Miért jobb az egyik kenyér a másiknál?

A fehér kenyérnél gyakorlatilag minden jobb, a gluténmentes viszont tényleg csak a gluténra érzékenyeknek ajánlható.

A rengeteg kenyérfajta útvesztőjében nem könnyű eligazodni, és bár annyi világos, hogy a kovászos, a rozsos és a teljes kiőrlésű kenyérrel is jobban járunk, mint a fehér kenyérrel, nem árt azért tisztázni, kinek melyik fogyasztása ajánlott. A Science Alert összegyűjtötte, mit kell tudni a különböző, egyre csak sokasodó kenyértípusokról.

Fehér kenyér

A korpát és a csírát nélkülöző, 100 százalékban búzalisztből készült fehér kenyeret persze nemcsak a rossz glikémiás indexe miatt érdemes elkerülni. A finomra őrölt liszből készült kenyereknek alacsonyabb a rosttartalma, kevesebb E és B-vitamint tartalmaznak, és az ásványi anyag tartalmuk is jóval alacsonyabb a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyerekénél. A hozzáadott rostokat tartalmazó variációk jül jöhetnek ugyanakkor, ha egy gyerek egyszerűen nem hajlandó megenni a teljes kiőrlésű és magvakkal gazdagon meghintett kenyeret.

shutterstock 757303429

Teljes kiőrlésű

Több rostot, telítetlen zsírsavat, fehérjét, ásványi anyagot és vitamint tartalmaznak. Csökkentik az elhízás, a szívbetegségek, a kettes típusú cukorbetegség és rosttartalmuknak hála a vastagbélrák kockázatát is. Emellett laktatóbbak is. Amennyiben a feldolgozás során jobban megőrlik a gabonaszemeket, magasabb lesz a kenyerek glikémiás indexe is, de még ebben az esetben sem ugrik meg annyira a vércukorszint, mint a fehér kenyér hatására.

Sokmagvas kenyér

A többféle gabonaféléből álló kenyerek általában finomított búzaliszthez hozzáadott egyéb gabonafélékből készülnek. Ez a fehér kenyérnél nagyobb rosttartalmat és alacsonyabb glikémiás indexet eredményez, egy fokkal laktatóbb és egészségesebb megoldásról van tehát szó.

Rozskenyér

Nem gluténmentes, de viszonylag alacsony a gluténtartalma. Emellett a rost- és vitamintartalma is magasabb, főleg ha teljes kiőrlésű rozskenyérről van szó.

shutterstock 141140251

Kovászos

A kovászos kenyerek rost-, vitamin- és ásványianyag-tartalma a felhasznált liszttől függ, de mivel a kovászos kenyerek savasabbak, a glikémiás indexük is alacsonyabb.

Gluténmentes

Valamilyen más, a glutént tartalmazó gabonaféléktől (búza, árpa, rozs) eltérő magvakból készült kenyér, amelyek általában kevesebb rostot tartalmaznak és a vércukorszintet is jobban megemelik, összességében tehát csak a gluténérzékenyeknek ajánlott a fogyasztásuk.

FODMAP

Az irritábilis bél szindrómában szenvedők számára ajánlott. A számukra nehezen megemészthető mono-, di-, és poliszacharidokat, tartalmazó gabonaféléktől mentes kenyerek fogyasztása szintén csak a mozaikszó (Fermentable Oligo-, Di-, Mono-saccharides And Polyols) által összefoglalt szénhidrátokra érzékeny embereknek jó választás, bár ezek a termékek sem olyan egészségesek, mint a teljes kiőrlésű kenyerek, és mivel glutént is tartalmaznak, az erre érzékenyek ne fogyasszák. 

Blogmustra