Átlag 6 óra alvás=gyakoribb depresszió

Nem csak a súlyos alváshiány vezethet pszichés problémák kialakuláshoz. Egy amerikai felmérés szerint a hat órát alvó válaszadók között is gyakoribbak a depresszió tünetei.

A legtöbb kutatás a kifejezetten súlyos alváshiányban szenvedők problémáira (depresszió, szorongás, Alzheimer-kór) koncentrált, egy friss felmérés alapján úgy tűnik azonban, hogy a felnőttek számára javasolt 7-9 órás alvásmennyiségnél egy órával kevesebbet átlagolók is veszélyeztetettek lehetnek. Az alváshiányban szenvedők mentális problémáiról a New Scientist írt.

Depresszió, reménytelenség

A 20.000 amerikait egy hónapig vizsgáló kutatók szerint amennyiben csupán hat órát vagy kevesebbet aszik valaki éjszakánként, nagyjából 70 százalékkal nő meg a különböző pszichés zavarok és betegségek kockázta. A napi 5 óránál is kevesebbet alvók esetében még durvábbak egyébként a számok: ők négyszer akkora valószínűséggel számoltak be arról, hogy depressziós tünetekkel, általános reménytelenséggel vagy idegességgel küzdenek, mint a 7-9 órát átlagoló társaik.

shutterstock 363973289

A brit lakosságnak például a 40 százaléka alszik egyébként 6 óránál kevesebbet egy nap, ami a tanulmány szerzői szerint jól példázza, milyen gyakoriak lehetnek a kis mértékű, de krónikus alváshiányban szenvedők tünetei.

Nem egyértelmű, mi okoz mit

Azt persze a szerzők szerint is nehéz eldönteni vajon az alváshiány okozza-e az érintettek tüneteit, vagy épp ellenkezőleg, a pszichés zavarok eredménye a lecsökkent alvásmennyiség.

A Harvard neurológusa, Dr. Steven Lockley szerint ugyanakkor nem lenne meglepő, ha ez a kevésbé drasztikus alváshiány is ilyen egyértelmű tüneteket eredményezne, a tavaszi óraátállítás is elég ugyanis ahhoz, hogy hétfőn reggel nem kevesebb mint 17 százalékkal nőjön meg arrafelé a közúti balesetek száma.

Emellett pedig a depressziós tünetek és az öngyilkossággal kapcsolatos gondolatok is gyakoribbak azoknak a tizenéveseknek a körében, akiket nem parancsolnak 10 körül ágyba a szüleik, és csak éjfélkor vagy még később alszanak el.

Blogmustra