ZÖLD

Luxusturisták az Anktarktiszon

2010. február 8., hétfő 20:29

antleadMinden évben kicsivel több turista látogat el a Déli-sarkra. Pont annyival több, mint amennyi kellene. Tavaly már negyvenezren kíváncsiskodtak és tolakodtak be a pingvin és fókacsaládok hétköznapjaiba. Épp elegük lehet belőlünk!

cikk-tipus-altalanos

Ha ez így megy tovább, az Antarktisz jövője semmi jót nem tartogat. Azok a tudósok, akik sokat tartózkodnak a déli póluson, azt mondják, már látszanak a turistaáradat következményei. A legnagyobb baj az, hogy senk sem vonható felelősségre amiatt, hogy évről évre egyre több és nagyobb hajó érkezik, tömve emberekkel. A Déli-sark menedzselése egy nemzetközi konzorciumra az Antarktisz és a Déli Óceán Koalícióra (ASOC) van bízva, a konzorciumnak azonban nincs kidolgozott politikája a turizmus keretek között tartására. Eddig az utazás-szervezők önmagukat szabályozó magatartása tartotta úgy-ahogy féken az üzletág növekedését. Ők is tudják, hogy egy különleges hely, amelyet különlegesen magas áron lehet kínálni, éppen azért exkluzív, csak keveseknek adatik meg, hogy lássák.

ant4

Az például nem jó, ha túl sokan akarnak egyszerre az Antarktiszra menni. Senki se fizetne azért, hogy amikor hajója kiköt, első pillantása hat másik hajórakomány turistára esik? Steve Wellmeier, az Antarktiszi Utazásszervezők Nemzetközi Szervezetének elnöke azt mondja, fölösleges az ijesztgetés. Az általuk szervezett túrákon a részt vevők még a szemetet is gondosan összeszedik maguk után, és semmivel sem okoznak kárt. De tény, hogy előfordulhatnak balesetek: bevihetnek betegségeket, spórákat, vagy otthagyhatják szerencsétlenül járt hajójuk roncsait. Előfordul olykor az is, hogy egyes rosszul felkészült utazás-szervezők csoportjait ki kell menteni - és ezt a feladatot gyakran az ott kutató tudósoknak kell magukra vállalniuk, nem lévén rendőrség.

ant3

A környezetvédők ezért azt sürgetik, hogy készüljön egy hosszú távú szabályozást, amelyben világosan meg kell határozni, mi van például akkor, ha valaki kereskedelmi célú bázist akarna építeni az Antarktiszon. Vagy, ki a felelős a turistákért? Mert nyilván nem tarható sokáig, hogy csak egy bizonyos társaság utaztasson, ráadásul idővel a luxusturistáknak sem lesz már akkora kuriózum az Antarktisz, tavaly már voltam ott, kétszer is, húzzák majd a szájukat. Ennélfogva az árakat csökkenteni, így viszont egyre többen és többen akarnak majd különleges kalandokban részesülni.
Az pedig nem tesz jót a sarkvidéknek.

ant1

 

Antarktisz (más néven Déli-sarkvidék) a déli szélesség 55. fokától délre fekvő kontinens. Neve a görög antarktikosz szóból ered, jelentése „az Arktisszal szemben". Az ötödik legnagyobb földrész. Magába foglalja a szűkebb értelemben vett Antarktikát, valamint számos szigetet (Dél-Georgia és Déli-Sandwich-szigetek, Déli-Orkney-szigetek, Déli-Shetland-szigetek). Területe mintegy 14 millió km². Lakatlan (a tudományos kutatóállomásokat nem számítva). Sokszor nevezik a világ legnagyobb sivatagjának, mert éghajlata rendkívül száraz. Az ott dolgozó magyar kutatóknak köszönhetően az Antarktiszon létezik Bartók-csúcs és Liszt csúcs az Alexander szigeten, Liszt gleccser a SANAE állomás mellett, és Boda-hegy az Enderby földön.

forrás: wikipédia

 

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2010.02.09 09:57:50R-U-D

    annyira nem vészes mint ahogy ez itt elő van adva. a "tömegesedő" túristák által érintett terület az Antarktiszi félsziget északi része. kb van 40 hajó (50-300) fős kapacitással, ami Ushuaiaból megy oda. Ebből kb 38 az AUNSZ tagja és elég komoly szabályokat tartatnak be a túristákkal. Pl. a ruhát amiben partra szállsz ki kell porszívózni előtte. minden alkalommal csizmamosás és fertőtlenítés. max 100-an szállhatnak partra egyszerre, van ahol kevesebben. az élővilág inkább d-georgián veszélyeztetett, ahol a fokák és pingvinek közé dobják ki a túristákat. (lsd fotó)

  • 2010.02.09 13:08:29Miss Tanczer

    Sziasztok!

    Egy olyan óceánjárón dolgoztam ami megfordult az Antarktiszon is kétszer egy évben. Elmondhatom hogy nagyon vigyáznak az Antarktisz "eredeti" állapotának a megvédésére. Az IAATO szerint meg van adva hány méter távolságot kell tartani az állatokotól, mindegyik-nél más, (ez a kép amit láthattok elvileg utasról nem készülhetett volna), nem lehet kint enni, inni, dohányozni. Fertőtlenített gumicsizmában lehetett csak kimenni és visszafele a hajóra beszálláskor is 3 fázisban pucolták a gumicsizmánkat.. Én olyan hajón voltam amelyik minden nap vagy másnap lehorgonyzott egy sziget vagy az Antarktisz előtt és zodiack csónakokkal szálltunk partra. A vendégek pedig 1-1,5 óránként cserélték egymást. A hajón volt egy antarktiszi tudós csapat. Ők mentek ki legelőször és ők jöttek vissza utoljára. Felügyelték az állatok és a természet biztonságát. Betartatták a kijelölt útvonalakon való haladást. Fantasztikus élmény volt és nem találkoztunk másik turista hajókkal sem. Szerintem ez is csak jól szervezettség kérdése. A leglátványosabb számomra a Neumayer csatorna és a Paradise Bay volt.

  • 2010.02.09 13:41:25R-U-D

    melyik hajón voltál? én az MS Polarstar-on. 1A kategóriás jégtörő. max 100 utas.

Blogok, amiket olvasunk

JEGYZETLAP Posztnyár szindróma

Ha csak sóhajtozunk, és utáljuk, hogy vége, egyre nyomorultabbul érezzük magunkat. Négy lépés, hogy a szeptembert is élvezni tudd!

STÍLER Netes szépségdilik: ezeknek ne dőlj be

Ha nem akarsz úgy kinézni, mint egy cirkuszból szabadult bohóc, ne a csodatévő appok képeinek higgy, hanem a tükörnek. Az ugyanis nem halványítja el a bőrhibákkal együtt a sminkedet is.

HOMÁR Fifikás, de bebukott parkolóteszt budán

Jó napot, miért büntetnek meg, ha még a fizetőövezet kezdetét jelző tábla előtt parkolok, a nem fizető zónában? Csak. Parkolócég, 12. kerületi módra.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta