#VILÁGOM

Valmont bejelentkezett a videórandira

2015. december 10., csütörtök 21:33

Bernóczky Ákos LogInja egy újabb lehúzott bőr a netes társkeresés topikjáról és Choderlos de Laclos Veszedelmes viszonyok című levélregényéről, ami azért mind az eredeti regény, mind a belőle készült filmfeldolgozások fényében merész vállalkozás. Az ötletben amúgy benne volt a lehetőség, ahogy abban is, hogy valami érdekes, újszerű dolog szülessen a két téma összemosásából, de a végeredmény sajnos csak egy lapos és nagy ziccereket kihagyó próbálkozás lett. 

Még tényleg téma a netes randi?

Barnóczky Ákos (Szőke kóla) kis költségvetésű és két hét alatt leforgatott filmje nem azért lett gyengécske, mert rövid volt az idő és kevés a büdzsé, hanem inkább azért, mert 82 percen keresztül az ember csak akkor képes kocsányon lógó szemmel nézni négy webkamerába beszélő arcot, ha azok valami valóban érdekeset mondanak, vagy a sztori különleges. De a LogIn koncepciója ehhez túl kiszámítható: a forgatókönyv szerint a mai Magyarországra átültetett Veszedelmes viszonyokban a főhős, Valmont (Pál András) kifinomult ízlésű, nőcsábász főúr helyett pornós, aki helyenként uzsoráskodással is kiegészíti a havi keresetét, Merteuil (Gáspár Kata) pedig cselszövő márkiné helyett egy huszonéves aranyásó csaj. Ők ketten a dekadens főúri udvarok erkölcsi zavarosában halászás helyett az internetes társkeresők adta lehetőséget használják ki, ahol szépen behálózzák, megkopasztják, majd eldobják a szerelmet keresőket. 

dac77257-56e8-4f21-b70d-c05fe4a62cc2.png

Ott kavarodik meg a dolog, hogy legutolsó áldozataik öngyilkosok lesznek, családtagjaik pedig - a lány esetében az apa (Tálos József), a férfi esetében pedig a feleség (Parti Nóra) - elhatározzák, hogy megkeresik azokat, akik a halálba kergették a szeretteiket. Természetesen hamar megtalálják az utat hozzájuk a netes társkeresőben, és persze megtalálják egymást is ők ketten, a bosszúszomjas feleség és az apa, majd miután kölcsönösen kisírták magukat a virtuális világban, a továbbiakban közösen űzik a netes hajtóvadászatot. Mindez a képernyők előtt történik, pontosabban a randikereső videóportálon, amiből mi csak annyit látunk, hogy ki-be csekkolnak a szereplők (néha teljesen irreális helyekről, például egy házibuli kellős közepéről), és diskurzusokat folytatnak egymással.

 Miért érdekes annyira a Veszedelmes viszonyok?

Choderlos de Laclos híres műve a francia forradalom előtt hét évvel látott napvilágot, és mint kortársai írják „vészt hirdetve jelent meg a XVIII. század végének vérbe borult égboltján”. Akiknek szólt, értettek a szóból. A könyvet évszázadokig kísérte az arisztokrácia bosszúja, kiadását sokáig tiltották, árusításáért büntetést osztottak. Laclos az arisztokrácia erkölcstelen életét vette célba, s bár tollát elsősorban a felháborodás vezette, olyan írói eszközöket és módszereket alkalmazott, hogy az írásból remekmű született.

A levélregény a forradalom előtti uralkodóosztály belső életét dolgozza fel, melynek fő vezérfonala a szerelmi viszony, de a szenvedélyes női-férfi kapcsolatokban leginkább a hatalmi vágy kielégítésére és a partnerek közötti erőharcra fókuszál.

A regény itthon Örkény István fordításában jelent meg, aki ezt írta róla: "a férfiak és nők pöre máig is eldöntetlen, mert eldönthetetlen: Laclos sem hozhatott benne ítéletet. De övé a dicsőség, hogy a különnemű lényeknek ezt az öröktől fogva tartó és sohasem szűnő gyengéd és mégis vérszomjas viaskodását bámulatos elemző készséggel, korát megelőző lélekismerettel s a maga teljes drámai izzásában írta meg." Choderlos de Laclos a XVIII. század végén, a nagy történelmi földrengések korában írja meg művét, melynek lelkes hívei voltak - köztük nem kisebb egyéniség, mint a zseniális Stendhal - és bigott ellenzői. A múlt században például megjelentetését, árusítását is bírósági hercehurca követte. Tiltott gyümölccsé változott ez a nagyszerű, őszinte könyv, amelyben férfiak és nők cselszövései, praktikái, az udvarlások és szövevényes testi-lelki kapcsolatok előterében mindvégig ott van a legyőzhetetlen Erósz.

Forrás: Moly.hu és Bookline

Mert csak a neten vághatnak át minket, ugye

Mivel tudtam, hogy ebben a filmben tényleg nem fogok mást látni, mint a négy szereplő közelijét, ezért próbáltam minél inkább az elhangzottakra koncentrálni, hátha valami érdekeset hallok a neten való társkeresés mibenlétéről és annak veszélyeiről. Már csak azért is füleltem kíváncsian, mert a rendező azzal a célzattal (is) készítette a filmet, hogy felhívja az online társkeresés veszélyeire a figyelmet. A baj csak az, hogy egy ilyen sztori nem kizárólag az internetes randizgatás során történhet meg: szélhámosokba, ingyenélőkbe és mindenféle kevésbé korrekt figurába egy hétvégi bulizás alkalmával is belefuthat az ember, arról nem beszélve, hogy 25-ön túl remélhetőleg már mindenki tisztában van vele, hogy senki nem okvetlenül az, akinek az első randin látszik. Az pedig 2015-ben tényleg kicsit poros gondolat, hogy a netes társkeresésre úgy tekintsünk, mint valami ördögtől való dologra, tekintve, hogy a Tindert – még ha titkolják is –, de a legtöbb szingli egyszer-egyszer kipróbálja, az Instagramon rendszeresen posztolják az életük momentumait, a Facebook használata pedig legalább annyira evidens, mint a napi háromszori étkezés. A személyes adatainkat illetően pedig már rég nem a netes randioldalak a legveszélyesebbek, mikor az egyéb közösségi portálokon a felhasználók napi szinten osztanak meg magukról – sok esetben valóban meggondolatlanul – személyes információkat.

8e5911cd-2fa0-4d14-83af-2857604b7748.png

Se izgalom, se tanulság

A film a Blair Witch Project-tel elhíresült "found footage" esztétikájára alapoz, de mivel a LogIn fix beállítású felvételeit nem törik meg sem erős dialógusok, sem izgalmas fordulatok, sem egyéb formai megoldások, így harminc perc után sajnos a néző EKG-ja teljesen kisimul. Ezen még az sem segít, hogy Gáspár Kata megerőltetés nélkül hozza a szereplésre és pénzre vágyó érzéketlen, de annál szexibb dögöt, vagy, hogy a Valmontot alakító Pál András annyira jól játszik a mimikájával, hogy egy szemvillanásából értjük, amikor belső dilemmák gyötrik. Ezen kívül sajnos a két negatív szereplő párbeszédeiből semmi nem ad rálátást arra, hogyan váltak ilyen fiatalon megkérgesedett lelkű, számító piócává. A közhelyek durrogtatásán és a már-már fárasztó okoskodásokon kívül nem tudunk meg róluk semmi emberit, a bűnözővé válás lélektanáról gyakorlatilag szó sem esik, mintha a két rossz figura egyszerűen rossznak született volna és pont.

Bár a LogIn sok izgalmas téma között lavíroz, végül egyik elmélyítését sem vállalja fel: semmi újat nem tudunk meg a virtuális párkeresés veszélyeiről, a női-férfi viszonyokról, vagy a hatalmi vágyról, de a found footage, mint a műfaj kimaxolása is elmarad. A sztori vége felé járva Árpa Attila, mint számkivetett újságíró kicsit feldobja az egysíkú skype-beszélgetéseket, de a filmet már nem tudja megmenteni attól, hogy az utolsó képkockák után ne a filmélménynek örüljünk, hanem annak, hogy végre vége.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta