Koffeinmentes élet: 10 pozitív hatással biztosan számolhatsz!

Ha azok közé tartozol, akik számára a „koffeinmentes” kifejezés szitokszó, nem vagy egyedül. Az utóbbi időben több kávét iszunk, mint valaha, ráadásul egy rakás más forrásból is rengeteg koffeint viszünk be – ezerrel pörög a matcha tea és az energiaital-biznisz is. Nem kérjük, hogy dobj el mindent, de azt igen: fontold meg, nem kávézol-e túl sokat.

Gondolhatod: mi is szeretünk kávézni, s legtöbbször még biztatjuk is magunkat: a kávéfogyasztás egy sor bizonyított egészségügyi előnyel jár, serkenti az anyagcserét, és csökkenti az Alzheimer kór kialakulásának kockázatát is, stb., stb. Én különösen a méregerős löketeket szeretem, lesült a bőr a képemről, amikor életemben néhány alkalommal koffeinmentest, vagy lájtos-habos kapucsínót kértem. 

De érdemes azt is megnézni, mi jó származik abból, ha abbahagyod a kávézást.  A Healthline nyomán 10 olyan előnyt mutatunk, amit szinte azonnal érzel majd, ha leteszed a kávét. 

Kevesebb szorongás

Úgy érzed, mostanában többet szorongsz? Simán lehet, hogy a túl sok kávé az oka.

A koffein felpörget, ezért is nyúlunk hozzá, de azt lehet, hogy nem tudtad, hogy stresszhormonok termelését is stimulálja, vagyis "ugrásra készen" tart.Mintha fel lennél húzva. Ez azzal járhat, hogy többet szorongsz, feszültebb és idegesebb vagy, szívdobogást kapsz, sőt, akár még pánikrohamod is lehet.

Azok, akik eleve hajlamosabbak a stresszre és a szorongásra, észrevehetik, hogy a tüneteik rosszabbodnak, ha túl sokat kávéznak, sőt  a depresszióban szenvedők  is határozott állapotromlást vehetnek észre, ha túlzásba viszik a feketézést.

Jobb alvás

A kávézási szokásaid az éjszakáidra is kihatnak. Tanulmányok igazolják, hogy a napi koffeintbevitel megváltoztathatja az alvási ritmust, nem pihentető alvást és nap közbeni fáradtságrohamokat okozva. Ez különösen igaz, ha lefekvés előtt kevesebb, mint 6 órával kávézol.

A kevesebb kávé nemcsak, hogy minőségibb alvást eredményez, de abban is segít, hogy hamarabb álomba merülj, miután lefeküdtél.

Jobb táplálékfelszívódás

Ha nem kávézol, a tested jobban hasznosíthat bizonyos tápanyagokat, amint azoké, akik viszont igen - a kávéban található tannin negatívan befolyásolja például a kalcium, a vas és a B vitaminok felszívódását.

Ez különösen igaz azokra, akik nagyon sok koffeint visznek be, rendszertelenül táplálkoznak, vagy az idősebb korosztályhoz tartoznak.  Ha nem kávézol, segítesz a szervezetednek, hogy minden bevitt tápanyagot megfelelően dolgozzon fel.

Egészségesebb és fehérebb fog

Nincs mit tagani, a kávé és a tea sárgítja, sőt barnítja  a fogakat. Ez megint a már fentebb említett tanninok miatt van: lerakódásokat okoznak és elszínezik a fogaid felszínét. A kávé savassága szintén roncsol, mert gyengíti a fogzománcot. Rendszeres kávézóként egyszer jó tippet kaptam a fogorvostól. Kávézás után ( ha már minden ízében kiélvezted), öblögess egy kis sima csapvízzel. Ez hathatós segítség az instant sárgulás ellen, és ott is kivitelezhető, ahol nincs módod fogat mosni.

shutterstock 642154276
Fotó: Shutterstock

Kiegyensúlyozottabb hormonháztartás

A nők különösen jól jönnek ki abból, ha lejönnek a kávéról. A koffeintartalmú italok ugyanis befolyásolják az ösztrogénszintet és ráadásul nem is akárhogy.  Egy 2011-es tanulmány rávilágított, hogy 200 milligramm ( kb. két csészében van ennyi) az ázsiai és fekete nők körében emelte az ösztrogénszintet, a fehér nők körében pedig valamelyest csökkentette.

Az ösztrogénszinttel nem jó játszani. Ha valamiért az endometrózis, a mellrák vagy a petefészekrák kockázati csoportjába tartozol, még inkább fontold meg, hogy érdemes-e a túl sok kávéval megzavarni a hormonháztartásodat. Plusz, azt se feledd, hogy a koffein egy sor menopauzához kapcsolódó tünetet súlyosbít. 

shutterstock 1201709689
Fotó: Shutterstock

Alacsonyabb vérnyomás

A kávé érrendszerünkre gyakorolt hatása talán az egyik legismertebb  negatívum. Nem függni a koffeintől: a vérnyomásodnak is jót tesz, mert kutatások igazolták, hogy a kávé emeli a vérnyomást, és az idegrendszerre is stimuláló hatással van, ráadásul a  túl sok kávé (3-5 csésze naponta) összefüggésbe hozható a szív és érrendszeri betegségekkel is. 

Függetlenség

Közismert tény, hogy a kávé hat hangulatra. Ha azok közé tarozol, akikhez az első kávé előtt nem lehet hozzászólni, érted, miről beszélünk. 

A koffein belenyúl az agy kémiájába, s ezt nagyjából úgy teszi, mint a kokain – a koffein egyébként is megfelel jó néhány drog-kritériumnak is. Azok, akik elhatározzák, hogy leteszik a kávét, egészen komoly elvonási tüneteket is tapasztalhatnak. Az, hogy meddig tart ez a kellemetlen állapot, attól függ, hogy mennyire voltál rajta az anyagon. Akár 9 nap is eltelhet, mire újra a régi önmagad leszel, s arra is számítsz, hogy valahol a huszadik és ötvenedik óra között lesz a legnehezebb. Nem ijesztő, hogy ilyen nehéz lejönni a kávéról? Szerintem de. A legjobb, ha eleve megelőzöd a függő viszonyt

Kevesebb fejfájás

Nem kell, hogy teljesen letedd a kávét, hogy érezd, mennyire hozzászoktál már. Ha nagyon rajta vagy, már néhány óra múltán kicsinálhat, ha például nem volt módod legurítani a reggeli adagot.  Valószínűleg hasogatni kezd a fejed, tompa és ingerlékeny leszel, és nem tudsz koncentrálni. Nem jó ennyire kiszolgáltatnod magad. Figyelj, mert a rendszeres és nagymértékű kávézástól simán kiépül ez a rossz mintázat!

Egészséges emésztés

A túlzott kávébevitel az emésztésednek sem tesz jót. Azt már biztos tapasztaltad, ahogy a kávefogyasztás székelési ingert vált ki. Ennek oka, hogy  erősen stimulálja a beleket. Ha túlzásba viszed a kávézást, hasmenés lehet a következménye, sőt, a mértéktelen kávézás refluxot  is okozhat.

Szebben öregszel

Ha aggódsz az öregedés miatt, már meg se idd, ami előtted van. A kávé negatívan befolyásolja a kollagén anyagcserét, azt meg biztos tudod, hogy kevesebb kollagén=petyhüdtebb bőr. Ha túltolod a reggeli, délit, délutáni és esti kávét, ne csodálkozz, ha a bőröd az indokoltnál jobban öregszik. Persze van olyan dolog is, aminek csak jót tesznek az évek. Ez a jazz standard például csak jobb és jobb, ahogy öregszik az ember. 

Ki aggódjon nagyon?

Nyugi, nem azt mondjuk, hogy egyet sem ihatsz meg. A visszafogott kávézás, mondjuk 1-1 csésze naponta- még rendben van, legalábbis legtöbbünknek. Mert vannak olyanok is, akiknek egyáltalán nem kellene élniük vele.

  • Ha várandós vagy, szoptatsz, alap, hogy nem viszel be semmi olyat, amiből a babának nem adnál. Azt viszont nem mind tudjuk, hogy azoknak is tartózkodniuk kellene tőle, akik teherbe szeretnének esni. A koffein növeli a vetélés kockázatát, és csökkenti a teherbeesés esélyét.
  • Azok, akik hajlamosak a stresszre, vagy épp depresszióval küzdenek, tüneteik rosszabbodását tapasztalhatják, ha sokat kávéznak. Ők jobb, ha távol maradnak a fekete italtól.
  • Ha van valamilyen emésztőrendszeri problémád, a koffein könnyen olaj lehet a tűzre. Ez különösen igaz akkor, ha refluxod, cukorbetegséged, IBS-ed vagy köszvényed van. Légyszi, ne kávézz!
  • Mindig ellenőrizd le a betegtájékoztatót, hogy láthasd, hogyan hat  a kávéfogyasztás az adott szerre. Egyes antidepresszánsok, asztmagyógyszerek és antibakteriális szerek nagyon nem szeretik a koffeint.

A kávéról lejönni nem könnyű, és ha észszerű keretek között csinálod, nem is feltétlenül muszáj. Az ipari mértékű fogyasztással viszont mindenképpen fel kellene hagynod, ha nem szeretnéd az egészségedet kockáztatni. A leszokás nehéz óráiban gondolj arra, milyen jó, hogy nem az energiaitalokra csavarodtál rá. 

Mustra