Hát- és a nyakropogtatás: csak hallgatni rossz, vagy káros is?

Egyszer-egyszer oké, de érdemes tartani a mértéket a ropogtatásban, mert akár komoly egészségkárosodáshoz is vezethet.

Vannak, akik számára semmi sem olyan kielégítő, mint a gerinc végigropogtatása. Nemcsak az érzés, de a hang hatására is hajlamosak emberek egy 30 másodperces jógaórán érezni magukat. A hát ropogtatása nem feltétlenül rossz – amíg ez nem állandóan történik. A Science Alert szedte össze, mire érdemes figyelni, ha ropogtathatnékunk támad.

A ropogtatás nem veszélytelen

Bizonyos időközönként rendben van, de a napi rendszerességű ropogtatás fájdalomhoz, porcproblémákhoz, esetenként ín- és ínszalagszakadáshoz vezethet. A nyak vagy a hát rendszeres ropogtatása következtében az ízületek és szalagok megnyúlhatnak, ez pedig állandó instabilitás érzetét kelti, ami a krónikus ízületi gyulladás kialakulásának az előfutára. A krónikus ropogtatóknál nagyobb eséllyel alakul ki ízületi túlmozgékonyság, vagyis hipermobilitás-szindróma, illetve az ízületek rendellenes mozgása.

Vajon ő is ropog? És szereti?
Vajon ő is ropog? És szereti?Fotó: Shutterstock

Ha mégis úgy érezzük, hogy szükséges egy jó ropogtatás, jobban járunk, ha ehhez nem a partnerünk vagy barátunk, inkább egy hozzáértő segítségét kérjük. Amennyiben erre éppen nincs lehetőségünk, akkor is jobb, ha az önropogtatás mellett maradunk. Sokkal kisebb ugyanis az esély arra, hogy megsérülünk, ha magunknak ropogtatjuk ki a nyakunkat vagy hátunkat, hiszen a testünk ösztönösen meg akarja védeni magát az esetleges károsodásoktól. Ha valaki más, hozzá nem értő roppantja ki a hátunkat, könnyen előfordulhat, hogy nagyobb erőt, nyomást vagy csavarást alkalmaz, mint amennyi a szervezetnek szükséges lenne, ezáltal pedig károsodhatnak a csontok vagy az ízületek. Jeffrey Yellin fizikoterapeuta szerint azért azzal sem árt óvatosnak lenni, ha mi magunk ropogtatjuk a hátunkat, ugyanis, ha túlzásba visszük, az könnyen gerincferdüléshez is vezethet.

De mi van, ha érzem, hogy ki kell roppannia? 

Ha nem akarod vagy nem tudod a saját hátadat kiroppantani, megoldást jelenthet, ha a meleg zuhany után, a padló felé hajolva óvatosan nyújtod egy kicsit a problémás részt. 15-30 másodperc lógás már a legtöbb esetben elég lehet, de nyugodtan maradj úgy, amíg kényelmes. Ez segít enyhíteni a vállakban és a hátban lévő feszültséget anélkül, hogy sérülést okozna a területen.

Ha a hátadat és a vállaidat már rendbe tetted, érdemes utánajárni, hogy mivel jár, ha az ujjaidat is kiropogtatnád.

Mustra