#VILÁGOM

Basszus, ez keményebb, mint a Rambo 3.

2016. május 2., hétfő 14:35

Az már a film előzetese és ajánlója alapján is sejthető volt, hogy A törzs nem lesz egy könnyű menet. Hülye ötlet pattogatott kukoricával érkezni a moziterembe, ám aki mégis megtette (művészmozi ide vagy oda, volt ilyen ember nem is kevés), annak elég hamar torkán akadt a falat. Több mint két órányi jeges ukrán szocreál iszonyat, szenvtelen kegyetlenség az, amit az arcunkba kaptunk, és a filmben megjelenített túláradó érzelmek ábrázolását sem tudtuk éppenséggel megköszönni. Többen kimentek a vetítés közben a moziból, és bizonyos jeleneteket még az erősebb idegzetűek is inkább csak hallgattak, mint néztek – ami különösen ironikus akkor, ha történetesen egy némafilmről beszélünk. 

Kiabálj, ha tombol a jókedved

„A film szereplői jelbeszéddel kommunikálnak. Nincs felirat, nincs szinkron. Mert a szerelemhez és gyűlölethez nem kell fordítás” – olvashatjuk a film első képkockáin, és ezen felül valóban sem felirattal, sem beszédhanggal nem találkozunk Miroslav Slaboshpitsky első nagyjátékfilmes ukrán rendező alkotásának további két órájában. A hallgatás nem öncélú filmeffekt: a sokkoló történet egy hallássérültek számára fenntartott bentlakásos iskolában játszódik, szereplői egytől egyig a való életben is siket amatőr színészek. A történet középpontjában álló Szergej a szemünk láttára válik ismeretlen új diákból a sajátos belső törvényekkel működő rideg iskolai hierarchia egyik meghatározó tagjává és bajkeverőjévé. A prostitúció, a verés, a lopás, a folyamatos lelki megaláztatás a mindennapok része ebben az iskolában, ráadásul a velejéig beteg rendszert az iskola dolgozói és tanulói szimbiózisban működtetik.

Itt ölnöd, halnod kell

Tévedés ne essék: a filmben morális lázadásról szó sincs. Ebben a történetben nincsenek jók és rosszak, nincsen semmiféle ellenpont az iskola szó szerint pokoli világával szemben. Itt mindenki elveszett, és eszében sincs ezen változtatni. A közeli képeknek – ezáltal tulajdonképpen a finomabb arcrezdülések ábrázolhatóságának – a teljes hiánya, a távoli és mozdulatlan kameraállásból felvett sokperces snittek, a név és megismerhető múlt nélkül tengődő szereplők olyan világot teremtenek, amelyből nincs kiút. Szergej nevét is csak a film szinopszisából tudom meg; ugyanúgy nem volt értelme nevet adni neki, mint azt hinni, hogy ebben a filmben az ún. szerelem több lehet puszta testi szükségletek kielégítésénél és bumfordi birtokvágynál. Figyelem: a filmben erősen felkavaró képsorok váltják egymást lassú egymásutánban. Semmi esély megúszni az ennyi évtized után még mindig annyira posztkommunista színű és szagú kijevi valóságot. Valami nagyon azt súgja, hogy a film női főszereplőjéről, az elképesztően okos és érett, nem mellesleg pedig az elviselhetetlenségig naturalizált jelenetekben is zseniálisan helytálló Jana Novikováról fogunk még bőven hallani. Érdemes lesz rá odafigyelni.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

JÓ FÉNYEKET Szelfi tippek kezdőknek és függőknek

Fejlődni mindig lehet, és garantálom, hogy az itt felsorolt tippek közül még a Kardashian lányok sem ismerik mindegyiket! Sosem értetted, másnak hogy lesznek mindig tökéletesek a képei? Hát így

ÚTIKALAUZ ANATÓMIÁBA Miért olyan makacs az ekcéma?

A világ egyik legelterjedtebb bőrbetegsége, gyakran hosszú hónapokig vagy évekig is eltarthat, ameddig javulni kezd az állapot. Sőt, gyakran a terápia ellenére hullámzó ritmusban, újra és újra visszatérnek a tünetek. Min múlik a tartós gyógyulás?

LELKI ZÓNA A szépség mellékhatásai

Ami szép, az jó is! Ez az összefüggés automatikus működésbe lép, ha más emberekről mondunk ítéltet – akkor is, ha racionális énünk nem ért egyet vele. A kedvező fizikai megjelenés átterjed az egyén megítélésének más dimenzióira is.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta