Menő gyorsétterem szellemi táplálékot is kínál a vendégeinek

Zanza!

Míg a rántott csirkében utazó KFC egy egyszerű, de ügyes húzással népszerűsíti gyorskajáit a japán piacon, addig az egyik amerikai konkurense, a mexikói specialitásokat áruló Chipotle A-listás írók szövegeit és rövidebb idézeteit nyomja rá eldobható papír poharaira és zacskóira. Az eset érthető módon felkeltette a sajtó figyelmét, kiemelt témaként kezelte a hírt az elmúlt hónapokban többek között a New York Times, a Vanity Fair és a Huffington Post is.

A „ Cultivating Thought” néven futó kampány szülőatyja, a Brooklynban élő regényíró, Jonathan Safran Foer volt, aki egy napon éppen a Chipotle egyik éttermében ebédelt, mikor rájött, hogy semmi mást nem tud csinálni azon kívül, hogy eszi a burritóját. „Halálosan frusztált lettem. Nem volt nálam se egy könyv, se egy magazin, de még a telefonom sem.” – emlékszik vissza a nagy pillanatra a Minden vilángol, a Rém hangosan és irtó közel és az Állatok a tányéromon című regények írója. Foer esete az eldobható irodalommal márcsak azért is érdekes, mivel pár évvel ezelőtt a New York Press csípős nyelvű újságírója, Harry Siegel egyik cikkében „szerencsesüti-szintű okoskodásnak” titulálta a 37 éves író munkáit. Ebből kiindulva Foertől szép visszavágás bevállalni egy ilyen jelentőségű reklámkampányt, főleg annak ötletgazdájaként.

dw934whxozyquhjzchc9.png
Fotó: chipotle.com

Tehát Foernek támadt egy ötlete: "Mi lenne ha valami igazán jó olvasnivaló volna a Chipotle poharakon? Vagy zacskókon?" Mivel pár éve véletlenül találkozott a vállalat vezérigazgatójával, Steve Ellsszel, így az ismeretségre hivatkozva emailben elküldte neki az ötleteit. „Fogadok, hogy minden nap egy csomó olyan ember tér be az étterembe, akik hasonló problémákkal találják szembe magukat, mint én. Pedig akár pozitív élményekkel is gazdagodhatnának, ha hozzájuthatnának valami érdekes szöveghez étkezés közben”- fejtette ki Foer.

i.2.chipotle-cups
Fotó: chipotle.com

A gyorsétterem vezetősége vevő volt az író ötletére, és szinte azonnal leszerződtetett tíz kiemelt írót, filozófust és humoristát, hogy adják a nevüket és írásaikat az étteremnek. Így került fel a Chipote eldobható poharaira a 83 éves Nobel-díjas író, Toni Morrison és George SaundersMalcolm Gladwell, Michael Lewis vagy Sheri Fink, de sikerült magukhoz csábítaniuk olyan humoristákat is, mint Sarah Silvermann és Bill Hader. A filozófikusabb vendégeknek Steven Pinker és Judd Apatow lesz nagy öröm, ők is megosztják magvas gondolatait a mexikói kaját kedvelő irodalom- és filozófiarajongókkal.

Mivel a fenti lista kifejezetten jó nevekből áll, semmi meglepő nincs abban, hogy a New York-i irodalmi elitben felmerült a kérdés, vajon mennyit volt hajlandó fizetni az étteremlánc ezekért a szösszenetekért. A minap a gawker.com szerkesztői próbáltak utánajárni, vajon mennyibe fájhatott ez az egész népnevelő kampány a Chipotle vezetőségének. Bár a legtöbben szkeptikusak az összeggel kapcsolatban, állítólag 250.000 dollárt (62 millió forint) kaptak fejenként munkájukért a művészek az étteremlánctól.

i.6.saunders-chipotle-cup.gif
Fotó: chipotle.com
 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra