#VILÁGOM

Tündérmesék egy ír kocsmából

2016. január 29., péntek 10:46 |

A gát Kaposvárról jött a Nemzeti Színházba

Előre kell bocsássam, valószínűleg be vagyok oltva az ilyen típusú darabok ellen, amilyen A gát is. Conor McPherson másik műve, a Tengeren, amelyet Budapesten a néhai Bárka Színházban láthattam 2008-ban, főképp azért maradt meg az emlékezetemben, mert ritkán unatkoztam annyira három órán át. Pedig Mucsi Zoltán hatalmasat alakított benne, de ez sem tudta felkelteni bennem az érdeklődést a darabban megjelenített világ iránt. Sem a benne szereplők halmozott nyomora, sem a mögötte ólálkodó misztikus költőiség nem fogott meg. Pedig abban a történetfélében a Mucsi játszotta vak szörnyeteg, aki terrorizálja a környezetét, folyamatosan keltette a feszültséget. A gát című darabjában, amelynek kaposvári előadását most vette át a Nemzeti Színház, még ilyesféle feszültség sincsen. Mindössze tündérmesék, kísértethistóriák utalnak ilyesmikre. Azok a történetek, amelyeket egy este egy ír kocsma vendégei mesélek egymásnak.

Az este egyetlen különössége pedig a kocsmában, hogy a turistaszezon előtti pangás közepette az esti italára betérő autószerelő és segédje mellett megjelenik két váratlan vendég is. A helybeli gazdagodó, ügyeskedő, lehetőségeket kihasználó figura ismeretlen nőt hoz magával. Akiről hamarosan kiderül, hogy egy uszodai balesetben elvesztette a lányát, és most házat bérel a faluban, nyilván feledni szeretne. Ám a ház, amelyet a pártfogó üzletember kiközvetített számára, éppen a tündérek útvonalán fekszik, amire valaha titokzatos kopogások hívták föl a figyelmet.

A beszélgetés minduntalan hasonló helybeli legendákra, mendemondákra terelődik, amelyekben mindig fölbukkannak tündérek, kísértetek és különféle természetfölöttinek tetsző jelenségek. Ám mindig kétértelműen. Minden elbeszélt történetnek, jelenségnek meg lehet a természetes, ésszerű magyarázata is. Fenyegetők is lehetnének ezek a mendemondák, a férfiak röstelkednek is miattuk, minden alkalommal, amikor egyet-egyet kikotyognak. De csak nem áll be a szájuk. Mondják, mondják a kétértelmű, talán félrehallott, vagy lázálomban képzelt eseteket. Mígnem a jövevény is előáll a magáéval: ő halott lánya telefonhívását hallotta, aki azt állította, hogy a nagyanyjánál van. Az asszony pedig odarohant. És mintha azóta sem tudna éles határt vonni a hallucináció és a valóság között.

agat 0005
Fotó: Eöri Szabó Zsolt / Nemzeti Színház

A darab vége felé pedig, amikor ketten már távoztak, az idegen nő meghallgathatja az idősödő autószerelő egyetlen szerelmének történetét, amelynek az vetett véget, hogy a lány nem akart megmaradni a faluban, el is ment a fővárosba. A férfi pedig képtelen volt követni, nem tudta elhagyni a vidéket. A társalgás folyamán emlegetnek egyszer vagy kétszer valamilyen gátat, de a cím nyilván nem arra vonatkozik, hanem arra a belső akadályra, ami nem engedi el az embert, még ha rámegy is az élete.

Cziegler Balázs kupola alá helyezi a kocsmát, közepén kör alakú poronddal igyekszik még messzebb távolítani a naturális valóságtól. A szegényes belső tér múltjába rekedt, múltjába forduló világot érzékeltet, Cselényi Nóra ruhái praktikusan, egyszerűen, célszerűen öltözködő embereket mutatnak. Bérczes László aprólékosan kidolgozott, átgondolt rendezése nem törekszik az áttételes, a háttérben sejtelmeskedő jelentések hangsúlyozására, a játék egyszerű, sallangmentes, természetes. Legföljebb az tűnik föl a kötözködésre hajlamos nézőnek, hogy a szereplőkön csöppet sem látszik meg az elfogyasztott rengeteg ital. Ám ez összhangban van a szöveggel, azon sem mutatkozik az alkohol hatása. Nyilván ez is a naturalizmus módszeres kerülésének része. Persze a lassan növekvő mámort úgy megjeleníteni, hogy közben ne sérüljön a lényeg, ne terelje el a figyelmet a történetek, érzések, hangulatok vonulatáról, az hatalmas bravúr lehetne. Ám ezzel nem is próbálkoznak. Nyilván helyesen teszik.

agat 0029
Fotó: Eöri Szabó Zsolt / Nemzeti Színház

Így nagyon korrekten kidolgozott, megbízható alakításokat láthatunk. Mészáros Sára udvariasan ragyog a férfiak között. Fájdalmát titkolni sem akarja, de rátelepedni sem akar a társaságra a maga bajával. Sarkadi Kiss János jól használt testességével pontos képet ad az ügyes, lehetőségeit mindig megragadó, különben jó szándékú, a vidék lelkét is érző üzletemberről. Váncsa Gábor igazi segéd, színes, de nem rikít, jelen van, de nem túlzottan feltűnő. Pedig éppen az ő története szólhatna a legrémisztőbb kísértetjárásról, ha nem fogná vissza a maga értékére. Kalmár Tamás igazi segéd, színes, de nem rikít, jelen van, de nem túlzottan feltűnő. Pedig éppen az ő története szólhatna a legrémisztőbb kísértetjárásról, ha nem fogná vissza a maga értékére. Váncsa Gábor kocsmárosként illőn szerénykedik a vendégei között.. A főszerep Szarvas Józsefé, aki körültekintő részletezéssel enged bepillantást a megbicsaklott sorsú autószerelő lelkébe. Egy durva kéz finom gesztusai, markánsra edződött arcra íródott érzelmek, ki-kitörő, de azonnal elfojtott indulatok sora beszéli el, amit nem foglal szavakba a szerző.

Minden részletében nagyszerű előadás A gát. Csak a súlyát nem érzem. Szerzője tanult író, a Dublini Egyetemen tanulta a drámaírást. Talán ezt is érzem rajta.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta