Sózunk, mintha nem lenne holnap. Aztán nem is lesz.

Úgy szeretlek édesapám, mint magyarok a sót - mondhatná manapság a mesebeli legkisebb királylány. De mondhatna akár foszfort is.

A nátrium és a foszfor túl-, a kalcium alulfogyasztása jellemzi a magyar társadalom táplálkozását - derül ki az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet legutóbbi felméréséből

Nátrium

Talán nem különösebben meglepő, hogy a nátrium-bevitel megszaladása elsősorban a sófogyasztásból ered. A napi ajánlott dózis 2 gramm nátrium lenne (ez 5 gramm só nátriumtartalma), a nők ennek a dupláját, a férfiak pedig a háromszorosát fogyasztják. A magas sóbevitel köztudottan szoros összefüggésben áll a magas vérnyomással és jelentősen növeli a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát. Így nem is csoda, hogy hazánkban minden negyedik ember szenved magasvérnyomás-betegségben, a kardiovaszkuláris problémák pedig azóta számítanak a legjellemzőbb haláloknak, mióta egyáltalán statisztikát készítenek erről.

2016-ban pedig az összes halálozás fele (!) következett be szív- és érrendszeri megbetegedés miatt.

A probléma gyökere egyébként úgy tűnik, nem is az eszetlen sózásból fakad: a napi nátrium nagyságrendileg 40 százalékát pékárukból, egy további 38 százalékát pedig felvágottakból, konzervekből és savanyúságból termeljük be.

shutterstock 686853055

Kalcium

A másik fontos úgynevezett makroelem a kalcium, mely többek között a csontok egészségében, illetve a csontritkulás megelőzésében kap kulcsszerepet. 800 milligrammot kellene belőle naponta megenni, ehhez képest a férfiak átlagosan 759, a nők 691 milligrammot teljesítenek. Ez azonban csak az átlag. A 18-60 éves nők harmada, a 60 évnél idősebbek kétharmada a szükséges kalcium 70 százalékát sem fogyasztja el, és ebben sajnos a férfiak sem teljesítenek lényegesen jobban.

Nagyobb probléma, hogy foszforból viszont az irányadó 620 milligramm cirka dupláját esszük (igaz, ebből is a fiatalok fogyasztanak többet). A foszfor ugyanis a kalciumhoz kötődve jelentősen gátolja annak felszívódását, ezért a sok foszforhoz sok kalcium dukál: a szakemberek alsó hangon is az 1:1-es kalcium:foszfor arányt tartják optimálisnak.

A kalcium mintegy felét egyébként tejtermékekből, a foszfor nagy részét pedig tartósított élelmiszerekből és üdítőitalokból vesszük magunkhoz. Érdekes továbbá, hogy a köztudatban jelentős ásványianyag-forrásként számon tartott ásványvizekből a kalciumbevitel mindössze tizede származik.

A szintén a makroelemek közé sorolt magnéziummal és káliummal szerencsére nincs komolyabb probléma, előbbiből simán hozzuk az előírt 350-375 milligrammot, és az EU-s ajánlás (2000 milligramm) az utóbbinál is megvan. A káliumra vonatkozó hazai, magasabb irányszámot, ami jelen állás szerint 3500 milligramm azonban már csak a keringési rendszer működésére gyakorolt jótékony hatása miatt se ártana elérni.

Blogmustra