Egy óvodás gyereknek szociálisan, szellemileg és fizikailag is elég fejlettnek kell lennie ahhoz, hogy iskolába léphessen tovább. Fontos, hogy addigra eldőljön, hogy jobb- vagy balkezes-e, tudjon ceruzát fogni, elég sokáig figyelni, ismerje fel a betűket, a hangokból a szavakat, legyen fejlett az emlékezete, és tudjon kapcsolódni a felnőttekhez. Korábbi cikkünkben ezeket részletesen áttekintettük egy szakértő segítségével, most röviden összefoglaljuk a lényeget.
Testi feltételek
- A testsúly jó, ha eléri a 20 kg-ot, a testmagasság a 110-120-cm-t. Persze ezt nyilván genetikai tényezők is befolyásolják, és még egy csomó minden más, a lényeg, hogy a gyerek méretei ne nagyon maradjanak el ettől.
- Elkezdődik az alakváltás: teste megnyúlik, eltűnik a babás pocak, megindul a fogváltás. (Ez utóbbi azért fontos, mert az idegrendszeri érés megfelelő fokát is jelöli.)
- Fizikai és egészségi állapota megfelelő: elbírja az iskolatáskát, képes egy helyben ülni.
- Testi szükségleteit képes irányítani, kielégítésüket késleltetni (evés, ivás, vécézés).
- A nagymozgások és finommozgások egyaránt összerendezettek: képes elvégezni egyszerű tornagyakorlatokat, és a tagjait egymástól függetlenül tudja mozgatni, pl. írásnál nem mozog a kezével együtt a nyelve, és képes a csuklóját és ujjait a vállától függetlenül is mozgatni. Ezek fontos készségek az írástanulásban.
- Jó kéz-szem koordináció, ami képessé teszi majd arra, hogy írás közben a szöveget, és ne a kezét nézze
- Egyértelmű, hogy jobb- vagy balkezes-e, sőt az az igazi, ha hozzá ugyanazon oldali szeme és füle a domináns
- Egyensúlya jó, segédkerék nélkül biciklizik, hajtja magát a hintán.

Shutterstock
Értelmi, képességbeli követelmények
- Beszéde tiszta, folyamatosan, gazdag szókinccsel, nyelvtanilag helyesen fejezi ki magát.
- Figyelme jól leköthető öt, de akár húsz percig is.
- Képes rövid és hosszú távon is emlékezni a látott és hallott dolgokra egyaránt.
- Logikusan és elvontan is képes gondolkodni, tud következtetéseket levonni.
- Ki tudja szűrni a lényeget, a fontos információkat.
- Jól tájékozódik térben és síkban, ismeri az irányokat.
- Ismeri a saját testrészeit.
- Képes soralkotásra, sorminta folytatására.
- Eszközzel, tízig magabiztosan számol.
- Sok mindent tud az őt körülvevő világról, és ismeri a személyes adatait (név, lakcím, szülei neve, foglalkozása, stb.).
Lelki tényezők
- Szeretne iskolába járni, várja, készül rá, eljátssza, beszél róla.
- Képes alkalmazkodni a szabályokhoz - és meg is teszi.
- Igénye van a közösségre, és képes is beilleszkedni, barátságokat teremteni.
- Együttműködik, megérti, hogy a feladatokat el kell végezni.
- Bizonyos mértékig ura az érzelmeinek, van önfegyelme, késleltetni tudja az igényei kielégítését.
- Kudarctűrés: elfogadja, hogy a sikertelenség nem tragédia, hibázni nem gond, tovább próbálkozik.
- Szót fogad a felnőttnek, elfogadja az irányítását, bízik benne, megteszi, amit kérnek tőle.