#VILÁGOM

Kell-e a zombi a színházba?

cukorka 2014. szeptember 27., szombat 14:33

Rába Roland nemrég azt mesélte nekünk, hogy kedve támadt színpadra állítani egy horrortörténetet, hiszen amúgy is mindenfelé zombikat lát maga körül, például a plázákban. Így született az Utolsó című előadás a Trafóban, amit a Proton Színház színészeivel karöltve hozott létre, és ami technikailag valóban emlékeztet egy horrorfilmre, de méginkább egy kormánybírálattal súlyosbított horrorparódiára. Az inkább kiszólásos, mint kikacsintós politikai utalásokra persze szükség is van, az adja meg a történet sava-borsát, ráadásul az alapötletül szolgáló Ionesco dráma, a Rinocéroszok sem szűkölködött a társadalomkritikával, Rába mégis szájbarágósan ülteti át a történetet a mába. Ennek fő oka, hogy a zombivá válás már eleve egy metafora, minek túlragozni?

Az történik, hogy egy szupermarketbe állam bácsi bezár néhány dolgozót és vásárlót, mivel elterjedt közöttük az együttműködés-vírus, ami szépen zombivá alakítja őket. Az előadás kezdetén közepesen érdekes karakterek igyekeznek bemutatni és megváltani a világot (vagy legalábbis a nőket), ám ezt olyan hosszadalmasan teszik, hogy az ember szinte el is felejti, hogy valójában egy horrorra ült be. Nyilván mindez annak köszönhető, hogy a nézőknek le kell essen, az egyik főszereplő, Mázló Tímea, a valóságban is siket, mégis rettenetesen túl van nyújtva, és semmi más nem derül ki belőle, csak az, hogy a nők sokba kerülnek. Feltehetően akár siketek, akár nem. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Mi a közös Rosie-ban, Viktóriában és a kannibálokban?

Divany.hu 2014. szeptember 26., péntek 14:29

A csütörtökön indult Szemrevaló Filmfesztivál idei kínálatában a hagyományoknak megfelelően ismét számos társadalmi nehézséget feldolgozó film kerül a nézők elé. Megjelenik a filmvásznon az afgán háború, a haza és a hontalanság kérdése, a jelenkori német társadalom problematikája, a másság vállalása és elfogadása, korunk teljesítmény-alapú neurózisai, a kábítószerfogyasztás és a prostitúció. 2014. szeptember 25. és október 3. között a Svájci Nagykövetség, az Osztrák Kulturális Fórum és a Goethe Intézet immár harmadik alkalommal hozza el közösen a német nyelvterület legújabb filmjeinek legjavát, köztük számos díjnyertes alkotást – eredeti nyelven, magyar felirattal vagy hangalámondással. A vetítések színhelye Budapesten a Művész mozi, ám idén először egy kisebb válogatást bemutatva Szegeden és Pécsett is lesz Szemrevaló: a szegedi Belvárosi moziban szeptember 29. és október 3. között, a pécsi Művészetek és Irodalom Házában pedig október 1. és 10. között zajlanak a vetítések.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Forgasson filmet a Katonának!

Divany.hu 2014. szeptember 26., péntek 09:02

"Ahol a kurta farkú malac" címen hirdetett rövidfilm-pályázatot a Katona József Színház és a Daazo.com. Az Illaberek (kritikánk itt) című előadáshoz kapcsolódó felhívásuk célja, hogy középiskolás és egyetemista diákok elmondhassák történetüket, gondolataikat, érzéseiket, a mai magyar társadalmat erősen érintő ki- és elvándorlás jelenségéről – áll a színház közleményében.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Zötyögős hullámvasút a Szabadesés

cukorka 2014. szeptember 25., csütörtök 16:30

A Karlovy Vary-i filmfesztiválról a zsűri nagydíját és a legjobb rendezés díját egyaránt Pálfi György Szabadesés című filmje hozhatta haza, csütörtöktől pedig a hazai mozikban is látható a rendező furcsa víziója. Azért írjuk, hogy vízió, mert a film úgy egységes egész, hogy közben hét, olykor inkább víziónak tűnő minitörténetet foglal magában, amik között akad néhány zseniális, meg pár nem annyira izgalmas, és az egész nyolcvanperces filmet átjárja ez a kettősség, mintha nem is egy filmen ülne az ember, hanem egy inkább száguldó hullámvasúton. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Fusson, jógázzon, bulizzon vagy szerepeljen videoklipben a héten!

Edicsek 2014. szeptember 25., csütörtök 14:23

Ezen a hétvégén még bulizhat utoljára szabadtéren, de akár azt is kipróbálhatja, hogy milyen a tudósok élete.

Távolról sincs vége, olvasson még »

John Malkovich a legjobb Hitchcock, Warhol és Che Guevara

bb 2014. szeptember 24., szerda 16:07

Nehéz elmenni szó nélkül John Malkovich legújabb agyszüleménye mellett, amibe régi cimborájával, Sandro Millerrel közösen vágtak bele még 2013-ban. Az amerikai színész és a világhírű portréfotós ugyanis egy 35 képet tartalmazó gyűjteménnyel rukkolt elő, mellyel a világ legmeghatározóbb fotósai előtt kívánnak tisztelegni, akik természetesen Millerre is nagy hatással voltak az elmúlt harminc évben – írja a szerényen (és valószínűleg a John Malkovich menet című filmre történő játékos kikacsintással) csak "Malkovich Malkovich Malkovich" címet kapott anyagról a designtaxi.com.

Távolról sincs vége, olvasson még »

A világ minden zenéje megfért egymással a jeruzsálemi békefesztiválon

Steiner Kristóf 2014. szeptember 23., kedd 18:56

Jeruzsálem régi városfalaihoz érkezni valami egészen döbbenetes élmény, akárhány alkalommal jár itt az ember. A modern, európai városokat idéző központtól egy réges régi, szűk utcán sétálunk az óváros egyik hatalmas kapuja felé. A méretes, nyers sziklákból faragott kőtéglákból épített házacskák aljában fényűző butikok sorakoznak – Top Shop, holttengeri kozmetikumok, drága borospincék, menő kávézók. Ennek ellenére a város levegőjében minden pillanatban jelen vannak az elmúlt évezredek megpróbáltatásai, győzelmei, vereségei. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Zseniális filmből hogyan lett ilyen unalmas színdarab?

cukorka 2014. szeptember 22., hétfő 21:24

Az egyik első és leghíresebb Dogma-film volt a kilencvenes évek végén a Születésnap, amiből most Eszenyi Enikő rendezett színdarabot a Pesti Színházban. Illetve nem most rendezte, hanem még 2010-ben, most csak felújította, annyit változtatva rajta, hogy a főszerepet Varju Kálmánnak adta, míg négy éve Kamarás Iván játszotta Christian tragikus szerepétAz ünnep szövegét Hamvai Kornél fordította, és itt szólnánk, hogy a továbbiakban a darabról spoilerezés nélkül írni lehetetlen, tehát aki véletlenül nem látta volna filmet, és rá akar csodálkozni a dolgokra, az inkább ne olvassa tovább a cikket (viszont azonnal túrja elő a filmet valahonnan, mert tényleg kihagyhatatlan). Aki viszont tudja, hogy mi fog történni a színpadon, annak sajnos semmi újat nem mutat ez az előadás. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Pintér Béla Titkainkja lett a legjobb magyar darab a kritikusoknál

Divany.hu 2014. szeptember 22., hétfő 11:11

Július végén megkértük önöket, hogy legyenek egy pillanatra színikritikusok, és szavazzák meg a Színikritikusok Díját, még mielőtt maguk a kritikusok kiosztanák azt. Tegnap este a Trafóban kiderült, mennyire találkozik a nézők és a civil szakmai szervezet ízlése, az idei előadások, színészek, írók vagy akár díszlet- és jelmeztervezők legjobbját titkos szavazáson választották meg a szakírók. Idén 73 társulat, illetve színház 148 produkciójára szavaztak, a szavazólapokon összesen 120 színész neve szerepelt. A legtöbb jelölést, összesen tizenkettőt független csapatok kapták, míg az Örkény Színház nyolc jelölést, a Vígszínház négy, a Katona József Színház három nominációt szerzett, írja a Szinhaz.hu

Távolról sincs vége, olvasson még »

Tolvaly Ernő menő!

Divany.hu 2014. szeptember 21., vasárnap 18:14

Csütörtöktől látható a Ludwig Múzeumban Tolvaly Ernő - Csodálatos rendszer című retrospektív kiállítása, aminek a megnyitójára számunkra érthetetlen módon sokkal kevesebben voltak kíváncsiak, mint az elvárt lett volna. És nemcsak azért vártuk el, mert a 2008-ban elhunyt Tolvaly munkássága akár élénken élhet még mindannyiunkban, hanem azért is, mert tényleg átfogó tárlatot hozott össze a Ludwig, megismertetve a festő olyan oldálaval is a nézőt, amit esetleg kevésbé ismert. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Hova lett a Kiábrándult Értelmiségi?

Edicsek 2014. szeptember 20., szombat 15:03

Michel Houellebecq írót sokan csak akkor ismerik fel, mikor képet látnak róla, hiszen ő nem más, mint a kiábrándult értelmiségi témájú mém arca. Persze életműve egyáltalán nem ennyiben merül ki, mégis a kérdés az, hogy az elrablásáról szóló film vajon akkor is élvezhető-e, ha a kiábrándult értelmiségit keresi a néző, vagy csak akkor szórakoztat, ha betéve tudja a Houellebecq-életművet, de legalább olvasott már néhány könyvet vagy verset tőle.

tumblr mbohzckvrf1riaa2oo1 400
Távolról sincs vége, olvasson még »

Anger Zsolt többre tartja a pofozkodásnál a munkát

maze 2014. szeptember 19., péntek 19:11

A köztévé ügyeletes sztárja a Hacktion mogorva zsaruja után most a hamarosan induló Fapad című sitcom főszereplőjeként tér vissza. Emellett játszik ezotériában jártas autószerelőt Zomborácz Virág egekig magasztalt Utóéletében is, aminek a premierjén a Dívány megtudta, nem azért kell a nézőknek visszaszoknia a mozikba, hogy ő forgathasson, hanem a közösségi élmény miatt.

Messziről indítok, de valamikor 2010-ben azt nyilatkoztad, hogy kiábrándultál a világból, és kíváncsi vagyok, vajon tart-e még ez az állapot?

Nem, de 2010-ben tényleg nagyon kivoltam. Már korábban kezdődött, de 2010-re kulminált. Azért érdekes, hogy ezt kérdezed, mert akkor egy csomó mindent változtatnom kellett az életemen, pont úgy, ahogy Mózes tette a filmben (az Utóélet főhőse, a részleteket lásd itt - a szerk). Egyszercsak azt éreztem, hogy semmi nem stimmel. Azokról a rutinokról, amiket addig használtam, kiderült, hogy elavultak és új dolgokat kellett keresnem. Az ember ráadásul öregszik is, az sem segített. 2010-ben 41 éves voltam, és a tízesek mindig nagy fordulópontok az életemben. Már az ötéves születésnapomra is emlékszem, tízévesen a legnagyobb problémám volt, hogy már kétjegyű a szám, és harminchárom évesen esett le, hogy tényleg mindenki megöregszik és meghal egyszer. De aztán ezt az egészet el tudta takarni, hogy volt egy hét évig tartó csodálatos kapcsolatom. Amikor véget ért és átalakult valami egész mássá, na, azt nem sokkal követte a negyvenedik születésnapom...

Távolról sincs vége, olvasson még »

Magyar Übü király nyerte a fődíjat Montenegróban

Divany.hu 2014. szeptember 19., péntek 10:58

A Maladype társulatának Übü királya nyerte a legjobb előadásnak járó díjat a montenegrói FIAT Fesztiválon, adta hírül a Színház.hu. A szeptember 5. és 15. között Podgoricában, Montenegróban megrendezett FIAT - Nemzetközi Alternatív Színházi Fesztivál zsűrijének elnöke, Slobodan Milatovic rendező, az idén harminc éves színházi találkozó alapítója a Maladype előadását a nemzetközi seregszemle esszenciájának nevezte. 

Fotó: Kovács Attila-kotipas / maladype.hu
Fotó: Kovács Attila-kotipas / maladype.hu
Fotó: Kovács Attila-kotipas / maladype.hu
Távolról sincs vége, olvasson még »

Hat szereplőben még egy családregény is elfér

cukorka 2014. szeptember 18., csütörtök 19:20

A Rózsavölgyi Szalon idei első bemutatója Grecsó Krisztián Mellettem elférsz című nagysikerű, Aegon-díjas regényének színpadi változata, amit Léner András alkalmazott színpadra sok fiatal és pár rutinos színész főszereplésével. Az adaptáció sikerült, bebizonyosodott, hogy a közel háromszáz oldalas, sokszereplős regényt hat színész is kiválóan be tudja mutatni, bár kétségtelen tény, hogy erősen kell koncentrálni az embernek, ha nem akarja elveszíteni a szálakat (vagy ha nem olvasta a könyvet, amit enélkül is érdemes). 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Háromdimenziós üvegszivárványt minden falra!

bb 2014. szeptember 18., csütörtök 18:29

Nem mindennapi üveginstallációkban utazik Chris Wood, aki a Middlesex Egyetemen tanult lakberendezést és bútortervezést,de a bútorok mellett annyira izgatták a fény játékai, hogy az iskola elvégzése után beiratkozott a londoni Royal College of Art-ba, ahol elsősorban az üvegek fizikai és vizuális tulajdonságait vizsgálta - írja a mymodernmet.com a jelenleg Cambridgeshire-ben élő és dolgozó művészről.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Hal, vad, csoki, sör, paprika meg minden más várja ezen a héten

Edicsek 2014. szeptember 18., csütörtök 14:11

Ezen a héten számos gasztrofesztivál, szüreti nap várja, de lesznek jó koncertek is és a Színházak Éjszakáját se hagyja ki. Majd pihen a jövő hét elején. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

"Lehet, hogy amorális vagyok, de szeretek dolgozni"

maze , ZZs 2014. szeptember 17., szerda 17:37

Zomborácz Virág filmrendezővel az Utóélet című film bemutatója után beszélgettünk a sikerről, a színészinstruálásról, valamint a Fapad című MTVA-s sorozatról, és a szakma által bírált Kálomista üzemről, aminek ő is részese lett. Na, és persze az irigységről.

Mennyire frusztráló, hogy a csapból is az folyik, hogy nagy reménységű rendezőnő vagy? 

Még nem nagyon érzem a hatását az egésznek. De azt hiszem, kevésbé frusztráló, mintha arról lenne szó, miért kaptam egyáltalán egy fillért is.

Mondtad a bemutató végén, hogy te egész biztosan másik állapotban vagy, mint a nézők, mit értettél ez alatt?

Azért vagyok másképp, mert én nem néztem végig a filmet. Azzal voltam elfoglalva, hogy a körítéssel, a lufikkal, a fogadással minden rendben legyen. Nekem ma este nem mozi-, hanem neurotikus házigazda-élményem volt. 

De Karlovy Vary-ban, ahol díjat kaptál érte, te is bent ültél a vetítésen? 

Ott magam is vendég voltam, csak arra kellett koncentrálnom, hogy normálisan felöltözzek, aztán ne essek le a színpadról. Ezeket szinte maradéktalanul sikerült is teljesíteni. Persze szétstresszeltem magam, de utólag visszagondolva az sokkal nyugisabb helyzet volt.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Gondolta volna, hogy Miley Cyrus még annál is nagyobb művész?

Edicsek 2014. szeptember 15., hétfő 15:46

Ha eddig azt hitte Miley Cyrusról, hogy zeneileg igencsak felejthetőt alkotó celeb, aki legfeljebb a twerking márkanevet kapott seggrázással kerülhet be a krónikákba, akkor téved. Mint kiderült, az énekesnő (?) nem csak a zenei világot sokkolja, de a művészvilágot is: szobrokat készít. Sőt, kiállítása is nyílt ezekből a tárgyakból, ami tulajdonképpen pont olyan, mint a művésznő zenéje. Vigyázzon, mert kikerekedett szemmel fog most ülni a monitor előtt.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Mijazaki-életműkiállítás nyílik Párizsban

aa 2014. szeptember 14., vasárnap 12:35

A Pixar 25.évfordulájára rendezett kiállítás és a The Art of Marvel Super Heroes címen futó tárlat után egy újabb ígéretes programmal várja az animációs filmek rajongóit a párizsi Art Ludique múzeum, ahol ezúttal a japán Studio Ghibli munkáit mutatják be az 1985-ös kezdetektől napjainkig – írja az Európában első alkalommal látható rajzokról és storyboardokról a Designtaxi.com.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Kedves, kétballábas mese az Apáról, a Fiúról meg a Halálról

cukorka 2014. szeptember 13., szombat 17:45

Ha lettek volna kételyei, megnyugtatjuk: az elsőfilmes Zomborácz Virág Utóélete nem érdemtelenül kapott nyíltszíni tapsot a Karlovy Vary-i filmfesztiválon, még akkor sem, ha a budapesti díszbemutatóba azért a konferanszié, Hajós András szintén beleerőltetett párat. Ez (mármint a filmfesztivál-bemutatós taps) azért szólhatott őszintén, mert egy igazi, csehesen fanyar, mégis ízig-vérig magyar remeket rakott össze a forgatókönyvíró-dramaturg szakon végzett rendezőnő. Pontosan emiatt imádjuk mi, magyarok is: mert felhőtlenül szórakozhatunk egy olyan filmen, ami úgy vicces, hogy közben nem akar utánozni senkit és semmit. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Fizessen, ha post-itre rajzolt portréját könyvben szeretné látni!

bb 2014. szeptember 13., szombat 14:04

A Kickstarteren immár a harmadik ötletes projektjével nyomuló Christopher Locke ezúttal 6 ezer dollárt (1.4 millió forint) szeretne összegyűjteni legújabb tervéhez, egy post-itekből álló könyvhöz. Az ötletet elég sokan találják szimpatikusnak, a kitűzött összegből több mint 4000 dollár (közel 1 millió forint) már be is folyt – számol be a ragacsos sárga cetlikre portrékat rajzoló texasi tanár új ötletéről a Boingboing.net.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Egy Szuper-hipochonder nem csinál forradalmat

cukorka 2014. szeptember 12., péntek 13:38

Louis de Funès Pierre Richard óta nem volt meghatározó alakja a francia vígjátékoknak, ám most nagyon úgy fest, hogy Dany Boon elhatározta, átveszi a stafétát és újra halhatatlanná teszi a francia vígjátékokat. Hogy ez nem is teljesen légből kapott gondolat, látszik abból is, hogy a rendező/forgatókönyvíró/színész legújabb filmje a Szuper-hipochonder hazájában az idei év eddigi második legnagyobb kasszasikere lett, úgy, hogy valamennyi idei amerikai blockbustert is maga mögé utasította.   

Távolról sincs vége, olvasson még »

Rába Roland zombikat rendez és élvezi

maze 2014. szeptember 11., csütörtök 13:14

A színész-rendező mesél nekünk az Isteni műszakról, arról, hogy miért is tanít a Színművészetin, hogy mitől nem válik favágássá egy színmű az ezredik előadásra sem, és hogy ő nem egy nyomulós, exhibicionsta alkat.

Muszáj megkérdeznem, mert Bodzsár Márk rendezővel és Ötvös Andrissal is megfutottam ezeket a köröket, te is csalódott vagy az Isteni műszak című film sikertelensége miatt? 

Egy filmnél számít, hogy hányan nézik meg, valószínűleg ők is a nézettség miatt voltak csalódottak. Sajnos rosszul szerepelt a film, és ennél azért több mozinézőre számítottunk. Hiába volt jó a munka, ha a nézőszámon ez nem látszott. 

Nem is kapsz visszajelzéseket, nem ismernek meg többen?

Nem. De ez igazából nem baj, én nem bánom. Nyilván nem lehet a néző a hibás, valamit mégsem csináltunk jól, hiába telt fantasztikus hangulatban a forgatás. Joggal mondhatnák a kritikusaink, hogy ne érezzük már olyan jól magunkat, hanem inkább dolgozzunk. Pedig mi nagyon is sokat dolgoztuk rajta, nincsen és nem is lehet lelkifurdalásunk, ezért különösen fájó, ha ez szóba kerül. Ám mivel egy csomóan letöltötték, lehet, hogy végül ezen az úton megtalálja a közönségét. 

Ahogyan a rendezéseidet is általában megtalálja a közönség, vagy fordítva, a rendezéseid találnak rájuk. Mi visz rá mostanában egyre több színészt a rendezésre?

Arról lehet szó, hogy próbálunk az idők során sok-sok rendezővel, és társulaton belül hamar kiderül, hogy ki az, aki tényleg hozzá tud szólni a darabhoz, akinek sok ötlete van, vagy lát valami formát az adott mű próbafolyamatában. Sok rendező eleve színészként kezdte, a színjátszás és a rendezés úgy függnek össze, hogy közben mégis két teljesen különböző szakma. Egyáltalán nem gondolom, hogy én például különösebben értenék hozzá, de nagyon érdekelt. Azt hiszem, van bennem valamiféle szervezőkészség, és ez elősegíti, hogy a színészeket helyzetbe tudjam hozni. És bár rengeteg rendezőtől el lehet lesni praktikákat arról, hogyan oldanak meg jeleneteket, vagy honnan szednek elő váratlan ötleteket, mégis eleinte volt bennem valamiféle komplexus azzal kapcsolatban, hogy vajon tényleg képes vagyok-e rá. Amikor a Nemzetibe kerültem, Alföldi Róbert nem foglalkozott a szorongásommal, hanem csak felkért Tábori György Mein Kampfjának a megrendezésére, ami visszautasíthatatlan ajánlat volt, hiszen sok fiatallal, általam kiválasztott színésszel dolgozhattam. Azóta több munkám is lett ebből kifolyólag, talán azért, mert az a próbafolyamat üzembiztosan lement

A Proton Színházban már régóta dolgozol színészként, többé-kevésbé állandó társulattal úgy, hogy a társulat főrendezője Mundruczó Kornél. Hogyan jött, hogy mégis te rendezd meg az Utolsót, amit szeptember 11-én fogtok bemutatni a Trafóban? 

A Proton Színház és a Trafó évek óta tartó együttműködésének egyik állomása az én rendezésem. Kornél már régebb óta szerette volna, ha maga mellett más is dolgozik a társulattal és a Trafó nyitott volt erre az ötletére. Engem pedig már közösen kerestek meg.

Akkor Kornél örült neki, hogy te rendezed?

Abszolút! Sokat beszélgettünk arról, hogy mi legyen a bemutatott darab. Voltak ugyan ajánlatai, de azt éreztem, hogy most meg lehetne próbálni, hogy mi a színészekkel kitalálunk valamit. Mindenfélét olvasgattam, de végül annál maradtam, hogy nem egy bizonyos darabot állítunk színpadra, hanem van egy inspiráció, és abból dolgozunk. Sok zombis horrorfilmet mutattam meg a színészeknek, és ott volt alapnak Ionesco Rinocéroszokja, amiben megtámad egy várost egy vadállat, ám ez a vadállat nálam egy vírus. Tetszett helyszínnek a bevásárlóközpont, valószínűleg mert ott általában nagyon gyakran szorongok, és sokszor érzem azt is, hogy mindenki zombi körülöttem. Úgy kell elképzelni, mintha a jövőben lennénk, ahol az Eurázsiai Nemzetállamok kivívták a szabadságot, de pár ellenálló nem akar részt venni az együttműködésben, ezért elterjesztik közöttük az együttműködés vírust, és karanténba helyezik őket. 

Akkor ez nem is egy igazi vírus, hanem valami elemeltebb dolog lesz?

De, de ez egy igazi vírus. Lesz fertőzés, horror, minden!

Hogyan fogod a horrorfilmek világát színpadra állítani? Nekem szinte lehetetlennek tűnik... 

Ezt próbáljuk most fényben, hangban, effektekben. Annyira viccesek a horrorfilmek! Úgy zajlik a próba, hogy lekapcsoljuk a fényeket, mobiltelefonnal vagy zseblámpával világítunk, ilyenkor tényleg előjöhet az emberből a gyerek. Most ott tartunk, hogy ezt szeretnénk a néző számára is élvezhetővé tenni. Tudom, hogy kockázatos dolog, de tényleg azon vagyunk, hogy összejöjjön.

Hogyan készült az alapanyag? Leírtátok egyáltalán?

Úgy dolgozom, hogy improvizáltatom a színészeimet. Tehát van egy szituáció, és arról kell beszélgessenek, teljesen hétköznapian. Ilyenkor nem játszanak, hanem csak arról vitatkoznak, hogy teszem azt, hogyan kéne kijutni, ha bezárnák ezt a helyet, és nem lehetne sehogyan kimenni. Ezeket a beszélgetéseket felveszem, és az az érdekes, hogy nem mindig hallom meg, ha valami jó, de amikor visszahallgatom a felvett szöveget sokszor kiderül, hogy az nagyon is működik. Ebben az esetben ezekből a beszélgetésekből állnak aztán össze a jelenetek. Valójában ez egy nagyon szöszölős, aprólékos munka, ami lassan áll össze egésszé. 

Van dramaturgod, aki aztán átfésüli, készre írja a darabot?

Büki Dóri, a Proton ügyvezetője nézi át a szöveget. De ne felejtsük el, hogy ott van Bánki Gergő, aki darabokat szokott írni, vagy Baksa Imre, aki szintén sokat rendez, szóval sok olyan ember van, aki érti ezt a dolgot. Az, hogy én rendezem, nem azt jelenti, hogy én vagyok a főnök, hanem igazából a többieket összefogni vagyok ott. Azt akarom, hogy együtt jöjjünk rá a megoldásokra. 

Ez a fajta műhelymunka kőszínházaknál elképzelhetetlen? 

Nem, hiszen ez már az említett Mein Kampf is így készült. Sok mindentől függ, például, hogy hányan vagyunk egy előadásban vagy, hogy mikor, milyen körülmények között készül. Például évad elején még sokkal frissebbek a színészek, arról nem is beszélve, hogy tudunk próbálni a díszletben a színpadon, nem különböző próbatermekben. Ez nagyon fontos, de évad közben szinte elképzelhetetlen. 

Hogyan lettél egyetemi tanár a Színművészetin? 

Negyedéves az osztály, akikkel dolgozom, de már öt éve egyszer a Kaposvári Színművészetin tartottam egy kurzust. Aztán jött a megkeresés, hogy Bagossy László mellett Pelsőczy Rékával részt vennék-e ebben, és nagyon izgalmasnak tűnt. A Színművészetin tanítani szerintem nem azt jelenti, mint egy orvosi egyetemen, hogy én valamiféle professzora lennék a színművészetnek. Azt szoktam mondani, hogy kipróbálunk együtt dolgokat. Nincs nálam a bölcsek köve, csak annyit gondolok erről, hogy kipróbáltatunk velük dolgokat, sokat beszélünk arról, hogy mi-mit jelenthet. Érdemes nyitottnak lenni, és mindig gondolni arra, hogy nem biztos, hogy nincs egy jobb változat annál, amit kitaláltunk. Inkább azt szeretném átadni nekik, hogy tudják, mennyit kell ezért dolgozni, és mennyi újdonság is előjöhet egy olyan szöveggel kapcsolatban, amiről azt gondolod, hogy már mindent tudsz róla. És ezt nem is elmondani kell nekik – mert engem se érdekelt, amikor mondták –, sokkal inkább meg kell tapasztaltatni velük. Erre találtam ki, hogy elsőben egy bizonyos anyagon kezdtem velük dolgozni (Térey Nibelungja volt egyébként), és ezt az anyagot harmadikig vittük, mindig más szereposztásban. Idén az Ódry Színpadon fogjuk játszani, és így talán már érdemes arról beszélni, hogy mennyire mást gondoltunk erről a szerepről elsőben. Ha már több éve játszom egy darabban, rengetegszer fordul elő velem, hogy sok minden változik az előadásokkal, és milyen furcsa, hogy egy csomó dologra nem gondoltam rögtön az elején. 

Ez nagyon érdekes, de nem jelenti egyben azt, hogy ezáltal sok esetben megváltozik a játékod is? 

Biztos, hogy változtat a játékon, és nemcsak a játékon, hanem az egész darabról elképzelt gondolataimon is. Könnyen rávakul az ember, de valahogy mindig újra és újra rá kell nézni a dolgokra, nem lehet elengedni őket. Kötelező újra elővenni, nem szabad azt hinni, hogy ez megvan. Mert nem tud meglenni.

Akkor ez azt jelenti, hogy nem tud favágássá válni egy olyan előadás sem, amiben már ezredszerre játszol? 

Ahhoz, hogy ne váljon azzá, nagyon sokat kell dolgozni. Schilling Árpád például annak idején a Krétakör első száz előadásánál ott volt és mondta mindig, hogy mi, hogyan legyen. Kell egy olyan külső ember, aki ezekre az apróságokra felhívja a figyelmet. Én a magam részéről próbálok ilyen rendező lenni, de ha az alkotói magára hagyják a darabot, akkor az egész elkényelmesedik.

Nem nagyon bevett a főiskolán, hogy évekig dolgoznak a fiatalok ugyanazon a darabon...

Nem, de szerintem a főiskola lényege az, hogy a gyerekek sokfélét kipróbálhassanak. Ez csak egy része volt, mert kíváncsi voltam, hogyan működik egy anyag, amin a többi mellett minden évben folyamatosan dolgozhatunk. 

Nem félsz attól, hogy mi lesz velük kint aztán? 

Ez más szakmákban sem Hawaii, ami itthon van. Nagyon kemény és igazságtalan ez a hivatás, de ezt is megtapasztalják majd, úgyhogy erről beszélek a legkevesebbet. Ők választották, ők akarják. 

Olvastam, hogy utálsz interjút adni. Miért?

Már gyakorlom! Nehéz olyan szinten fogalmazni, amit elvárnak az embertől. Sokak szerint a színész azt jelenti, hogy értelmes művész, pedig ez nem minden esetben felel meg a valóságnak. A szerepeinket tudjuk, mert azt megtanuljuk, de a színészember sokszor teljesen hülye, sokkal ostobább, mint a szerepe. Nyilván félek a lebukástól, mert sokszor nehezen fogalmazok, adott esetben nem is az jön le, amit mondani akarok, és rengeteg frusztráció van bennem ezzel kapcsolatban. De erről is azt gondolom, hogy ezek az alkalmak arra vannak, hogy gyakoroljam. Van, akiknek nagyon jól megy, nekem kevésbé.

Valószínűleg ez azzal függ össze, hogy nem minden színész exhibicionista az életben is. Például azt is nyilatkoztad, hogy nem szeretsz nyomulni. 

Van, akinek tök jól áll, hogy mindenféle egyéb dologhoz adja az arcát, mint a színészet, de az, hogy én önmagam személyében szerepeljek bárhol, az kizárt. Mások jobban fel tudják vállalni önmagukat, én viszont egyáltalán nem szeretném. 

Ezek szerint nyomulás nélkül is lehet boldogulni...

Nem tudom, nekem szerencsém volt. Nem szeretek például premierbulikra járni, pedig szeretek bulizni, csak nem a kollégákkal. El nem tudom képzelni, hogy mások premierbuliján megjelenjek, olyannyira, hogy ahol kettőnél több színházi ember van már rosszul érzem magam. Ebben nem voltam jó soha, de mégis voltak munkáim. Ezt is mindenkinek magának kell tudnia és meg is kell tapasztalnia, aztán kiderül. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Koncert, tánctanulás, vagy pletykálás a piacon?

Edicsek 2014. szeptember 11., csütörtök 10:48

Ezen a héten is rengeteg program várja országszerte, ha szeretne kimozdulni. Bár a legjobb szüreti fesztiválokról már ejtettünk szót, van élet a szőlőn túl is, lássuk hova tud menni a héten. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Punkbuli a nyugdíjasklubban

Edicsek 2014. szeptember 10., szerda 10:44

A 40 éves fenállását ünneplő turnéjukon végre eljutott Budapestre is a Blondie, minden idők egyik legkultikusabb zenekara. Ez az a zenekar, aminek slágereit valószínűleg még az is ismeri, aki nem tudja, hogy ki az előadó, illetve aminek dalai, lemeze és úgy az egész megjelenése rengeteg zenekarra volt hatással. Élőben, a Budapest Arénában viszont senkire.

Távolról sincs vége, olvasson még »
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés