességről árulkodik. Forduljunk orvoshoz, ha ezeket a tüneteket tapasztaljuk, hiszen azok szívelégtelenséghez vagy más betegségekhez is vezethetnek.

A harmadik legnépszerűbb mítosz a listán, hogy könnyebben alszunk el, ha lefekvés előtt elfogyasztunk egy-két italt. Ha ez még így is lenne, mindenképp csak rendszertelen, nem túl pihentető alvásban lehet részünk utána. Az alkohol ugyanis csökkenti a szervezet azon képességét, amely segít az alvás mély fázisába kerülni, ez pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy tényleg ki tudjuk pihenni magunkat.

Első lépés: próbálj meg időben lefeküdni!
Első lépés: próbálj meg időben lefeküdni!Fotó: South_agency / Getty Images Hungary

Nélkülözhetetlen, ha egészségesen szeretnénk élni

„Az alvás fontos az egészségünk szempontjából, ezért mindent meg kell tennünk azért, hogy az emberek megfelelően tájékozódjanak. A nem megfelelő alvás hozzájárul a szívbetegségek, az elhízás, valamint a cukorbetegség kialakulásához is” – hívja fel a figyelmet Girardin Jean Louis, az egyetem professzora.

Vannak olyan esetek, amikor a szakértők sem értenek egyet teljesen abban, hogy mi a legjobb megoldás. Például, ha hétvégén tovább alszunk, bizonyos esetekben felboríthatja az alvási ciklusunkat, míg más esetekben – mondjuk, ha az ember éjszakai műszakban dolgozik – remek kiegészítése lehet a hiányos éjszakai alvásnak. Éppen ezek az eltérések bizonyítják, hogy további kutatásokra van szükség a témában.

Mustra