Szerelem, rockandroll és a komfortzóna határai az idei Titanicon

Zanza!

Szinte kipihenni sem volt időnk a Friss Hús rövidfilmfesztivált, már jön is az újabb vizuális maraton, a 23. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál. A különböző európai alkotások mellett kanadai, ausztrál és kínai film is versenyez a fődíjért, és végre debütál a hazai közönség előtt Fliegauf Bence legújabb filmje a Liliom Ösvény is. Itt alább az idei befutófilm, ami Bucsi Réka LOVE című (a fesztiválon szintén látható) animációjának felhasználásával készült, a folytatásban pedig mutatjuk, mikre vagyunk a leginkább kíváncsiak.

Ahogy 23 év alatt megszoktuk, idén is tíz napon keresztül nézhetünk díjnyertes nemzetközi és magyar alkotásokat összesen öt budapesti helyszínen (Sugár, Toldi, Puskin, Uránia, A38). Az április 7-16 közt futó Titanic szervezői a korábbi évekhez hasonlóan a versenyprogramon kívül öt szekcióba rendezték az idei válogatást (Fesztiválkedvencek, Amerikai függetlenek, Ázsiai szelek, A sötét oldal, Filmdokk), de ezen kívül rövidfilmekből is szemezgethetünk. ​A fesztivál díjait a záróeseményen, április 15-­én este adják át  az Uránia Nemzeti Filmszínházban.   

Az idei zsűri tagjai

Hrönn Marinósdóttir​, a Reykjavíki Nemzetközi Filmfesztivál igazgatója (zsűrielnök)
Balsai Móni​ színésznő (Liza, a rókatündér) 
Reisz Gábor​ filmrendező (VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan).

Az idei versenyfilmekben van pár közös pont: mindegyik első vagy második nagyjátékfilm, illetve egytől egyik bonyolult emberi kapcsolatokat boncolgatnak, rendhagyó módon. Az alkotások között találunk szürrealista, provokatív, érzelmes és humoros alkotásokat, de akár mindezek egyvelegét is tudják hozni. A gyűjtésünkben talál is példát mindegyikre.

Tanna

A nyitófilm ezúttal egy igaz történetet feldolgozó ausztrál alkotás, a Tanna ​lesz, amely a Velencei Filmfesztiválon mutatkozott be, és ott díjat is nyert. A film egy ősi, csendes-­óceáni törzs mindennapjait mutatja be egy szerelmespár történetén keresztül, akik szembeszállnak törzsük szigorú hagyományaival. 

Liliom ösvény

liliom ösvény

Flieaguf Bence (Csak a szél) új filmjea Berlinale utána Titanic Filmfesztiválon is bemutatkozik. Nehéz, összetett alkotásra kell számítani, aminek a végén valószínűleg számtalan kérdés fogja foglalkoztatni a nézőt. Vajon a trauma átörökíthető, és ha igen, hogyan lehetne ezt a láncolatot megszakítani? Mennyit szabad kiadni magunkból, hogy azzal másokra ne helyezzünk terhet? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket boncolgat Flieaguf pszichologizáló megközelítéssel,egy anya és kisfia utazásán keresztül, amely során számos vélt és valós démonnal kell megküzdeniük.

Apa és lánya /The Daughter

Christian hazatér elfeledett szülővárosába, hogy jelen legyen, amikor apja, Henry összeházasodik a nála sokkal fiatalabb Annával. Gyerekkorának helyszínén újra találkozik régi barátjával, Oliverrel, aki a városban maradt, és nem sokkal ezelőttig Henry fűrészmalmában dolgozott, de most munkanélküli. Christian megismerkedik Oliver feleségével, Charlotte­-tal, lányával, Hedviggel és apjával, Walterral, és felfedez egy titkot,amely szétrobbanthatja a családot. Megpróbálja jóvátenni a múlt bűneit, de tettei súlyos következményekkel fenyegetik a városban maradtak életét.

A Bigger Splash

Nagy várakozás előzi meg a zárófilmet is, amelyet Velencében Arany Oroszlán díjra jelöltek, A Bigger Splash című olasz–amerikai bűnügyi lélektani drámát. Mivel a magyarországi forgalmazó, a Big Bang Média nem tervezi a film mozibemutatóját, így a hazai közönség egyelőre csak a Titanicon láthatja a filmet. A rockénekesnő, Marianne és pasija, Paul a Földközi tenger egyik szigetén nyaral, amikor felbukkan lányával régi szerelme, Harry, a lemezproducer. Az egykori szerelem nosztalgiája felkavarja az állóvizet Marianne életében. A főszerepben olyan kiváló színészek szerepelnek, mint Tilda Swinton, Ralph Fiennes, Dakota Johnson és Matthias Schoenaerts.

Házi gondozás / Home Care

homecare7 (1)

Kíváncsiak vagyunk Slavek Horak 92 perces filmjére is, ami Vlastáról, a házi ápolónőről szól, aki lelkiismeretesen látogatja szeszélyes betegeit a cseh borvidéken. Lényegében nyugodt, kiegyensúlyozott életet él, jól veszi a gondozottak kukacoskodó, helyenként rosszindulatú viselkedését, és imádja a férjét meg a lányát. De ahogy szokott lenni, az idill nem tart örökké: amikor egy napon minden megváltozik, Vlasta is kénytelen lesz kilépjen a komfortzónájából. Bár a film jócskán a dráma felé hajlik, a súlyos események mellett a rendező a humorra is nagy hangsúlyt fektet, Vlasta esete pedig arra is felhívja a figyelmet, hogy bizony néha mindenkinek szüksége van gondoskodásra.

Sárvirág / Mellow Mud

A lett rendező, Renārs Vimba egy tinédzser szemszögéből láttatja a történet eseményeit. A fiatal Raya nagyanyjával és öccsével él, és ugyanazok a dolgok foglalkoztatják, mint a tizenévesek nagy részét: próbál megbarátkozni változó testével, egyre inkább átalakuló önmagával, a felnőttek világával és egy új érzéssel, a szerelemmel. Mindezek tetejében váratlan események zaklatják fel eddigi nyugodt életüket és a 17 éves lánynak egy felnőttek számára is nehéz kérdésben kell döntenie.  

Mindennapi életünk / Our Everyday Life

OUR EVERYDAY LIFE - 2 (1)

Ines Tanović filmjében a fiatal veterán Sasha a háború utáni Bosznia megoldatlan politikai helyzetével és a gazdasági nehézségekkel küzd meg nap mint nap, miközben apja, Muhamed nem képes feladni elveit az egyre korruptabb társadalomban. A két férfi problémái közt őrlődve Maria, az anya megbetegszik, és a betegsége újra összehozza a családot. Mikor sorra érkeznek a problémák, Muhamed és Sasha is rájön, hogy a család az egyetlen, ami számít: ez az ember utolsó oázisa.

 Madárkák

Úgy tűnik a tinik világa kifogyhatatlan témának bizonyul, a Madárkák alkotói is a felnőtté válás átmenetét próbálják megragadni. A film főhőse a 16 éves Ari, akinek egyik napról a másikra felborul az élete, amikor az anyja közli, hogy Reykjavíkból egy isten háta mögötti halászfaluba kell költöznie évek óta nem látott apjához. Ott nem csak a papa alkoholproblémájával szembesül, hanem azzal is, hogy mennyire megváltoztak gyerekkori barátai. Az egyre reménytelenebb helyzetben Arinak nincs más választása, mint kiállni magáért és komoly döntéseket hozni, hiszen előbb-utóbb fel kell nőnie.

 

Blogmustra