#VILÁGOM

A könyvmoly az új szexi!

Borbély Zsuzsa 2017. március 23., csütörtök 19:51

Emma Watson a csütörtökön mozikba kerülő, élőszereplős Szépség és a szörnyeteg című filmben már második alkalommal alakít könyvmolyt a vásznon. A színésznő imidzsének része, hogy maga is ezt a típust testesíti meg. Ahhoz azonban, hogy erre építve sztár lehessen, sok fiktív női karakter taposta ki az utat.

„Felejtsük el az eljegyzési gyűrűt! Adj egy könyvtárat!”- fogalmazta meg Emma Watson az Y-generációs – mai későhúszas-koraharmincas – generáció tucatjainak tökéletes pasiról alkotott kislánykori álmát attól a perctől kezdve, hogy a Szörny kitárja előtte a kastély könyvtárának ajtaját.

Örömteli jelenség, hogy már a filmekben és sorozatokban - és főleg, hogy a fiatal korosztályt célzó darabokban is - önálló életre kelt az a korábban főleg szemüveges, béna cuccokban járó, rút kiskacsaként ábrázolt, lúzernek beállított karaktertípus, aki csak akkor rúghatott labdába, ha látványos szépészeti átalakuláson esett át: az okos, intelligens, művelt és olvasott nő/tinédzserlány. A Pinteresten vagy az Instagramon ma már tökéletesen beállított olvasós fotók és rajzok ezreit találjuk, vagy épp az olvasás és a könyvek imádatát zengő idézeteket, mémeket, problémákat, amiket csak a könyvmolyok értenek.

Olvasni menő. Mi tudjuk, hogy mindig is az volt, de most már a világ is kezdi felfedezni ezt. És ha te sem indulsz el otthonról könyv nélkül – épp ezért nem is hordasz kis táskát –, vagy veled is előfordult már, hogy annyira elmerültél egy könyvben, hogy elfelejtettél leszállni a villamosról, akkor te is pontosan tudod, miről beszélünk.

emma watson prtscr
Távolról sincs vége, olvasson még »

Minden lehet művészet, még a rendetlenség is

Aladár 2017. március 22., szerda 19:25

Justin Cousson nem állt le vitatkozni lakótársával, aki kuplerájt csinált közös lakásukból. Inkább kiállítást rendezett az el nem pakolt holmijaiból.

A dadaizmus és szürrealizmus csapatkapitányának, Marcel Duchampnak komoly kihívója érkezett a Los Angeles-i komikus, Justin Cousson személyében, aki egy jól ismert kollégiumi szituációra, a rendetlen gané lakótárs problematikára próbált sajátos megoldást találni. A vízforralóban molekuláira bomló virslihez, vagy a Dunakaviccsal hetekre felhintett padlóhoz (szerző saját tapasztalatai) képest aránylag békésnek nevezhető lakótársi háborúban Cousson meglepő eszközhöz nyúlt: művészettel próbál érvényesülni. Meg humorral, ha már egyszer ez a hivatása.

Duchamp readymade-jeinek stílusában ezért Cousson kiállítást rendezett a lakásban, megcímezve és felárazva (nem is szívbajosan) a szobatárs által hátrahagyott kupleráj elemeit. A szerző által passzív-agresszív kiállításnak nevezett, egyelőre 30 darabból álló tárlat felvonultat sajtvágásra használt, majd a pulton felejtett kést ($500, azaz kb. 140 ezer forint); vastagon tejfölös, napokra a mosogatóban hagyott kanalat ($3400, közel egymillió Ft); és mára már közveszélyessé romlott, bőven a lejárat után hűtőben felejtett tejet is ($600, kb. 170 ezer forint). A hírt a Daily Mailen találtuk, a teljes kollekciót a komikus Twitter-oldalán lehet megtekinteni.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Jordán Adél már el tudja hinni a rocksztárságot

maze 2017. március 21., kedd 16:07

Jordán Adél színésznő az egyetem elvégzése óta a Katona József Színház oszlopos tagja, ám körülbelül egy éve teljesen újfajta szerepben, énekesnőként is kipróbálja magát. Rajongóból lett a Puszi zenekar frontembere, de már kezd belejönni a szerepbe. “Talán furcsa, de eleinte nem találtam meg a helyem énekesnőként a színpadon” – mesélt a Díványnak a kezdetekről. “Igazából az utolsó pár koncert lett végre ilyen igazi agyeldobós őrület.”

Kérdésünkre, hogy ez mennyire csak egy szerep, azt válaszolja, hogy ezen maga is sokáig gondolkozott. Jordán Adélként eleinte cikinek érezte a rocksztáros allűröket, most meg már mégis hosszasan tartja már a mikrofont a feje fölé, miközben tombol a közönség körülötte. “Először azt gondoltam, hogy én leszek az ott fent a színpadon, de most alakulni látszik” – mondja. Például külön ruhatára van már, amit kizárólag fellépésekre válogat össze magyar tervezőktől. “Meg akartam szabadulni a színészes maníroktól, meg attól, hogy van egy elképzelésem arról, milyen egy rocksztár. Egy idő után működni kezdett a dolog, hiszen tudtam, ha nekem szégyenérzetem van, akkor a nézőtéren sem hisz nekem senki. Ma már el tudom hinni magamról.”

 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Kit érdekel, mit dumál a nő, ha lehet foglalkozni a külsejével?!

Farkas Edina Lina 2017. március 20., hétfő 18:08

Hiába tapossuk a 2010-es évek végét, hiába áll már közel száz év a nőjogi mozgalmak mögött, még globálisan is elég nagy a zűrzavar azzal kapcsolatban, mit is jelent a női egyenjogúság. Ezért is van, hogy ha itthon éppen nem mond valami súlyosan szexistát a témában valamelyik közéleti személyiségünk, akkor napi betevőnként nyugodtan fordulhatunk a világsajtó felé: ott is akad bőven a nőket tárgyiasító vagy éppen helyrerakó beszólásokból Donald Trump munkásságán kívül is. És ez alól sajnos maga a média sem kivétel: míg egyesek például sokat tesznek azért, hogy munkáikkal a nőket érő diszkriminációra hívják fel a figyelmet, addig léteznek olyan jelenségek, amelyek pont a klasszikus női szerepekkel kapcsolatos hímsoviniszta sztereotípiákra erősítenek rá. Legutóbb Amal Clooney kapcsán láthattuk, hogyan is működik ez a sajtóban.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Milyen nő az, aki elhagyja a családját?

maze 2017. március 19., vasárnap 16:24

Henrik Ibsen 1879-ben írta meg a Babaház című drámáját, amit Nóraként is játszanak a színházak. Tavaly télen a Katona József Színház mutatta be a színművet, Székely Kriszta rendezésében, aki a Díványnak adott interjújában kitért rá, hogy elsősorban az foglalkoztatta, miként él meg egy mai nő egy válást. 

Az előadásban Ónodi Eszter játssza Nórát, a naiv háromgyerekes anyukát, aki a történet szerint okiratot hamisított és most retteg, hogy ki fog derülni, aminek következtében friss bankigazgató férje nemcsak állását, de jó hírét is elveszítheti. Most hagyjuk, mekkora probléma a mai világban egy bankigazgatónak eltüntetni egy dokumentumot, és koncentráljunk arra, ami az 1800-as évek végén még valóban elképzelhetetlen volt: a nőre, aki három gyereket és egy jól kereső férjet hagy el. 

pzs 0056
Fotó: Puskel Zsolt / port.hu

Székely Kriszta rendezőnő nem akart fiatal anyukát csinálni Ónodi Eszterből, így a színésznő egy korának megfelelő karaktert alakít, egy modern nőt, aki mindenben alárendeli magát a férjének. Ez az alárendeltsége lesz a veszte is, hiszen hiába próbálja titkolni maga előtt is, a férje valójában nem szereti vagyis semmiképpen se úgy szereti, ahogy szerinte szeretnie kéne. Már talán nem is csak a férjének őt, hanem egy embernek egy másik embert. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Pilvaker 2017: a szavak fotelforradalma

Miklya Anna 2017. március 17., péntek 13:15

A Pilvaker fura dolog számomra, mert távolról ugyan, de figyelemmel követtem még az első Pilvaker körülötti zsizsegést, ami legendás volt: aztán a szlemmerek elmaradtak a rendezvénytől, pontosan a társadalomkritika lehetőségének elvesztése miatt. A Pilvaker olyan rendezvénnyé vált, ami elvesztette aktuálpolitikai vonatkozásait, és a szókimondóbb szlemmerek helyett kommerszebb előadóművészeket, énekeseket és rappereket kért fel a Red Bull a forradalom hangulatának felidézésére.

A nevek mellett az egész előadás stílusa is megváltozott: a Pilvaker 2017-ben egy csillivilli esztrádműsor, ahova menő húszas-harmincas vasalt hajú lányok, felnyírt hajú fiúk és fiatalos vállalkozók ülnek be és készítenek szelfit magukról meg teggelik be egymást az Erkel büféjében, amíg arra várakoznak, hogy Fluor Tomi, Sub Bass Monster Szabi, meg a vörös Halottpénzes fiú a színpadra pattanjon. Ezzel nem akarom megítélni a Pilvakert, mert utálom az előítéleteket: csak jelzem, hogy az első pillanattól kezdve világos volt számomra, hogy ez a Pilvaker már rég nem a szavak forradalma, hanem egy minden ízében-, az első szótól a színpadképen át az utolsó reflektorig profi és kiszámított szórakoztatóipari termék, sztárfellépőkkel és színészekkel. Annak viszont egészen oké.

Red Bull Pilvaker marksomay 6
Fotó: Somay Márk / Pilvaker
Távolról sincs vége, olvasson még »

Minden miniszoknyás nő dugni akar?

Miklya Anna 2017. március 16., csütörtök 13:54

A Comedy Central viccesnek természetfilmes sorozata, A Betondzsungel Ösvényein a nagyvárosi élet mindennapjait mutatja be. A legutóbbi, inkább gyomorforgató, mint humoros részre, mely egyébként a csatornán is lement, kollégánk hívta fel a figyelmet.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Roberto Bolaño: az író és vagabond, aki mindent tudott

Miklya Anna 2017. március 15., szerda 16:17

Azt mondják, akik ehhez nálam jobban értenek (bár én meg pont az ilyen általánosításokat utálom), hogy a dél-amerikai irodalom legjelentősebb alakja Marquez után a fiatalon elhunyt chilei író, Roberto Bolaño, és hogy posztumusz kiadott legnagyobb műve, a befejezetlen 2666 a huszonegyedik század egyik legnagyobb hatású regénye. Hogy ebből mennyi igaz, az eldönthetetlen, az viszont biztos, hogy a Jelenkor kiadó gondozásában, Kutasy Mercédesz bravúros fordításában megjelent gigaregény valóban alapműnek tűnik, és nagyon jó, hogy végre mi is elolvashatjuk. Egy több mint 800 oldalas, öt külön regényként is értelmezhető monstrumról önmagában is nehéz lenne recenziót írni, a 2666 köré azonban szoros indákként tekeredik megírásának tragikus története, Bolaño mozgalmas, furcsa és bonyolult életének utolsó időszaka.

B289196
Távolról sincs vége, olvasson még »

Lebutított Szentivánéji kínrímekkel #minekvan

cukorka 2017. március 14., kedd 12:54

Február utolsó szombatján mindent elsöprő sikert aratott a nézőtéren a Vígszínház Szentivánéji álom című előadása, Kovács D. Dániel legújabb rendezése. És miközben Shakespeare egyik legobszcénebb, legközönségesebb és egyben egyik legzseniálisabb színdarabja megtekintése során egyöntetűen esnek a szék alá a nézők mindent elsöprő hahotázásukban, én azon gondolkozom, vajon hogyan lehetséges, hogy még 2017-ben is gesztis kínrímeken nevet legharsányabban a magyar...? 

Persze, ahogy ismerem magam, a végén ez is Poszt-díjas előadás lesz, ahogy az történt már a Jó embert keresünk kapcsán, amiért szintén nem tudtam lelkesedni, de aztán úgy tűnt, csak én nem. Nincsenek már illúzióim (és őszintén bíztam abban, hogy előítéleteim sem), de az ember azért jár Shakespeare vígjátékra, hogy szórakozzon. A Vígszínház premieres közönsége pedig úgy fest, azért jár, és ehhez ragaszkodik is, nyomjanak le bármit is a torkán.

Szilágyi Csenge, Bach kata, Ember Márk - Szentivánéji álom
Szilágyi Csenge, Bach kata, Ember Márk - Szentivánéji álom
Fotó: Dömölky Dániel / Vígszínház

A Szentivánéji álom egyik nagy trükkje, hogy rengeteg főszereplője van. Akadnak benne (mondjuk ki) gyenge (fő)szerepek, például a szerelmeseké, akik sehogysem úgy szerelmesek, ahogy lenniük kéne. Akadnak benne jobb főszerepek, például Hippolyta/Titániáé és Theseus/Oberoné: utóbbi ügyesen keverné, hogy mindenki abba legyen szerelmes, akibe akar – kivéve a csaját, mert az legyen csak valami ocsmányba. Aztán ott vannak a mesteremberek, akik esküvői előadásra készülnének, és bár nem annyira főszereplők, viszont remek lehetőségek rejlenek bennük. És végül, de semmiképp sem utolsó sorban ott van (itt most) Pukk, a kis genya, aki összekever mindent. Ő mindig az igazi főszereplő, ez van, a lényéből adódik. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Menekültválságról szóló magyar rövidfilm nyert nemzetközi díjat

Divany.hu 2017. március 13., hétfő 16:54

Fabricius Gábor Dialógus rövidfilmjét a elismerő oklevéllel díjazta a nemzetközi filmklubszövetség (FICC – Fédération Internationale des Ciné-Clubs) zsűrije az idei Febiofesten.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Érdemes megadni magunkat az e-booknak?

Lina 2017. március 12., vasárnap 09:27

Tudom, hogy ez nagyon 2011, de én még mindig vadul kitartok a klasszikus könyvek mellett – mondjuk úgy ekkora a szám, hogy soha nem próbáltam ki az elektronikus formáját. Az introvertdoodles.com vicces összehasonlítása azért a magamfajta könyvmolyokat is elgondolkodtatja.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Orlando maradjon inkább örökre férfi!

cukorka 2017. március 11., szombat 13:20

Virginia Woolf nagysikerű és ellentmondásos regényét, az Orlando-t Soós Attila állította színpadra a Trojka Színházi Társulással a Jurányiban. A bemutató után valamiért egyfelvonásosra sűrített előadás pedig olyan lett, mintha csehovi újításokat akarna bemutatni, ám minden különösebb logika és meggyőződés nélkül. Mivel azonban mindössze kilencven perces, nem lehet rá azt mondani, hogy élvezhetetlen, inkább csak furcsa. 

Van egy igen hímsoviniszta elméletem, mely szerint az a film lehet igazán sikeres, amiben nem szerepelnek nők. Szerencsére a színpadi művekkel kapcsolatban nincsenek ilyen sztereotípiáim, Petrik Andrea Orlandója mégis sokkal erősebb férfiként, mint nőként, ami azért, ha más nem, de meglepő rendezői megoldás...

pzs 0903
Fotó: Puskel Zsolt / port.hu

Orlando évszázadokig él, alig öregszik. Szeretője I. Erzsébetnek (Mészáros Piroska), orosz diplomatákkal kavar (Egyed Bea), majd mikor már épp megállapodna, kivégzik várandós feleségét (Sztarenki Dóra), ezért nemet vált, és innentől nőként éli életét. Ez persze csak nagyon leegyszerűsítve a regény (és a színdarab) története, a valóság ennél sokkal összetettebb.

Csak az a baj, hogy az előadásból ez nemigazán jön le. 

Az első részben fizikai színházat látunk a Jurányi színpadán, amit természetesen a táncos Egyed Bea képvisel leginkább a kvartettből, nem is akárhogyan. Egyed aztán meg is szólal, és teljesen helyén van a hangja, ráadásul nőként és férfiként is egyaránt erős a jelenléte. A többiek se rosszak, de mintha az érződne rajtuk, hogy ők sem értik minden esetben, mit miért is csinálnak; rendezői kéréseket teljesítenek, miközben csak úgy zajlik az előadás. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Hamarosan legófigurák is lesznek a NASA-tudósnőkből

suze 2017. március 10., péntek 13:47

Miután Oscarra is jelölt film már készült a témában (a Számolás joga a legjobb film, legjobb forgatókönyv és legjobb női főszereplő kategóriában is versenyben votl), a Lego figurakészletet is tervez kiadni tudós nőkről: a NASA történelmének öt leghíresebb női tudósának szeretnének emléket állítani. Az ötletet a cég Lego Ideas közösségi ötletgyűjtő oldalára dobta be egy Maia Weinstock nevű tudományos újságíró és legó-rajongó, aki zseniális figuraterveket is készített hozzájuk (a fotók csak az ő látványtervei, a kész figurák nem biztos, hogy így fognak kinézni).

A megörökítésre érdemes nők közé bekerült Margaret Hamilton, a NASA Apollo űrprogramjában használatos fedélezeti szoftver vezető fejlesztője, Katherine Johnson matematikus, Sally Ride űrhajós, Nancy Grace Roman csillagász, és Mae Jemison, aki nemcsak szintén űrhajós volt, de egyben az első színes bőrű nő is, aki kijutott az űrbe.

"A nők fontos szerepet játszottak az Egyesült Államok űrprogramjának történetében, azaz a NASA tevékenységében, az érdemeiket mégis sokszor nem, vagy csak alig említve ismerik el – különösen érvényes ez annak fényében, hogy a nők köztudottan meg kellett küzdjenek az elfogadásért a tudomány, a technika, valamint a műszaki és matematika (a.k.a. STEM-tudományok) területeken" - írta az ötletgazda, Maia Weinstock blogposztjában.

Az egyes figurák mellett a készlethez mellékelik majd azt a kódsort is, amelynek segítségével sikeresen landolt az első Hold-expedíció 1969-ben, "a Merkur és Apolló küldetések röppályájának kiszámításához használt felszerelést, egy kicsinyített Hubble űrteleszkópot és kijelzőt, vagy épp egy picike holdjárót is.

De egyelőre ne tervezze be lelkesen karácsonyra a kislányának, a Lego még nem tudja, pontosan mikor kezdi el a gyártásukat. "Jelenleg még a végső figuratervek kidolgozása zajlik, valamint az árazásuk és elérhetőségük, szóval érdemes időnként visszatérni a Lego Ideas oldalra 2017 végén vagy 2018 elején" - írja Hansan Jensen, a Lego közösségi kapcsolati szakértője a hírt bejelentő blogposztjában. Emellett érdemes figyelni a Lego NASA Women Facebook-oldalt is, Weinstein itt posztolja, épp hogy áll az ügye, és nyilván itt is hír lesz, ha végre rendelhetővé válnak a figurák.

"Kint szinte semmi, bent meg minden"

maze 2017. március 10., péntek 08:06

Enyedi Ildikó 17 évvel utolsó nagyjátékfilmje után idén jelentkezett új filmmel, amivel rögtön Arany Medvét nyert a Berlinalén. A rendezőnőnek fontosak az álmok, elmondása szerint a forgatókönyv magától íródott, szereplői mindegyikében van egy kicsi belőle is, de akad a Testről és lélekről-ben olyan szerep is, amit kizárólag bizonyos színészeknek írt. És nem, nem kell újabb 17 évet várni az új filmjére. Interjú.

Mit álmodtál ma?

Semmit. Most egyszerűen csak alszom, mint akit fejbe csaptak. Szerintem mindannyian vagyunk így ezzel, vannak időszakok, amikor megmaradnak az álmok, máskor elfelejtjük őket. Nekem van álomemlékem három éves koromból is...

Akkor lehet mondani, hogy meghatározó szerepet játszanak az életedben?

Érdekes, de igen. Amikor az Én XX. századomat készítettem, Rigó Mária vágóval elakadtunk, egyszerűen sehogy sem állt össze egésszé a film. Erdély Miklós képzőművész és filmrendező mesterem 1986-ban, két évvel a forgatás előtt halt meg, számomra még nagyon friss volt a halála, nagyon hiányzott. Emlékszem, ültem a Filmgyár zenetermében, zenefelvételt készítettünk. Egyszer csak bevillant, hogyan kellene átalakítani ezt a nagy mozaikot, ami ez a film volt. Hirtelen minden a helyére kattant, az új sorrendet  felírtam egy sajtpapírra és átküldtem Rigó Marinak, a száz méterre lévő vágószobába. Aznap éjjel azt álmodtam, hogy egy velencei csatorna mellett egy palazzóban fekszem az ágyban. Kinézek az ablakon, hajnal van, a szoba a víz szintjével egy vonalban van, az ablakpárkányon túl ott csobog a sötét viz. Egy csónak siklik a vizen, megjelenik az ablakkivágásban. Benne Miklós áll, bólint és mosolyog. Abból a mosolyból tudtam, hogy végre rendben van a film.  

Távolról sincs vége, olvasson még »

A legjobban szeretett nőnek lenni a legnagyobb fájdalom

maze 2017. március 9., csütörtök 12:22

A szerelem története hatvan évet ölel át és nem sok reményt hagy az örök romantikusoknak. Viszont remek színészi játékokat láthat benne csodásan fényképezve.

A szerelem története Nicole Krauss azonos című nemzetközi bestsellerének adaptációja, Radu Mihaileanu rendezésében. A 135 perces film egy életen át tartó, korántsem vidám szerelmi történetet dolgoz fel, miközben úgy ugrál az időben, mintha az a világ legtermészetesebb dolga lenne. Mihaileanu jegyzi Krauss klasszikusának forgatókönyvét is, és a rendező ügyesen oldotta meg az időbeli ugrálásokat, bár a sztori olyan összetett, hogy néha még így is nehéz követni.

A történet szerint ugyanis Léo (Mark Rendall, majd Derek Jacobi) és Alma (Gemma Arterton) egy isten háta mögötti lengyel faluban élik vígan diákéveiket, míg egy napon a második világháború szét nem választja őket. Alma, aki ugyan Léót szereti, de azért más fiúkat is hülyít, New Yorkba menekül a nácik elől, míg a fiúk a faluban próbálják túlélni a világháborút. Alma megígérteti Léóval, hogy ír neki egy regényt, amit fejezetenként postáz neki, és ami róla és a szerelmükről szól. A férfi meg is írja a könyvet, ami egyedül spanyol nyelven jelenik meg, de úgy, hogy igazi szerzője nem is tud róla.

Mindeközben a kétezres évek elején egy New York-i Alma nevű lány (Sophie Nélisse) saját nevének eredetét keresi, miközben anyjának próbál párt találni. Kettejük sorsának különös összefonódásán keresztül nemcsak az derül ki, hogy bizony léteznek soha véget nem erő szerelmek, hanem az is, hogy legyen az ember bármily tehetséges is, ha egy életen át csak várja a csodát, fabatkát se ér az egész.

Ha érdekli, hogyan kapcsolódik a két történetszál, és mire fut ki a végén, olvassa el a teljes kritikát a Port.hu-n!

Távolról sincs vége, olvasson még »

Szeretkezős pornó nőktől nőknek

Miklya Anna 2017. március 8., szerda 06:45

2017 van, és sokakat még mindig elemi szinten döbbent meg a tény, hogy a nők képesek a saját jószántukból, a maguk örömére pornót nézni: pedig csak Magyarországon Mérő Vera a témával foglalkozó Pornográcia című alapkönyve is már öt éves. Közben pedig olyan álszemérmesek vagyunk, hogy a legfiatalabb generáció megfelelő szexuális edukáció híján a szex-szerelem-gyengédség témakörben kb. minden elképzelését filmekből meríti, és ebben a romkomoktól egészen a leghardcore-abb pornóig mindent felhasznál. Egy kamasznak hamarabb van fogalma a double penetrationről, mint hogy túlesne az első csókon, és minimum Twilight-szerűnek képzeli a szerelmet, mint hogy ő maga egyáltalán belekezdene egy kapcsolatba.

shutterstock 159241046
Távolról sincs vége, olvasson még »

Boldog nőnapot minden "kevésbé intelligens" nőnek!

Farkas Edina Lina 2017. március 8., szerda 06:44

"A nőknek természetesen kevesebbet kell keresniük, mint a férfiaknak, mert gyengébbek, kisebbek, kevésbé intelligensek és ezért kevesebbet kell keresniük" – fejtette ki pár napja nagy vihart kavart álláspontját az Európai Parlament lengyel képviselője, a szélsőjobbos Janusz Korwin-Mikke, amire hát, a mi Kövér Lászlónk is csak elégedetten csettinteni tudna. Persze úgy lett volna igazán tökéletes az időzítés, ha mindez nőnapon történik, de ne legyünk elégedetlenek, ez így is szép kimaxolása volt a szexista tahóságnak.

Ezek után nem is lennénk kíváncsiak arra, mint gondol a képviselő úr azokról a "kevésbé intelligens" nőkről, akik – bár igazán nem szeretnénk túlzásokba esni – férfimunkát végeznek a maguk területén, de legalábbis olyan minőségű teljesítményt nyújtanak, amiért az ember még Nobel-díjat is kap. Még akár ha nő is. Itt vannak például olyan, 2016-ban publikált irodalmi teljesítmények, melyeknek írói –és sokszor főszereplői is – kiváló példák arra, mekkorát téved, aki csak az alapján kategorizálná őket, hogy nők. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Március végétől ismét van mozi a Mammutban

suze 2017. március 7., kedd 10:13

A Mammutban tavaly szeptemberben, a MOM Parkban idén januárban zárt be a mozi, amivel hirtelen halmozottan nehéz helyzetbe hozták a filmet szélesvászonról nézni vágyó belbudai közönséget, és nem csak a feliratos filmek nézőit. Jelenleg ugyanis alig maradt mozi Budán, ha pedig valaki eredeti nyelven nézne filmet, még inkább behatároltak a lehetőségei. Megkérdeztük az illetékeseket, mikorra várható a helyzet enyhülése.

Persze, az első és nyilvánvaló válasz, hogy ha valaki feliratos filmekre vágyik, menjen a bezárt, majd három éve civil segítséggel újranyitott Tabánba, esetleg a maréknyi elkötelezett filmrajongó által működtetett Bembe, a művészmozikba ugyanis szerencsére még mindig nagyrészt szinkron nélkül, feliratozott kópiákkal kerülnek a filmek. Ez azonban nem vigasztalja azokat a budai lakosokat, akik a blockbustereket szeretnék megnézni, de nem képesek elmerészkedni Óbudáig, az EuroCenter mozijába, esetleg a szintén kies Camponáig, az ijesztő és vad pesti oldalról már nem is beszélve.

Nekik két jó hírünk is van. Az egyik, hogy márciustól a Cinema City Allee 6-os termében kizárólag feliratos, eredeti nyelvű filmeket játszanak, a másik pedig, hogy már csak pár hétig kell egymást taposniuk az Allee-ban, hamarosan ugyanis visszakapják a két bezárt mozijukat. Mind a Mammutot, mind a MOM Parkot ugyanaz az új cég vette át: a magyar piacra újonnan belépő, török érdekeltségű CINEMApink, és a Mammutot már várhatóan március végén újra meg is fogják nyitni. A portfoliójuk alapján azonban már most biztosra vehető, hogy a közönségnek nem a megszokott mozikra kell számítania a hamarosan várható nyitáskor.

Távolról sincs vége, olvasson még »

"Azért vagyok színész, mert szeretek az lenni"

Dívány 2017. március 4., szombat 18:17

Alig pár hete debütált az Örkény Színház publikuma előtt a magyar költészet gyöngyszemeit megelevenítő Anyám tyúkja (2.) című előadás, és ahogy az előre jósolható volt, nagy sikert aratott. A műben jelentős szerepet vállaló Für Anikó a bemutató fogadtatása mellett a mozgalmasan induló esztendő további feladatairól, valamint az eddig megtett szakmai útról is beszél az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesületnek adott interjújában.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Egy gyerek nem hülye, csak kicsi

Miklya Anna 2017. március 3., péntek 14:06

A Szólít a szörnyet rettenetesen szerettem regényként Szabó T. Anna fordításában: olyan könyvélmény volt, ami egy nagyon nehéz kérdéskört jár körül és dolgoz fel úgy, hogy az egyszerre érdekes, átélhető, felkavaró, katartikus és pontos, mindenféle giccs nélkül. A könyvben lévő mágia pedig, miközben remekül leképezi főhőse életét, újszerű és izgalmas. Hasonlóan tiszta és egyedi könyvélményem volt anno a Híd Terabithia földjére (érdekes módon  a két könyv nagyon hasonlít egymásra történetében, hangjában, a kb. ürügyként felhasznált varázsvilág funkciójában is), amit szintén megfilmesítettek, ráadásul éppen a magyar Csupó Gábor. Amikor meghallottam, hogy abból a könyvből film készül, úgy éreztem magam, mint amikor meghallottam, hogy a Szólít a szörnyből film készül. Egyrészt nagyon örültem, hogy a történetet még többen megismerik majd, miközben attól féltem, hogy könyvben működik csak igazán, a vásznon egyrészt veszít a képzelet varázsából, másrészt könnyen giccsessé válhat. És aztán, ahogy a Híd Terabithia földjére filmverziója, úgy végül ez a megfilmesített Szólít a szörny is részben igazolta a félelmeimet. Viszont – akárcsak ott – itt sem bánom, hogy végül elkészült.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Enyedi Ildikó szerelmesfilmje szemről és lélekről

cukorka 2017. március 2., csütörtök 19:58

Nem tudni, hogy azért-e, mert tizenhét éve nem forgatott nagyjátékfilmet, de Enyedi Ildikó Testről és lélekről című, frissen Arany Medve-díjas alkotása annyi érzelmet, bájt és pozitív energiát rejt, amennyit száztizenhat percbe sűríteni szinte lehetetlen. De a bravúr nem is annyira ez, hanem hogy ezeket az érzelmeket nem láttatja, csak érzékelteti a rendezőnő, pusztán szereplői és a történet segítségével. A Testről és lélekről vágóhídon játszódik, főszereplői mégis jámborabbak, mint a szarvasok, akikről mindketten álmodnak.

Mert valójában erről van szó: egy váratlan mentálhigiénés vizsgálat során kiderül, hogy a vágóhíd kvázi igazgatója (Morcsányi Géza, élete első szerepében) és a frissen jött, szótlan minőségellenőr (Borbély Alexandra) éjjelente ugyanazt álmodják: hogy szarvasként róják a téli vidéket együtt, békés szeretetben. Ezt a nem mindennapi helyzetet kell menedzselnie két nagyon furcsa embernek – és a kulcs itt a két nagyon furcsa emberen van, mert ha nem Enyedi írja és rendezi a filmet, hanem valaki másnak jut eszébe, akkor ebből az alapötletből simán lehetett volna egy bugyuta 97 perces, Valentin napi limonádé. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Ismerje meg a nőt, aki legendává tette Kennedyt!

(bzs) 2017. február 28., kedd 11:20

A Natalie Portman főszereplésével készült Jackie felvállaltan szemben úszik az árral. Kikerül minden, Jacqueline Kennedyvel kapcsolatban felmerülő egyéb témát. Nincs szó arról, milyen volt Jack Kennedy civilben – vagy akár politikusként –, nem pillantunk be az afférokba, sem a házasságukba. Nem jelenik meg Monroe, a korszak, a politikai légkör vagy az összeesküvés-elméletek sem. A gyilkosság felderítésére tett erőfeszítések és Oswald halála is csak háttérzaj.

A történet keretét a friss özvegynek a Life magazin újságírója számára egy héttel a dallasi merénylet után adott interjúja szolgáltatja. A riporter célozgatásait és merész kérdéseit metsző hidegséggel visszaverő nő tudja mit akar és ismeri a terepet: a politika és a közvélemény működését.

A film címe tűpontos: Jackie – csak így, minden Kennedy, Onassis vagy Bouvier nélkül, közvetlenül és személyesen. És persze nem véletlenül: egyedül ő áll a középpontban, a felvételek többségében szó szerint is. A film a higgadtságot, eleganciát és tökéletességet szimbolizáló asszony bemutatására olyan pillanatot választott ki az életéből, amikor ő épp minden, csak nem ez: a dallasi merényletet és az elnök temetését. A lövések utáni pillanatban Kennedy koponyájának darabkáit kapkodja az autó csomagtartójáról, majd a kezével próbálja a helyén tartani a férje agyát, hogy ne essen az ölébe. A száguldó autóban még Jack Kennedy is csak egy villanásra tűnik fel, de egy pillanatra sem veszítjük el a valódi főszereplőt a fókuszból: őt, Jackie-t.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Megvannak a Libri irodalmi díj jelöltjei

Divany.hu 2017. február 27., hétfő 14:08

Megvan melyik tíz könyvre szavazhat a zsűri és a közönség a Libri irodalmi díj idei listáján. A 2016-os év színes és változatos szép-, és tényirodalmi könyvterméséből 2017 februárjában 88 neves közéleti személyiség voksolt 5-5 olyan könyvre, melynek jó szívvel adná át idén a Libri irodalmi díjat. Az így létrejött tízes listából a tavasz folyamán az 5 tagú zsűri és a közönség választja ki azt a két könyvet, mely májusban megkapja meg a nívós elismeréseket: a Libri irodalmi díjat és a Libri irodalmi közönségdíjat.

shutterstock 125936990
Távolról sincs vége, olvasson még »

Úristen, idén is nyertünk egy Oscart!

Farkas Edina Lina 2017. február 27., hétfő 09:20

Igen, jól drukkoltunk: miután tavaly a Saul fia lett a Legjobb idegen nyelvű film, idén Deák Kristóf filmje, a Mindenki hozta el az Oscar-gála Legjobb rövidfilm kategóriájáért járó szobrot. "Próbáljuk úgy nevelni őket, hogy büszkék lehessünk rájuk" -  mondta a köszönőbeszédében a fiatal rendező. Mondani se kell, a közönség széttapsolta érte a tenyerét. Mi is itthon a miénket, de nemcsak Deákért, nemcsak a Mindenkiért, hanem a tavalyi Saul fiáért, Enyedi Ildikó Arany Medve díjáért, meg úgy egyáltalán a jó, magyar filmekért.

De nem csak ez volt ám az egyetlen nagy pillanat az est folyamán. Voltak itt még bőven meglepetések, meg kínos performanszok, Warren Beatty óriás bakijáról nem is beszélve.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Nekik drukkolunk az Oscaron

Dívány 2017. február 26., vasárnap 18:13

Vasárnap kiderül, kik lesznek az idei Oscar nyertesei, és benne van a pakliban, hogy a tavalyi évhez hasonlóan idén is örülhetünk magyar sikernek. Míg 2016-ban a Saul fiának drukkolhattunk a Legjobb külföldi film kategóriában (eredményesen), ezúttal Deák Kristóf Mindenki című kisfilmje került be az öt legjobb élőszereplős rövidfilm közé. Szóval a Mindenkinek is nagyon szorítunk, de összeszedtük mellé azokat a filmeket, amik nagy várományosai az idei díjkiosztó gálának, és persze azt is, hogy ezek közül mik a kedvenceink, és szerintünk melyek lesznek a befutók.

Távolról sincs vége, olvasson még »
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87

Blogok, amiket olvasunk

KERTÉSZ Ötletek zöldségágyások beültetéséhez

A nyár általában a pihenés időszaka, ezért a legtöbben ilyenkor már nem akarnak intenzív gondoskodást megkövetelő zöldségeket vetni. Lássuk, mint lehet tenni!

OTTHONTÉRKÉP Hagyd le a képről apu sörhasát!

A nappali ajtaján belógó hatalmas sörhas, egy csak félig látszó kutya vakarózó hátsó lába, lerágott csirkecsont a könyvespolcon – biztosan mindenki látott hasonló vicces vagy visszataszító fotókat ingatlanhirdetésekben.

MÁS TÉSZTA Búzadara dal - megyek panírozni

A nyár minden bizonnyal legújszerűbb dallamos hip-hop slágerében réteslisztről, búzadaráról és kenyérlisztről énekelnek a debreceni egyetem afrikai származású hallgatói. Ne hagyd ki!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés