A tartós életmódváltás 3 szabálya

A fogyókúrák csak rövid távon jelenthetnek megoldást, érdemes arra is gondolni, mi az ami hosszú távon is működőképes lehet.

Lassan járj, tovább érsz

Hiába az izgatottság és eltökéltség, amit egy-egy új, garantáltan hatékony fogyókúra elején érzel, ha a munkatáborok szigorával ellenőrzött zeller fejadagokkal csak azt éred el, hogy egy életre megutálsz 3-4 zöldségfélét, a diéta végén pedig az első utad a jégkrémes pulthoz vezet. Az ilyen szélsőséges szabályokra épülő fogyókúrák csak rövid távon működnek, ráadásul minél többször esik meg valakivel, hogy a „sikeres” böjt után lassan, de biztosan visszatér azokhoz a rossz szokásokhoz, amiktől eredetileg szabadulni akart, annál kevésbé érzi magát képesnek arra, hogy hosszú távon is sikeresen életmódot váltson. A Psychology Today összegyűjtött 3 olyan alapelvet, aminek segítségével tartós, maradandó változást érhetnek el azok, akik végleg belefáradtak a folyamatos fogyókúrázásba. 

Kell a B-terv

Dr. Susan Biali életmód coach szerint ennek ellenére egy rövid, de annál szélsőségesebb diéta is eredményes lehet, ha valaki nem csal a súlyfeleslegtől, hanem az elhízás jelentette egészségügyi kockázatoktól is szabadulna. A trükk az, hogy legyen egy realisztikus, fenntartható tervünk arra, mi történik azután. A rövid távú változásokat sokszor csak jelentős áldozatalok meghozatalával, némi önkínzással és rengeteg fegyelemmel vagyunk képesek elérni. A sokszor rendkívül időigényes, vagy drága, előre meghatározott menüket ugyanakkor képtelenség örökké pontosan és időben előállítani. A dietetikus Biali szerint éppen ezért fontos, hogy betartsunk 3 kulcsfontosságú alapelvet.

shutterstock 183368093

Ne szélsőségekben gondolkozz

Ha valaki hirtelen és szélsőséges változásokat foganatosít a mindennapjaiban, az az esetek többségében a gondosan felépített diéta látványos összeomlásához vezet. Mindez elkerülhetetlen, azt azonban mindenki maga határozza meg, mennyi időt tölt azzal, hogy felváltva szidja és tömi magát, a szigorú diétázás után újabb fajtájára rátalálva a testi és lelki terrornak. Néhány nap zabálás után is vissza lehet térni azokhoz a pozitív dolgokhoz, amik a legújabb incidensig működtek. Nem kell, hogy utáld magad, kezd újra a dolgot, de ezúttal törekedj arra, hogy kevésbé szélsőséges kalóriaszakadékkal nyisd meg a kúrát.

Élvezd, amit csinálsz

Nincs az az egészséges étrend, ami örökké kitart, ha egyszer utálod az ételt, amit a szádba teszel. Ha nem tudsz meglenni a kedvenc burgered nélkül, ne tiltsd el magad tőle, változtass apránként a szokásaidon. Kérj salátát a krumpli helyett, ne egyél hozzá majonézt, vagy spórold ki a sajtot. Nincs értelme salátázni, ha közben végig neonhamburgerek világítanak a lelki szemeid előtt. A cukrokat sincs értelme azonnali hatállyal betiltani. Keress hasonló, egy fokkal egészségesebb alternatívákat. Helyettesítsd a kristálycukrot mézzel, a mézet némi mézzel lecsurgatott dióval, ha pedig elfogy a méz, maradj a diónál.

Csak olyan változtatásokat eszközölj, amikhez tudod is tartani magad

Olyan ételeket válassz, amelyekhez könnyen beszerezhetőek az alapanyagok, és amelyeket mindig lesz időd elkészíteni. Érdemes tesztelni magad egy-egy újabb szokás felvétele előtt. Tedd fel magadnak a következő kérdéseket. Tényleg ízlik ez nekem? Könnyen elkészíthető? Nem fog gondot okozni a rendszeresítése?

Ha ezeket a szabályokat betartjuk, és odafigyelünk arra, mi az, ami működik a mi esetünkben, és mi az, ami nem, sokkal valószínűbb, hogy sikerrel járunk majd. Fontos, hogy őszinték legyünk magunkhoz és realisztikus, hosszú távon is fenntartható célokat tűzzünk ki.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.