Ezt a társast vedd meg karácsonyra!

Jó hír, hogy találtunk olyan nyulat, ami elbújik a gyerek elől, és olyan barkóbát is, amiben Jean-Claude Van Damme-ot le lehet írni négy képpel. Megpróbálunk segíteni eligazodni a társasjátékpiac friss megjelenései között: azokat ajánljuk, ami tetszett a tesztelés alatt. Sorra vesszük, hogy melyik játék mire jó, melyik az, ami fejleszt, melyiknek nagy a szerencsefaktora, melyik kinek szól. Vagyis milyen játékot vegyünk karácsonyra? 

Egy könnyű csoportosítással próbálunk eligazítani az idei nagy társasjáték-választékban. Sorba vesszük a gyerektársasokat, ezen belül is 3-5 éves korig és 6-8 éves korig különválasztva, majd a családi társasokat, amiket 8 éves kortól ajánlanak, de jó esetben a felnőttek is élvezik. Pár partijátékot is ajánlunk, ami a tizenéves és felnőtt korosztálynak felel meg, de egyszerűbb, rövidebb játékok. A kicsit összetettebb szabályú stratégiai társasokat most kihagytuk.

A társasjátékpiac meghatározó szereplői, a Piatnik és a Gémklub új játékaiból szemezgettünk. A két cégről annyit érdemes megjegyezni, hogy a gyerekjátékok és kártyajátékok terén a Piatnik részesedése a nagyobb, a Gémklubnál pedig a logikai, családi és felnőtt társasjátékok szerepe a meghatározó, emellett saját játékokat is fejlesztenek.

Gyerekjátékok kicsiknek

Olyan játékokat választottunk a páréveseknek, amiknek a lejátszása csak 5-10 percig tart, mert a kicsiknek a figyelme még nem köthető le hosszú időre. Ha gyerekünket faggatjuk, mit játszik az óvodában, nem jutunk messzire, mert az óvodák nem nagyon követik az új társasjátékok megjelenését. Van azonban néhány régi klasszikus, ami több oviban is megvan, ezekkel nem lőhetünk mellé: ilyen a két ismert egyszemélyes logikai játék, a Rush Hour Junior, amiben fagylaltos autóval kell a dugón átvágni vagy a Chocolate fix, ahol csokis sütiket kell előre meghatározott szín- és formaelőírások szerint a tartójukba elhelyezni. Ezek a fokozatosan nehezedő feladványok a logikai készséget és a kézügyességet fejlesztik. 

1

Most következzenek az újak:

Meglepő, de egyéves kortól is találhatunk játékot: a Miffy bújócskázó nyuszi például kártyák nélkül, és kártyákkal is játszható. Az egyéves tesztlány jól szerepelt, már a 2,5 éves kor feletti feladatot is teljesítette: megtalálta a kétméterre elbújtatott kukucs-nyulat, ami hívogatja, hogy "gyere, keress meg!", "itt vagyok"! A szintén kicsiknek szóló olasz gyártású Clemmy illatos legók viszont sajnos kimentek a Piatnik forgalmazásából, így azoktól a magyar piacon egyelőre el kell búcsúzni.

2

Jungolino jó játék a négy és hatéves tesztgyerekek szerint, mert nagy polifóm lapokat is tartalmaz az állatos kártyák mellett, és ezeken böhöm dzsungellakók vannak. Ezt kell aztán a szoba különböző pontjaira elhelyezni, ahova a kártyák húzása után emlékezetből kell odafutni. Vagyis látványosabb elemeket is tartalmaz, megmozgat, és ami a szülőknek sem rossz, hogy az emlékezőtehetséget is igénybe veszi. 

3

Quizzy Frozen egy érintőtollas játék, amiben a feladatokra kell válaszolni a tollat a helyesnek gondolt ponthoz érintve. Tetszett benne a gyerekeknek, hogy csipog a jó válasz esetén. Nem tudtam, de már vagy 25 éve vannak ilyen játékok a piacon. Ez most annyiban új – és emiatt külön bejött az 5  és 6 éves lányoknak akiken teszteltük –, hogy a jégvarázsos Disney-filmre épül. 

4

Robotteknős négyéves kortól vezet be a programozás logikájába, ígérte a használati utasítás. Ami a játékban erre utal, hogy a gyereknek a teknősök előre, jobbra, balra lépéseit és egyéb akcióit kártyákkal kell előre megtervezni, majd ezt a programot lelépni a gyémántokért. Egy négyéves fiún teszteltük és működött, de a nagyobbaknak is jó lehet, mert egy-egy speciális kártya segítségével már több másik kártya sorozatát válthatjuk ki, ezzel alprogramot építve a sorunkba. 

5

Gyerekjátékok nagyobbaknak: 

A sikeres könyvre épülő Amíg utazunk magyar fejlesztésű játék gyerekes együttműködős, és versenyzős-kombinálós családi szabályváltozatokkal. A tábla Budapest közlekedési útvonalait mutatja. A játékosok közlekedési eszköz kártyáikat kombinálva (busz, metró, villamos, troli, hajó, stb.) próbálnak eljutni a következő célig, amik Budapest jellegzetességei.

6

Dinomino a dominózásnak ad új löketet a 6 év felettieknél: többszínű kártyákat kell összeilleszteni, és minél több színt sikerül társítani, annál többet léphet előre a körbefutó pályán a játékos a dinófigurával. Még annyiban variálták a szabályokat, hogy aki sárkánygyömülcsöt tesz le, annak a dínója felgyorsul. A hat és nyolc év közötti gyerekeknek tetszett, de kellett egy szülő is ahhoz, hogy lendületesen menjen a játék. A kudarctűrés pedig még nehezen ment: a vesztes rosszul viselte.

7

Halli galli kártyajáték 6 éveseknek szól, a junior változatot kisebbek is játszhatják. Folyamatosan felfordítjuk egymás után a kártyákat a pakliból, és ha ugyanolyan lap van, akkor gyorsan rácsapunk a csengőre. Az nyer, akinél több kártya van. Több variációban is lehet játszani, kisebbekkel csak az egyforma gyümölcsnél csapunk a csengőre nagyobbaknál már az is fontos, hogy hány darab gyümölcs van rajta. Fejleszti a gyerekek koncentrációs képességét, és számolni is lehet vele. A gyerekek imádták a csengőt csapkodni. 

8

Családi társasok 

Ezek 8 éves kortól ajánlottak, de a jobban sikerült darabokat a felnőttek legalább annyira élvezik, mint a gyerekek, és a még kritikusabb tizenéveseket is motiválja a közös játékra. A szabályok aránylag könnyen elsajátíthatóak, és általában egy-egy parti sem tart tovább egy óránál.

Firkaland a legsikeresebb újdonsága a Gémklubnak. A számítógépes kalandjátékok világát idéző vicces grafika és a jó alapötlet tetszett a gyerekeknek: saccolgatva kell vonalakat rajzolni a saját átlátszó táblánkra, hogy a kalandos táblára illesztve eltaláljuk a kincseket és kikerüljük a veszélyeket. Látszólag egyszerű a feladat, hiszen csak el kell találni vagy ki kell kerülni egy vonallal a képzeletbeli pontokat. Nagy meglepetéseket okozott, hogy ez nekünk is ritkán sikerült. Nekimentünk a falnak, vagy a szörnynek, ahelyett, hogy a kincseket gyűjtöttük volna össze. 

9

A legnépszerűbb Dixit és Firkaland mellett a Gémklubnál az idén népszerű még az Év játéka-díjas Colt express. Ez a német év játéka díj után a Magyar Társasjátékos Egyesület játékdíját is elnyerte. Játéktábla helyett kartonból összeállított vonaton játszódik a játékosok kártyáiból összeálló vadnyugati történet. Okos döntések, taktikai blöffölés vezet a győzelemhez, és a játék a Firkalandhoz hasonlóan fejleszti a gyerekek térlátását, meg a logikai képességét.  

10

Camel up pedig a Piatnik legnépszerűbb játéka a családiak közül. Ezt a tevefuttató versenyt tíz év feletti korosztálynak ajánlják, és a dizájnja azonnal megtetszett a 9 és 10 éves gyerekeknek. Egy kiemelkedő piramis körül folyik ugyanis a verseny, és itt futnak az egymásra is tehető tevék. A táblán lehet oázis és száraz-lapokkal gyorsítani, lassítani a tevéket, amik a piramis által osztott dobókocka szerint lépnek előre. Pénz is van a dobozban, lehet fogadni is a leggyorsabb és a leglassabb tevére. A játékban – mint minden lovin – sokat számít a szerencsefaktor és minél több családtag száll be, annál kiszámíthatatlanabb lesz. A leírás kicsit hosszú, maga a játékidő félórás maximum. Idén megjelent hozzá egy Supercup-kiegészítő doboz is, amiben egy fotográfus fotózza le a tevéket, és bekerült egy kiegészítő pálya is. Mi ezt céloztuk meg.

11

A Piatniknak idén is megjelent egy szókirakója, a Kerflip. Egy játékos kihúz a zsákból néhány betűt, leszórja őket az asztalra és így kezdődik a szóvadászat. Homokórával. Mindenki egyszerre keresi a szavakat. A használt betűket átfordítják, azok már csak feleannyit érnek.

12

Partijátékok: 

Kipróbáltunk pár partijátékot a Gémklubtól is. Itt van például az Utolsó betű, egy közismert szóláncjáték képekkel: egyszerű, gyors, vicces. Olyan szót kell mondani az utolsó betűvel, ami látszik a következő képen, például a kártyán szerepel a cirkusz, ebből következik a másik képből kikövetkeztethető sziget és harmadikból a tető. Másik gémklubos játék a Concept, ami a Dixit nevű népszerű játékra hasonlít: barkóba képekkel és színes gumicukor kinézetű jelölőkkel. A játék során logikus következtetésekkel kell kitalálni fogalmakat. A Dixitnél jobban behatároltak a válaszok, így néha kevés képpel is sikert érhetünk el: az külön jól jött, hogy Jean-Claude Van Damme-ot le lehet írni négy képpel: színész, sportoló, karatézik és jellemző rá a származása. A sok angolszász megfejtés között (Kate Middleton, Austin Powers) vannak magyarok is, mint például mackósajt vagy kolbász.

13

Itt van még a Terra nevű rendhagyó kvízjáték, amiben saccolással és egy kis taktikázással is lehet sikert elérni. Egy témában három lépéssel adhatjuk meg tippeinket fakockákkal. Milyen hosszú a Golden Gate híd? Milyen hosszú volt a legelső földalatti járat? Mikor épült meg? Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, akkor több kockát is kirakhatunk, de azokat a kockákat, amikkel nagyon mellélőttünk, elveszítjük.

A Piatnik klasszikus Activity játéka is a partijátékokhoz tartozik, ahogy az idei Agent Undercover /Titkos ügynök című játék. Ez utóbbi fogy a legjobban a cég parti-kategóriájában. A leleplező játék elég fordulatos: minden forduló más helyszínen játszódik, a játékosok az adott helyszíneken különböző szerepekbe bújnak és megpróbálják leleplezni a titkos ügynököt, aki nem tudja, hogy hol van. Az ő küldetése, hogy ki kell derítenie a helyszínt. Megfigyelés és koncentráció és egy kis fortély szükséges a titkos szerepek megőrzéséhez. A játék Mensa HungarIQa 2015 díjazott játéka a családi játék kategóriában. 

14

Az ilyen típusú egyszerű, de gondolkodtató játékok tizenéveseknek vagy bulizó felnőtteknek épp annyira szólnak, mint egy családnak. A társasjátékos cégek meg azt remélik, hogy egy jó társas is összeköti a családot a töltött káposzta- és bejglievés mellett. 

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Oszd meg másokkal is!
Mustra