ZÖLD

Az öko-fiatalok pazarolnak leginkább

2009. október 15., csütörtök 10:30

water-waste-fokuszBrit felmérések szerint a szájával már nagyon zöld a mostani fiatal generáció, tetteiben azonban ez egyelőre nem tükröződik: háromnegyedük pazarolja a vizet és az energiát is, de a nők még mindig jobbak.

cikk-tipus-altalanos

 

Meglepő ellentmondást tárt fel egy környezettudatosságot vizsgáló brit felmérés. A 18 - 24 év közöttiekre jellemző a leginkább környezettudatos gondolkodásmód, viszont mindennapjaik során ők élnek a leginkább energiapazarló módon.

Az IBM megbízásából készült felmérés eredményei optimizmusra és aggodalomra egyaránt okot adnak. Biztató, hogy a jövő generációja, a mai 18 és 24 év közötti fiatalok rendkívül környezettudatos elveket vallanak. Aggasztó ugyanakkor, hogy ez a zöld attitűd csak elméleti szinten jelentkezik, és nagyon kevesen vannak, akik a gyakorlatban is tesznek valamit a környezet védelméért.

 

Tizenkét liter vízben mosnak fogat

A 2000 brit felnőtt megkérdezésével készült kutatás eredményei szerint a 18 és 24 év közötti fiatalok 72 százaléka rendszeresen pazarolja a vizet. A válaszok szerint 56 százalékuk folyatja a vizet fogmosás közben is, 40 százalékuk pedig már percekkel a zuhanyozás megkezdése előtt megnyitja a csapot. Az IBM szakértői szerint mindez rendkívüli felelőtlenségre vall, hiszen becsléseik szerint mintegy 12 liter víz veszik azzal kárba, ha a fogmosás körülbelül két perces ideje alatt folyamatosan folyik a víz.

 

Mindenki pazarol többé-kevésbé

A kutatás megállapításai szerint a fiatalok kiemelkedő arányban pazarolják ugyan a vizet, de ez a szokás sajnálatos módon a brit lakosság jelentős, igaz régiónként eltérő arányú részére jellemző. Skóciában például a megkérdezettek 71, Yorkshire és Humberside régióban 67, Északkelet-Angliában 65 százaléka, Walesben és Kelet-Angliában viszont kevesebb, mint a fele pazarolja a vizet. A teljes felnőtt lakosság körében szintén a fogmosás közben nyitva hagyott csap a leggyakoribb energiapazarló tevékenység. A britek átlagosan 43, a nők 45, a skótok 56, a Yorkshire és Humberside régióban élők 50 százalékára jellemző ez a felelőtlenség.

wasted-water


A nyitva hagyott vagy felejtett csapokkal, félig töltött mosógépekkel egy átlagos brit felnőtt a felmérés szerint 2009 júniusának első hetében mintegy 277 liter tiszta ivóvizet pazarolt el. Háztartásonként mintegy 70 liter, országos szinten közel 1,8 milliárd liter víz veszett kárba egyetlen nap alatt a vizsgált időszakban.

 

Ruhaszárító vagy izzólámpa?

A felmérés szerint pazarló viselkedésük mellett a fiatalok energiafogyasztási ismeretei is meglehetősen hiányosak: a 18 és 24 év közötti generáció 55 százaléka nem tudta helyesen eldönteni, vajon a ruhaszárító, a hagyományos izzólámpa, a vízforraló, a televízió, a hűtőszekrény vagy a hajszárító használ-e több energiát.

fogalmuk sincs,
mi mennyit
fogyaszt

Ez az arány a teljes népesség körében alacsonyabb ugyan, de még mindig meglehetősen magas. A kutatás szerint a felnőtt brit lakosság mintegy 43 százaléka nem tudja a helyes választ a kérdésre. A két nem közül a nők bizonyultak tájékozottabbnak: 60 százalékuk helyesen jelölte meg a ruhaszárítót, a férfiaknak viszont közel fele bajba került a kérdéssel. Regionális szinten a londoniak és az északkeleti országrészben élők ismeretei a leghiányosabbak, a helyiek közel 50 százaléka nem válaszolt helyesen a kérdésre. Ezzel szemben a délnyugati régióban élők 36, a walesiek csak 32 százalékának okozott gondot a helyes válasz megadása.

 

A zöld attitűd nem elég

- Az attitűdváltoztatás szociálpszichológiájában sok évtizedes megfigyelés, hogy nem elegendő a tudatos gondolkodás szintjén megváltoztatni a véleményt – elemzi a kutatást Síklaki István, az ELTE Társadalomtudományi Karának dékánhelyettese.

A szakértő szerint a gondolkodás megváltozásából nem következik automatikusan, hogy a viselkedést az új attitűd fogja irányítani. Ehhez számtalan, gyakran igen egyszerű hétköznapi tanács, trükk, megoldás szükséges, hogy a fejben lévő attitűdhöz az automatizmus szintjén társuljon az annak megfelelő magatartás.

- Érthető, hogy a megkérdezett fiatalok környezettudatosabbak voltak, mint az idősebbek, hiszen ők sokkal intenzívebben részesültek ebben a kommunikációban. De csak az általános elvek, a globális következmények szintjén - kommentálta az eredményeket Síklaki István. Mint mondta, ha a kommunikáció olyan praktikus gyakorlatokra is kiterjedne, mint például „Ha a poharad megtöltése után elzárod a vizet, naponta 12 liter vizet megtakarítasz. Egy mozdulat az egész!”, és hasonlók, akkor valószínűleg nem volna ekkora a különbség a tudatos attitűd és a tényleges magatartás között.

 

cikk-tipus-linkek

Tippek és trükkök az energiatakarékos háztartáshoz. | Ahol még elfolyik…

Főzés és fűtés. Az energia háromnegyedét erre használjuk a háztartásban, nagyon nem mindegy tehát, pazarlóan vagy takarékosan tesszük-e. | Energiaspóroló otthon

Évi többszázezer liter víz, többezer kilowattóra energia, szeretjük ha meleg és világos, de szívesen spórolnánk is - a helyiség, ahol ökológiai lábunkat mossuk. | Fürdőszoba ökosan - spórolj!

 

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2009.11.02 07:39:42puffancs

    az izzolampa az a lampaizzo? a ruhaszarito meg a szaritogep?

    egyebkent egy olyan orszagban, ahol nem fogjak az aramot soha kikapcsolni, mert torveny adta joga mindenkinek elektromossaggal rendelkezni, mit vartok?

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta