#VILÁGOM

Barokk bringások, szevasztok!

2014. május 1., csütörtök 09:06

Kiállítás, koncert, piknik, barokk jelmezek és múzeumi biciklizés a Budapesti Fesztiválzenekar - a Néprajzi Múzeum és a Hungarian Cycle Chic közös rendezvényén volt minden. Mi is.

Miért éppen barokk?

Biciklizni Budapesten már egy jó ideje elég menő – ezt jól jelzi a bringás mozgalmak, blogok, szervezetek terjedése, és azok a rendezvények is, amelyek a biciklizést a divattal, a stílussal, vagy a kultúrával kötik össze. Ilyen volt április 26-án, szombaton este a Budapesti Fesztiválzenekar, a Néprajzi Múzeum és a Hungarian Cycle Chic közös estje, amelyen két, egymáshoz (eddig) nem túl szorosan kötődő fogalmat, a biciklizést és a barokkot kapcsolták össze, a Néprajzi Múzeumban látható Bicikliváros Szabadka-Budapest című kiállítás, és a Budapesti Fesztiválzenekar Midnight Music elnevezésű éjszakai koncertsorozata révén. A negyedévente megrendezett éjféli koncertekre főleg fiatalokat várnak, hogy megmutassák a komolyzene kötetlenebb oldalát és azt, hogy lehet koncertre járni frakk és estélyi ruha nélkül is. A BFZ közismerten szívén viseli a budapesti bringás kultúrát, ezért a koncertre biciklivel érkezők kedvezményt kapnak. A szervezők szerint innen jött az ötlet, hogy az áprilisi éjszakai zenét összekössék a Néprajzi Múzeumban éppen látható Bicikliváros című kiállítással, és ha már úgyis mindenki szeret biciklizni, a kiállítás és a barokk koncert között legyen a múzeum aulájában egy barokk jelmezes-biciklis fotózás a stílusos bringások blogja, a Hungarian Cycle Chic szervezésében.

A két helyszínen zajló est során a látogatók 8 órától tárlatvezetésen vehettek részt a Bicikliváros kiállításon László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke, illetve Boros Viktória, a kiállítás látványtervezője tolmácsolásában. Ezután következett a barokk jelmezes fotózás a múzeum aulájában, majd átbiciklizés a Millenárisra, ahol fél 12-kor kezdődött a Budapesti Fesztiválzenekar koncertje – természetesen a barokk jegyében.

Történetek városokról és emberekről

A biciklizés a budapesti mindennapok természetes része, a kerékpár pedig a város lakóinak nemcsak közlekedési eszköze, de menő kiegészítője is lett. A bicikli mozgékonnyá, nyitottá és szabaddá tesz: a távolságok nemcsak a helyek, hanem az emberek között is eltűnnek. A Néprajzi Múzeumban már eddig is sok kúl biciklis projekt zajlott, teljes kiállítás azonban először látható a kerékpározásról, ráadásul nem is egy, hanem rögtön két város: Szabadka és Budapest vonatkozásában. 2011-ben ugyanis A biciklisek városa címmel rendeztek kiállítást a Szabadkai Városi Múzeumban, amelynek anyaga most a Néprajzi Múzeumban látható, kiegészülve egy másik, a budapesti biciklizés múltját és jelenét bemutató kiállítással.

A tárlaton kiderül, hogy a kerékpár milyen sokféle módon használható, hogy egyszerre használati tárgy, közlekedési eszköz, és státusszimbólum, sportszer, fontos munkaeszköz, és akár közösségeket, barátságot, szerelmet is építenek rá. A biciklik éppen olyan sokszínűek, mint az emberek, és ez szombat este is bebizonyosodott, hiszen a tárlatvezetésen László János már az elején leszögezte, hogy nem elsősorban a tárgyról, hanem emberekről fog mesélni. Boros Viktória pedig - szabadkai származásúként - nemcsak a kiállítás építésének kulisszatitkairól beszélt, hanem arról is, hogy mit jelent a szabadkaiaknak a kerékpározás. Így találkozott a két bicikliváros a budapesti éjszakában, történetekkel, emberekkel, kerékpárokkal.

Mindeféle barokk zene

A tárlatvezetés után sokan felpróbálták az előre odakészített barokk jelmezeket a múzeum aulájában, barokk zeneszó mellett pedig közös biciklizés és piknikezés is zajlott – szokatlan látvány az egykori Igazságpalota szigorú falai között.

Feltűnő és jóleső volt, ahogyan a közönség birtokba vette a múzeumot és a Millenárist is. A koncerten telt ház: babzsákok, fiatalok és bélhúros hangszerek. A zene csúcspontja Joseph Haydn Ariadné Naxosz szigetén című kantátája volt, amelyet autentikus és teátrális barokk gesztikulációval kísérve Marianne Beate Kielland énekelt. A karmester Jos van Immerseel, a barokk zene ismert szakértője volt. A BFZ jól húzza be a fiatalokat az éjszakai koncertekre, új és friss közönséget toborozva, a Néprajzi Múzeum pedigaz érthetetlen molinó-ügy ellenére – vagy talán éppen amiatt – kimaxolja az új küldetésnyilatkozatban is hirdetett nyitottságot és sokféleséget. Reméljük, ez a hármas együttműködés folytatódni fog, hiszen az üzenetek és a stílusok nem gyengítik, hanem megerősítik egymást. Aligha találunk ennél jobb példát arra, trend és kultúra, régmúlt és kortárs, személyes és közösségi hogyan lesznek egyenrangúvá Budapesten, a biciklivárosban.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

SZUBKULT 3 világhírű márka, amit migránsok virágoztattak fel

Három olyan világhírű márka pálfordulását mutatom be, amelyeket a közelmúltban bevándorló tervezők keltettek újra életre.

PSZICHOLIGHT Így állj neki a befejezetlen dolgaidnak

Sok befejezetlen és abbamaradt dolgunk van az életben. Nekem is van vagy féltucat. Egy személyes példán keresztül mutatom be, hogyan gyűrhetjük le ezeket, ha ismerjük az útközben felmerülő buktatókat.

LINGOHOLIC Két szuper trükk német (vagy más) névelőkhöz

Ha sosem értetted, hogyan lehetséges megtanulni minden egyes főnévről, hogy milyen nemű, most mutatok két olyan módszert, ami sokszorosára növeli az esélyeidet!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta