Mi lenne, ha ezentúl csak csipszet ennél?

A legtöbb kultúra gasztronómiájában gyakran előfordulnak köretként vagy snack formájában a sült krumpli különböző változatai. Megvizsgálták, mi történik a szervezetünkkel, ha túlzásba esünk ezek fogyasztásával.

Sokféleképpen el lehet készíteni a burgonyát, nem kell feltétlenül a hasábhoz ragaszkodnunk. Talán pont változatossága miatt olyan népszerű étel, de fogyasztásakor nem árt figyelni a mértékletességre. Az AsapScience videójában azt mutatja be, mi történne a szervezetünkkel, ha ezentúl csak ebből állna az étrendünk.

Van benne vitamin, de messze nem elég

A világ legnépszerűbb csipszéből egy zacskóban 58 gramm található, ami 320 kilokalóriát (kcal) tartalmaz. Ahhoz, hogy a napi, átlagosan szükséges kalóriamennyiséget (2000 kcal) bevigyük, 6 és egynegyed zacsit kéne fogyasztanunk, ami, valljuk be, elég soknak hangzik. Jó hír, hogy a csipsz C-vitamin-tartalma magasabb, mint a még fel nem dolgozott burgonyáé, amivel elkerülhető például a skorbut. Ennek ellenére nem elég, ha bedobsz egy zacskó csipszet a napi multivitaminod helyett, hiszen A-vitamint egyáltalán nem tartalmaz, amelynek hiánya szemfertőzésekhez, esetenként pedig teljesen vaksághoz vezethet.

Ezenkívül a B12-vitamint sem viszed be vele a szervezetedbe, ami a fáradtságérzet mellett vérszegénységet, memóriazavart, súlyos esetekben hallucinációkat is okozhat. Szintén alacsony a csipsz kalcium- és omega-3-tartalma, ami lassú sebgyógyulást, gyenge immunrendszert, valamint csontritkulást idézhet elő. Nagyon magas sótartalommal rendelkezik, ami növeli a stroke esélyét, valamint hozzájárul a magas vérnyomás, szívelégtelenségek, vese- és májproblémák kialakulásához.

A legrosszabb hatással azonban egy szerves vegyület, az akrilamid van a szervezetünkre, mely az élelmiszer feldolgozásakor (pl. sütéskor vagy grillezéskor), hő hatására keletkezik a burgonyában. Kutatások szerint, az egy héten keresztül, napi három kisebb zacskó csipsz fogyasztása már 46 százalékkal növeli a szervezet akrilamidszintjét. Kimutatták a vegyület lehetséges káros hatásait az idegrendszerre, valamint a születés előtti és utáni fejlődésre is. Az étkezéseink során a testünkbe kerülő akrilamid egynegyedét sült krumplival visszük be, ezért érdemes odafigyelni, hogy ne mindig a burgonya mellett döntsünk, ha köretről van szó.

Függőséget is okozhat

Fontos beszélni a csipsz okozta addikcióról is, melyet kutatók egereken végzett vizsgálatokkal támasztottak alá. Egy másik tanulmány 4400, 45-79 év közötti ember étrendjét tanulmányozta 8 éven keresztül, az eredményből pedig jól látható, hogy azoknak, akik mindennapi étkezéseik során több krumplit fogyasztottak, nagyobb eséllyel alakult ki halálhoz vezető betegségük. Pont az ilyen veszélyek miatt nincs olyan kutatás, amely azt vizsgálná, hogy mi történik, ha kizárólag a burgonya különböző formáit fogyasztja az ember. Azonban tanulságos annak a srácnak a története, aki 2012-ben influenzaszerű tünetekkel kereste fel orvosát. A vizsgálatok során kiderült, hogy a fiú májzsugorodásban szenved, ami meglepő volt, hiszen nem ivott alkoholt. Kiderült, hogy a túl sok sült krumpli fogyasztása okozta a tüneteket, az egyoldalú táplálkozása autoimmun hepatitis és májgyulladás kialakulásához vezetett, amely következtében húszéves korában meghalt.

Természetesen a sült krumpli, csipsz alkalmankénti fogyasztása nem okoz gondot, de mindenképp figyelni kell a mértékletességre, hiszen az egészséges ételek fogyasztása nagyban hozzájárul egészségünk megőrzéséhez.

Mustra