Zavar, ha a csajok nem nőiesek a bringán

Zanza!

A tavaszi Critical Mass előtt belvárosi biciklis nőket kérdeztünk arról, hogy milyen a budapesti kétkerekű közlekedés és hangulat. Van, aki azért biciklizik, mert zavarja, hogy a metrón szomorúak az emberek, és van, aki inkább azért, mert az ülőmunka fárasztja.

A budapestieket gyakran hallani hencegni, hogy a város tömegközlekedési hálózata Európában egyedülálló, ám a történet végére mindig hozzá kell tenni a szomorú valóságot, hogy a vonalokon futó járművek viszont ramaty állapotban vannak. A legtöbb turisztikai oldal mégis a BKV-t ajánlja az újdonsült városlátogatóknak, mert parkolni szinte lehetetlen. Ha mégis akad egy hely, akkor az ember otthagyja a fél vagyonát pár óráért. Taxival csak éjszaka érdemes közlekedni, mert nappal nem sokkal gyorsabb, mint a BKV, sőt! És szintén nagyon drága.

Vegyük még számításba a biciklis közlekedést. Több oldalon is olvasni arról, hogy a kerékpárutak dinamikusan fejlődnek, de akkor például a Város Szíve Programban miért nem szerepelnek? Ezekre a kérdésekre nem most fogunk választ kapni, de lássuk, hogy a biciklisek hogy gondolják.

Nyolcezerért vettem Kápolnásnyéken a bringaboltban

Ági (24) bemutatta nekünk messziről is feltűnő, egyedi bicaját. „A kerekek és a kormány miatt különleges, ilyet itthon nem találni.” A barátnőivel a Gödörnél bandázó lány szerint „Budapesten is ki lehet húzni bringával, de nem az igazi.” Eddig csak vidéki céemeken vett részt, egyszer filmet is forgattak az eseményről Székesfehérváron. Évek óta kerekezik a belvárosban, de élete eseménye mégis egy fesztiváltúra. „A haverommal, Pállal 25km-t tekertünk fölfelé szerpentinen a Bánki-tóhoz, a Zuboly utolsó két számára értünk csak oda, de megérte.”

Az összes kollégám bingázik

Timi (32) irodavezető és kezdő bringás. „Két hete kezdtem, de nagyon bejön a dolog. A munkahelyemen minden kolléga keróval jár be dolgozni. Van, aki Szentendréről.” Timi csak sportos ruhában szeret tekerni, ezért ha komolyabb tárgyalása van, nem kockáztat. Szerinte bringázható a belváros, kivéve az útfelújítások környezetét.

Azért bringázom, mert szomorúak az emberek a metrón

Kata (20) más véleményen van, szerinte meglehetősen rosszak az utak a fővárosban, kevés a bringaút. „A taxisok nagyon utálnak minket. Ez tipikusan magyar dolog, hogy félünk egymástól. A bringások az autósoktól, a gyalogosok a bringásoktól és az autósoktól és így tovább...” Kedvenc része a bringáján a bevallottan ízléstelen aranyozás a kormány- és nyereghajlatokban. „ Szerintem akkor mélyül el a kapcsolatod a bicikliddel, amikor először elzupálsz vele. Nekem például beleakadt a villamossínbe a kerék, az volt a fordulópont.”

Annyira hardcore nem vagyok, hogy esőben tekerjek

Annamari (27) már több európai várost is kipróbált kerékpározás szempontjából. „Madridban nagyon vadak a közlekedési szokások, viszont Németországban ennek pont az ellentéte figyelhető meg. Ott bárhova mehetsz két keréken, figyelmesek az autósok is, viszont könnyedén kerülhetsz biciklis dugóba.” Szerinte Magyarországon nincs elég szigorúan szabályozva a kerékpáros közlekedés. A saját biciklis szokásaira térve Annamari elmondta, hogy főleg este kerekezik a belvárosban. „Mivel ülőmunkát végzek, utána jól esik egy kis mozgás.”

Tisztogatom, becézgetem

Ágnes (24) szerint sokkal gyorsabb bringával közlekedni a városban, mint bármi mással. Bármilyen időjárásban kecóra pattan, a térdmelegítő a kedvenc ruhadarabja. „Kerékpározni sokkal egészségesebb, ez egy tudatosabb életforma.” A tervezőgrafikus lányt sokan megállítják különleges bringája miatt, amin egy fonott kosár is található.

A virágzó fákat sokkal jobban meg lehet így figyelni

Kamilla (20) mindig mindenhová két keréken jár. Érdről a Déli pályaudvarig vonattal jön, utána teker. Egy sorsolásán nyerte a biciklijét, mint szoknyás versenyző, ezzel csábítja ismerőseit kerékpározásra. Sokkal szabadabbnak érzi magát, ha biciklizik. Sokat jár vidékre is, a Balatonkerülő túrára minden évben ellátogat barátaival.

Szerintem ez egy pozitív divat

Zsuzsi (30) bringás kiegészítőket tervez. Kedvencei a futársapkák és a lakatborító ruhácskák. Öt éve minden nap bringázik a belvárosban, de zavarja, ha a csajok nőietlenül öltöznek fel a kerékpárjukra. Minden tárgyat és ruhát először magán tesztel. A holmikat újrahasznosított anyagokból eszkábálja össze, melyeket szabadtéri vásárokon is meg lehet találni. Biciklijének kosarát gumibelsőből készült rózsák díszítik.

Fotó: Hernádi Levente
Blogmustra