Kevesebb nagyképűséggel és több alázattal talán az Argo 3 majd jó lehet

Zanza!

De az Argo 2-vel több baj is van. Az egyik, hogy minimum öt éve be kellett volna mutatni. Akkor nem kezdődne ilyen fásultan ez a cikk, bár azt még akkor se írtuk volna, hogy ejha, maximum annyit, hogy nahát, nem tűnt el az összes lóvé, amit elvileg a filmre szántak. Arra a filmre, ami arról szól, hogy mindenki kiszabadul a börtönből, akit lecsuktak az előző rész végén 11 (!) éve, és egy véletlennek köszönhetően úgy adódik, hogy Tibi (Kovács Lajos) és béna csapata (Scherer Péter, Bicskey Lukács, Kiss József) egy floppy-t akarnak megszerezni japán gonoszoknak 1 és 20 millió dollár közötti összegért, de mivel nem tudják, mi az a floppy és hogy hova kell dugni egy adathordozó usb-s végét, elrabolnak egy matektanárt (Bán János). És ebben az egészben Kulka János a rosszfiú.

Persze, hogy csapongjak egy kicsit, bevallom: a helyzet az, hogy én szerettem az Argo első részét. Szerettem, mert nem a bemutatás évében láttam, hanem még azokban az időkben, amikor magyar nézőnek esélye sem volt akár elmosolyodnia sem hazai filmen. A Schererék hozta botcsinálta idiótákon viszont (számomra is meglepő módon) lehetett röhögni párat, és a rendezés is bájosan és őszintén suta volt. 

Nos, örömmel jelenthetem, hogy Árpa Attila őszinte sutasága úgy eltűnt, mint a mondanivaló amögött, hogy mi kell egy nőnek a drogériából, jött viszont a helyére rengeteg önbizalom és némi sértődött nagyképűség is. Tulajdonképpen érthető: Árpa ugyanis a film rendezője, nyilván még nálunk is jobban tudja, mit nem tud a filmje, ezért gyorsan rinocéroszbőrbe bújik és előre hárít minden negatív kritikát, amikor a sajtóvetítésen kvázi azt mondja: leszarom, mit írtok, úgyis a nézőszám dönt. 

015IMG 9456
Fotó: Ajpek Orsi / Index

Most, hogy mindannyian tudjuk, önnek meg tök mindegy, mert így is, úgy is megnézi az Argo 2-t, azért leírjuk, hogy nagyjából mire is számíthat benne. Rengeteg akcióra. Tényleg! Csihi-puhi kifulladásig, rögtön az elején egy jamesbondosan átlagos fickóval, meg egy japán csajjal (aki ráadásul láthatóan dél-koreai, de ne ragadjunk le minden apróságon, mi is szeretjük, ha románoknak hívnak minket). Young-Shin Kim amúgy a lány neve, és még Lucy Liunál is magasabbra dobálja a lábait a lehetetlenül szűkre szabott lakkjelmezben. Teszi mindezt ráadásul Amerikában, felhőkarcolóban, Tarantino-filmeket megszégyenítő mennyiségű biztonsági őr vérfürdős lemészárlása közben, és Ez Még Csak A Főcím! 

Eddig ez tehát pont olyan, mint bármelyik amerikai filmben, komolyan, és mivel Árpa bevallottan imádja a kilencvenes éveket, sikerül is neki összeollóznia az Argót mindenféle akciófilmekből tényleg úgy, hogy az tiszteladásnak tűnjön. Ja, hozzá nem tesz az ég egy adta világon semmit, de a Sziklától a Mission Impossible-ig van ebben minden a régi időkből. Mert régen minden jobb volt, mi?

A vágó (Király István) keze olykor kicsit túlságosan is ráérzett a videoklip-feelingre, de nem is kérdés, hogy az egész filmet misztikus homályba helyező japán szál csak és kizárólag azért került bele az Argo 2-be, mert szerettek volna (amúgy szépen fényképezett) szamurájkardozós jeleneteket és sok-sok vért a vászonra. Ez sikerült is, ováció, vastaps, szóval már megy a hollywoodi nagyok koppintása, épphogy Angelina Jolie nem jelent meg a háttérben tökéletes frizurával, és lőtte szét a szétlőtt seggeket még egyszer. 

Argo2 foto (19)
Fotó: Argo 2 / intercom

Aztán számíthatunk még nem szörnyen kínos párbeszédekre is, bár néha azért becsúszik néhány szabályt erősítendő kivétel. De nem zavaró, mert Scherer és Kovács profik, annyira profik, hogy a film egyetlen valóban kínos szálát, szegény (csak a jóisten tudja, miért) feltámasztott Tysont (Kiss József) is olyan erős játékkal veszik körül, hogy a végére nagy nehezen még azt is megbocsátjuk, hogy mondatot is adtak a (sosem volt) színész szájába, nem is egyet. Ebből is látszik, mennyire nem tudta elengedni Árpa az első részt, azért két folyamatosan feltámadó halott egy filmben már kicsit sok. 

Mert a cselekmény titkos mozgatórugója persze még mindig Bicskey Lukács, a legyőzhetetlen, és sajnos ennek a ténynek a kegyetlen iróniája olyan erős, hogy a filmre még akkor se lehetne tőle koncentrálni, ha több értelem lenne benne. Mert hiába nyilatkozta úton-útfélen Árpa, hogy ez egy jól átgondolt forgatókönyv lett, nem lett az. 

Persze, hogy elmondom, miért. Először is zéró eredetiség van benne. Egy floppy? Amivel aláásható az egész gazdasági világ? Újra megkérdezem, egy F.L.O.P.P.Y.? Értem én, hogy PONT az a LÉNYEG, hogy egy floppy, de ne már! Csekély számítástechnikai ismereteim alapján is állíthatom, hogy ez azért valahogy olyan, mintha egy kis heringgel akarnánk kivágni egy fát. Aztán, miért pont a japánok tudnak erről az óriási titokról, hogy felbecsülhetetlen mennyiségű/értékű infó van amúgy a világ első floppy lemezén? Ja, tudjuk, a szamurájkardok meg a vérözön miatt, jó, akkor ezt hagyjuk is. Szegény Kulka János kicsoda? A film végéig vártunk valami titkos utalást, hogy kiderüljön ez a japán-magyar szál, de nem, semmi. Ez azért baj, mert Kulka János se tudja igazán, kicsoda, valószínűleg mert Árpa Attila annyira örült, hogy megnyerte magának a filmjéhez, hogy aztán instruálni már nem maradt energiája (Tényleg, nem volt szó valami nemzetközi világsztárról a filmben? Vagy az lett volna Mága Zoltán?). Úgy is kérdezhetném: miért van kiégve a film elején még erőtől és tenni akarástól duzzadó negatív főszereplő az Argo 2 16. percében? 

010IMG 9378
Fotó: Ajpek Orsi / Index

A roma szálat viszont imádni fogják a külföldiek, mert ettől fog különbözni az Argo 2 egy bármilyen amerikai akciófilmtől; meg mert Nagypál Gábor szuper kusturicás ebben a cigányvajda szerepben, tényleg öröm nézni még a sztereotípiákat is, amiket írtak neki. Két igazán jó poén van amúgy a filmben, az egyik a jaguár, amin határsértenek a romák, a másik Bán János szájából hangzik el és nagyjából így szól: "Most vettem ezt a házat minden pénzemen, olyan szegény vagyok, mint a szar". Nem segítünk, miért.

A lényeg, hogy nincs nagy baj, rendezhet Árpa Attila a papájával még egy csomó, többé-kevésbé a nagyokról koppintott akciófilmet a kilencvenes évek hangulatában, és igen, idézni fogja Tarantino világát, de ez édeskevés. A fiúk és bénázós poénjaik felett szépen lassan elszállt az idő, már csak görcsösen tudnak viccesek, és még úgy sem frissek lenni. Árpa egyáltalán nem vette figyelembe, hogy időközben elkezdtünk egész jó magyar filmeket gyártani. Igen, olyat is, amiben indokolt japán szál van, nem is rossz. Kicsit kevesebb nagyképűség és több alázat kellene, akkor még össze is jöhet, mert Argo 3 lesz, nekem elhihetik.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra