Zanza!

alga-lead-ujA Qatar Airways is beállt az ökolégitársaságok sorába, bár az átállás időpontja még távoli. Tesztgépek repültek már növényi olajból nyert és hagyományos üzemanyag keverékével, lránban most egy algafajtából próbálják kinyerni a környezetbarát anyagot.

cikk-tipus-altalanos


katar-repuloA katari légi cég új projektbe vágta a fejszéjét: utasszállító repülőit – többek között Airbus típusú gépeit – új típusú bioüzemanyagra állítja át. A jelenleg használt kerozin helyett más, alternatív energiaforrással, pontosabban biomassza-felhasználáson alapuló üzemanyaggal (ún. másodgenerációs bioüzemanyag, Biomass-to-Liquid, vagyis BTL) repülnek a jövőben.

Egyelőre azonban még nincs pontos időpont, mikortól is repülhetnek a Qatar Airlines gépei környezetbarátabb módon. Az Airbus-gyártók azt remélik, hogy 2030-ra gépeik 30 százaléka már bioüzemanyagot használhat. A bioüzemanyag előállítására tett kísérletek egyre inkább terjednek a Közel-Keleten, például Iránban egy – sós tóban élő – algafajtából próbálják kinyerni. 

Az elmúlt években a bioüzemanyagot már jó néhány légitársaság sikeresen tesztelte, hiszen a bioüzemanyaggal működő repülőgépek akár 84 százalékkal is csökkenthetik a szén-dioxid-kibocsátás mértékét. 2008-ban a Virgin Atlantic jumbója egyik hajtóművében babassu- és kókuszolaj keverékének alkalmazásával emelkedett a magasba a londoni Heathrow repülőtérről. Tavaly többek között egy Airbus indított - folyékony gáz és kerozin keverékével hajtott – tesztgépet Nagy-Britanniából Toulouse-ba, egy másik Airbus pedig Londonból Dohába repült hasonló üzemanyaggal. A holland KLM légitársaság próbaútján pedig a Boeing négy hajtóművéből egy növényi olajból nyert kerozin és hagyományos üzemanyag 50-50 százalékos keverékével üzemelt.

 

cikk-tipus-linkek

Betolták a napelemes repülőt

Manapság felkapott téma a bio repülőgép-üzemanyag – pedig a napenergiát sem kellene lebecsülni, amint arra a Solar Impulse csapata rámutatott: a gép csak jövőre száll fel, de már idén betolták.

Blogmustra