Dr. Hevesi Krisztina: Így randizik a magyar online

Lezárult az ELTE online randiappkutatása, melyben ti, a Dívány olvasói is részt vehetettek. Az eredményeket most a kutatás vezetője, dr. Hevesi Krisztina elemzi!

Egy széles körben végzett hazai kérdőíves felmérés eredményei szerint (557 fő: a legfiatalabb kitöltő 18 éves, míg a legidősebb 75 éves volt, az életkori átlag pedig 34,2 év) a résztvevők 46%-a regisztrált már életében online társkeresőre, illetve randiapplikációra, azonban jelenleg a minta csupán 10%-a alkalmazza. A válaszadók döntő többsége (93%-a) már legalább egyszer felfüggesztette/abbahagyta/törölte magát a rendszerből. Az aktív használóknak az 50%-a naponta átlagosan 3-szor, 4-szer, 41%-a hetente néhányszor nézi meg a profilját, illetve nyitja meg az alkalmazást. A legtöbben a Tindert, a Badoo-t, illetve a Happnt jelölték meg, hogy használják.

Kérdés, hogy mennyire elégedettek a felhasználók, illetve mennyire bíznak ezekben az alkalmazásokban?

A kitöltők közel fele (49%) nem érezte könnyebbnek az online beszélgetést, mint a való életben egy szórakozóhelyen vagy más társas összejövetelen történő ismerkedést. 65%-uk nem értett egyet a következő állítással: „Számomra komfortosabb Tinderen csetelni, mint szemtől szemben beszélgetni valakivel.” Ráadásul csupán 36%-uk tapasztalta úgy, hogy a randit megelőző tinderes csetelés növeli a személyes találkozás sikerét!

„Valószínűleg ebben szerepet játszik egyfajta bizalmatlanság is, hisz ne felejtsük el, hogy a Tinder eredendően rapid szexuális kalandot ígér – e célból jött létre –, és vált is annak szinonimájává a „to tinder” kifejezés. Mi, emberek nem gépek vagyunk azonban, akik nyomógombra tudnánk megkívánni bárkit – márpedig ez a fajta „zsákbamacska” ismerkedés ezt várná el tőlünk. Jóllehet a férfi szexuális vágy szelekciós ollója szélesebbre van nyitva, mint a nőnél, viszont a kudarc lehetősége húsba vágóbb, ha mégsem tud elsőre teljesíteni, vagy megfutamodik a vakrandi során” – értelmezi az eredményt dr. Hevesi Krisztina.

Dr. Hevesi Krisztina
Dr. Hevesi KrisztinaFotó: Blatniczky János Timóteus

Kit keresünk?

Meglepő módon a rapidrandiappot használók 65%-a jelölte be első válaszként azt, hogy hosszú távú kapcsolatot keres, 37%-a szórakoztató időtöltésként tekint az alkalmazásra, kevésbé a partnerkeresés motiválja, 16% keres állandó szexpartnert, 15% alkalmi partnert leginkább, 14% pedig elsősorban az önértékelését szeretné növelni az ott kialakuló match-ekkel. Tehát a többség nem arra használja a szexpartnerkereső alkalmazásokat, mint elsőként feltételeznénk!

„Sőt, helyenként felmerülnek olyan utilitarista, haszonelvű célok is, mint például egy előre eltervezett utazáshoz a szállásköltség megspórolása az országhatárokat átívelő ismerkedési lehetőség révén, ezáltal kettő az egyben szolgáltatást kapva: a szex mellett a szálláskérdés is kipipálva” – teszi hozzá Kriszta.

Mit terem a türelem?

A kutatásban részt vevők 65%-a jelölte meg, hogy „A Tinderen meghitt és bensőséges, hosszú távú kapcsolatot keresek”, 73% nem értett egyet azzal az állítással, hogy azért használja vagy használta a Tindert, hogy alkalmi partnert találjon, 77% pedig cáfolta, hogy szexpartnert keresne ott. A válaszadók 69%-a szerint a Tinder nem segített neki abban, hogy az önértékelését növelje, viszont a 37% hasznosnak érezte unaloműzés céljából: „Arra használom/használtam a Tindert, hogy eltöltsem az időt, amikor unatkozom.”

„Pedig az alkalmazások egyre inkább igyekeznek kielégíteni a szexuálisan türelmetlenebb felhasználók igényeit, így a Happn mint helyszínalapú applikáció által akár a villamoson legközelebb álldogáló személy is kiválasztható” – mondja a szakember.

A felhasználók többsége nem alkalmi kapcsolatra utazik
A felhasználók többsége nem alkalmi kapcsolatra utazikFotó: Shutterstock

Napi rutin

Sokaknak (45%) úgymond életformává vált a randiapplikációkon való jelenlét „A napi közösségimédia-rutinom részévé vált a Tinder értesítéseinek ellenőrzése” – e téren a válaszadók 41%-a tartotta magát tipikus Tinder-felhasználónak. 41%-uk vallotta továbbá azt, hogy kialakult nála egyfajta függőség is az alkalmazás iránt: „Várom/vártam, hogy ellenőrizhessem Tinderen az értesítéseimet és az üzeneteimet.”

A szexuálpszichológus szerint „Mi, emberek bármitől képesek vagyunk függővé válni – egyre többször jelent problémát a párkapcsolatokban, ha a partner nem tud lemondani erről a napi izgalmat és önbizalomlöketet jelentő addikciójáról. Nemi különbség van, ez főképp a férfiaknál gyakoribb.”

Match point

A résztvevők 60%-a kezdeményezett beszélgetést a „match”-eket követően, míg csupán 36% vallotta azt, hogy „Általában elmegyek/elmentem randizni azokkal, akikkel Tinderen match-eltem”, míg ugyanennyien (36%) egyáltalán nem terveztek személyes találkozót azokkal a személyekkel, akikkel a Tinderen megismerkedtek. Ehhez jön még a válaszadók közel egyharmada (27%), akik saját bevallásuk szerint nem tudják/tudták eldönteni, hogy valójában mit is akarnak.

„Az online skalpvadászat kényelmesen, otthon a kanapéban ücsörögve juttat sikerélményhez – sőt akár szexuális kielégüléshez is a szexcset, cyberszex-tevékenységgel kiegészítve. Kérdés azonban, hogy a másik fél tájékoztatva van-e arról, hogy valójában csak ennyiről fog szólni az ismerkedés, majd a beígért randi előtt törölve és tiltva lesz online szexpartnere által. Sokan érzik magukat kihasználva emiatt, és hagynak fel az online ismerkedéssel.”

Őszinteség, hazugság, átverés

A kutatás résztvevői közül 89% vallotta magát nyitottnak és egyenesnek a társkeresés során: „Őszinte vagyok a Tinder használata közben”, 78% tagadta azt, hogy ő maga hazudott volna az ismerkedés alatt, mindeközben 43% érezte azt, hogy őt félrevezetik, 40% pedig nem tudta eldönteni, hogy átverik-e. Összességében tehát a felhasználók 83%-a nem bízott meg abban, akivel éppen csetelt: „Az emberek profilja általában félrevezető vagy nem őszinte a Tinderen.”

A nők elsősorban a külsejükre vonatkozó dolgokban szépítenek
A nők elsősorban a külsejükre vonatkozó dolgokban szépítenekFotó: Jurgen Magg / Getty Images Hungary

A konkrét hazugságra rákérdezve 49% értett egyet a következő kijelentéssel (30% pedig nem tudta eldönteni), hogy „Sokszor átvertek már, vagy hazudtak nekem Tinderen.” Tehát a felhasználók 79%-a érezte úgy, vagy tartott tőle, hogy átverik vagy hazudnak neki a randiappon.

Emellett a résztvevők többsége vágyik megnyílni a másik előtt, ők az őszinte kommunikációra voksolnak: 62% értett egyet azzal a kijelentéssel, hogy „Komoly és mély beszélgetések alakulnak ki a Tinderen a „match”-eim kapcsán”, azonban csupán a 43% jelölte meg azt a választ, hogy „Megbízhatónak találom a Tindert”. Eszerint a felhasználók több mint fele (57%) nem érezte biztonságos ismerkedési lehetőségnek a Tindert.

„A másik fél félrevezetése terén is van tehát nemi különbség: a nők elsősorban a külsejükre vonatkozó dolgokban szépítenek (beleértve a feltöltött fotók erős retusálását) és főképp a testsúlyukat érintve nem mondanak igazat, míg a férfiak inkább saját párkapcsolati státuszukat kozmetikázzák, illetve lódítanak az adott kapcsolattal való terveikről. Emellett mindkét fél olykor megfeledkezik 1-2 gyermekéről” – jegyzi meg Hevesi.

Mi lehet akkor az a motiváció, amiért mégis sokan letöltik és alkalmazzák? Az egyik fő ok az élvezet és kikapcsolódás: a felhasználók 50%-a egyetértett azzal, hogy jó szórakozásnak tartja.

Nem szeretjük azonban, ha szórakoznak velünk, vagy játszanak az érzéseinkkel.

Egyértelműen komoly probléma az, ha egy párkeresési céllal működő népszerű és elterjedt társkereső alkalmazást többen csupán szórakozásból használnak – ezért nem csoda, ha sokan csalódnak, bezárkóznak, elhatárolódnak az interneten történő ismerkedéstől. Így viszont magányossá válhatunk, mivel ezzel párhuzamosan egyre kevésbé tudunk és merünk élőben beszélgetést kezdeményezni. A falak azonban – amiket magunk köré vonunk, hogy elkerülhessük a fájdalmas tapasztalatokat – a pozitív érzelmek és élmények megélését is megakadályozzák. Fontos ezért, hogy legyen olyan ismerkedési lehetőség, amiben hiszünk és bízunk, ahol úgy érezzük, önmagunkat adhatjuk. Ilyen egyébként például a RealMe, ahol a tervezők komoly figyelmet fordítottak arra, hogy a csalódásokat, csapdákat minimalizálják. A tartós párkapcsolatok egyharmada a kutatások szerint az online térben indul” – foglalja össze a kutatás eredményeit dr. Hevesi Krisztina.

Mustra