Így tedd túl magad az exeden

Oké, oké, a nálunk maradt pizsamáját szagolgatni tuti, nem jó ötlet. De mi minden van még a tiltólistán, és mi az, ami segít, hogy minél előbb visszatérjünk a régi kerékvágásba?

A legtöbben megtapasztaljuk, hogy milyen földöntúli érzés szerelmesnek lenni, azonban ritkán tart örökké a boldogság. Szakításkor gyakran előfordul depresszió, hangulatingadozás és szorongás. De vajon van-e tudományos módszer arra, hogy minél előbb túl tegyük magunkat a szakításon? Az AsapScience segít megragasztani az összetört szíveket.

Hibák, amikbe könnyű beleesni

Az első és legfontosabb szabály: ne csekkolgasd az exed a közösségi média felületein! Annak ellenére, hogy a legtöbb ember szerint ártalmatlan időről időre rákeresni a korábbi partnerünk profiljára, ez a tevékenység nemcsak a másik utáni vágyódást és az iránta érzett szexuális vágyat növeli, de a lelki sebeink begyógyulását is késlelteti.

De mi a helyzet akkor, ha nemcsak a közösségi média felületein követjük nyomon, hogy mi történik az előző partnerünkkel, de tartjuk is a kapcsolatot? Hát, nem sok jó.

Az olyan párok tagjai, akik szakítás után is beszélgetnek és találkozgatnak egymással, nemcsak nehezebben lépnek tovább, de jellemzően nagyobb mértékű szomorúságról és intenzívebb érzésekről számolnak be, sőt ezzel növelik annak az esélyét is, hogy újra összejönnek a korábbi partnerükkel. A fiatal felnőttek 30-50 százaléka éppen emiatt kerül se veled, se nélküled kapcsolatba, ami köztudottan növeli a szorongás és a depresszió kialakulásának kockázatát, viszont ezzel egyidejűleg csökken a párjuk iránti elkötelezettség mértéke is. Nem hangzik jól, ugye?

Kellemetlen következmények

Azok, akik gyakran csekkolják az exüket valamilyen közösségi felületen, hatszor valószínűbb, hogy kéretlenül elkezdenek megjelenni azokon a helyeken, ahol tudják, hogy összefuthatnak a korábbi partnerükkel. Az sem ritka, hogy direkt a munkahelyükre vagy az iskolájuk környékére látogatnak, ami, valljuk be, sokszor elég ijesztő tud lenni. De miért is viselkednek ilyenkor ennyire furán az emberek? Részben azért, mert szenvednek. A lelki sebek, a szakítás, a gyász, a visszautasítás ugyanis valódi fájdalom érzésével jár. Ahogy az elmúlt évek neurobiológiai kutatásaiból kiderült, a lelki és a fizikai fájdalom sok ponton azonos idegi alapon nyugszik, vagyis a szervezetünkben nagyon hasonló változások történnek mindkét esetben. Minél többször próbáljuk felvenni a kapcsolatot az exünkkel, annál többször éljük át újra és újra az elutasítás fájdalmát. Ezért is az a legjobb stratégia, ha szakítás után megszakítunk minden kapcsolatot a korábbi partnerünkkel.

Hidd el, van jobb megoldás, mint a cigi meg a pia
Hidd el, van jobb megoldás, mint a cigi meg a piaFotó: praetorianphoto / Getty Images Hungary

Szerencsére van megoldás

Ha nagyon nehezen viseljük a szakítást, és gyors megoldásra van szükségünk, akkor a paracetamolt tartalmazó gyógyszerek segíthetnek a fájdalom enyhítésében. Tényleg. Mivel a testi és lelki fájdalom idején hasonló folyamatok zajlanak a szervezetünkben, a gyógyszer a lelki sérülések esetén is hatékony megoldás, ráadásul nyugtató hatással van az agy agresszióért felelős területére is. Persze a gyógyszer szedésével nem spóroljuk meg a lelki munkát, jobban akkor leszünk, ha valóban kezdünk valamit a fájdalmunkkal. 

Vannak kutatások, melyek szerint segít túllépni az exünkön, ha megpróbálunk a vele kapcsolatos rossz emlékekre koncentrálni. Ezt a módszert negatív újraértékelésnek nevezzük, aminek a lényege, hogy a partnerünkkel kapcsolatos rossz tulajdonságokat és negatív élményeket helyezzük a középpontba. A technika hasonló ahhoz, mint amit az alkoholfüggők alkalmaznak annak érdekében, hogy ne nyúljanak újra az üveg után. Sokan inkább a figyelemelterelés stratégiáját alkalmazzák, melynek lényege, hogy ha meglátnak valamit, ami a korábbi partnerükre emlékezteti őket, megpróbálják minél előbb más irányba terelni a figyelmüket.

A negatív újraértékelés módszere átmenetileg rossz érzést kelt, azonban hosszú távon segít csökkenteni a partner iránt érzett szerelmet, a figyelemelterelés pedig rövid ideig csökkenti a negatív érzéseket, de hatékony javulást nem eredményez. Ezeken az eredményeken felbuzdulva, egy másik kutatás azt vizsgálta, hogyan hat az érzésekre, ha minden nap legalább egy negatív tulajdonságát felsoroljuk a partnerünknek addig, amíg jobban nem érezzük magunknak. Jó hír, hogy ez a módszer is hatékonynak tűnik.

Mindent összevetve, szakítani még mindig szívás. Az egyik legnagyobb kihívás, hogy utána egyedül is megtaláljuk a helyünket, megtanuljuk lekötni magunkat. Talán a legjobb ilyenkor, ha minél több időt töltünk a barátainkkal és a hobbijainkkal – esetleg keresünk újakat, vagy folytatjuk a régieket, amíg fel nem épülünk annyira, hogy új kapcsolatba vágjunk.

Mustra