#VILÁGOM

Szép lányok, ne sírjatok

2014. március 24., hétfő 21:24

Bandázás, szabadság, szerelem, nagyváros, fiatalság, galerik és művészek. Kiállítás a magyar hippikről.

Március 28-ig látható a Magyar Hippik című kiállítás a budapesti kArton Galériában, amely a 1960-as és 70-es évek hazai ellenállási kultúráját, pontosabban az Amerikában induló hippi mozgalom magyar változatát mutatja be. A kiállítás anyaga vegyes, hiszen a fotó- és videóművészeti alkotások mellett megjelennek filmplakátok, a hippi életérzést bemutató fényképfalak, szógyűjtemény, sőt, Mészáros Márta Szép lányok, ne sírjatok című zenés hippifilmje is, amelynek ismert, színes plakátját Kemény György tervezte. A kiállítás így egyszerre mutatja be a korszak underground képzőművészetének bizonyos részeit, és a valódi dokumentumokon keresztül a társadalom különféle csoportjait, a galeriket, a lázadókat, a művészeket és a polgárpukkasztókat is.

De kik azok a magyar hippik?

A kiállítás fő kérdésfelvetése, hogy létezett-e magyar hippimozgalom, és ha igen, mennyire hasonlított az eredeti amerikai szubkultúrára? Az első kérdésre a válasz úgy tűnik, egyértelmű igen, a második viszont ennél jóval bonyolultabb. Magyarországra a hippimozgalom – mint minden más is – szűk tíz éves késéssel jutott el. Amerikában a hippik a vietnámi háború és a társadalmi kirekesztés ellen tiltakoztak, mozgalmaiknak aktivistáik voltak – nem eredménytelenül. Magyarországon a Kádár-rendszer, bármilyen puhának is mondják, diktatúra volt. Az értelmiségiek, a fiatalok, az underground és ellenálló kultúra tagjai kizárólag privát terekben, lakásokban, kocsmákban találkozva beszélhettek arról, amelyet a hivatalos politika nem tűrt meg. A kis közösségek is tele voltak besúgókkal, akik együtt buliztak és söröztek kultúrharcosokkal. Fájóan ismerős kezd lenni mindez azoknak is, akik a magyar hippik virágzásának idején még meg sem születtek. A hivatalos kultúrpolitika a Kádár-rendszerben is elutasított mindent, ami nyugatról jött, ami új, meghökkentő és szabad volt.

A Magyar Hippik kiállítást hosszas kutató-és gyűjtőmunka, valamint válogatás előzte meg, hiszen a hely hiánya miatt erősen meg kellett húzni az egyébként bőséges, bár leginkább magántulajdonban lévő, és még nagyrészt feltáratlan anyagot. A kiállítás készítésében, illetve a katalógus megírásában közreműködött dr. Mezey András, becenevén Golyó, aki a korszak egyik fontos figurája, egyben krónikása is volt. Ő állította össze például azt a szógyűjteményt, amelyet a kiállítás második termében falszövegként olvashat a látogató, és amely a korszak jellegzetese kifejezéseivel elrepíti a látogatót a kiállítás által feldolgozott évtizedekbe. Neva ing, orkán kabát, útlevélkérelem, kommunista műszak, stampedli, határsáv, telex, Hazafias Népfront, hajpajesz, Egyetem presszó, vörös zászló, citrompótló, tweed zakó, diólikőr, disszidálás, úttörőtábor, filmhíradó, fakabát, bélás – olvassuk egymás után a hömpölygő szóáradatot, és máris vágyódással kevert nosztalgia ébred a zsarnokságban is a szabadság útját járó közösség iránt.

A papa szolgálati útra ment

Az is roppant izgalmas, hogy a magyar hippik, lázadók között kifejezetten sok volt politikai káderek gyereke, rokona. Mezey András Golyó így ír erről My Generation című visszaemlékezében: „A fejesek gyerekei legtöbbször közénk húztak. A Móriczba rengeteg fejes gyereke járt a Káder dűlőről: a Pasarétről és a Rózsadombról, és szinte kivétel nélkül ők is annak a kultúrának lettek a befogadói és terjesztői, amit akkor beatnek neveztek. Sőt ők még inkább, hiszen a papa nyugatra járt, és volt miből hozni lemezjátszót, lemezeket, gitárt, farmert.” Az 1960-as évek elején alakuló együttesek, az Illés, a Metro és az Omega az induláskor még lúzer műszálas öltönyökben léptek színpadra, a közönség pedig ünneplős nejloningben ment kulturáltan szórakozni és Bambit inni. Ezt néhány év leforgása alatt leváltotta a színes ing, a farmer és a hosszú haj, Bambi helyett pedig sörrel és keverttel dobták fel a félig illegális bulikat a belvárosi hippi fiatalok. „Virágmintás ing, bokáig érő csőnadrág, rózsaszín zokni és vászon vagy kordbársony cipő volt a kötelező viselet, enervált, görnyedt járással és „belvárosi” frizurával (középen kettéválasztott, fölfelé bodorított haj, kétoldalt hosszú hajpajesszal).”

A Magyar Hippik kiállítás remekül visszahozza ezt a kort, olyan alkotók műveivel mint Kemény György, Veszely Ferenc, Konkoly Gyula, Vető János, Méhes Lóránt, vagy a Kex-együttes alapítója, Baksa-Soós János. Ezek a figurák nemcsak a művészettel, hanem a lázadással is hivatásszerűen foglalkoztak. Közülük már sokan nem élnek, vagy betegek – a szex, drogok és rockandroll életforma komolyan véve nem sokaknak tesz jót. Sokan disszidáltak, ahogyan az a kiállításban egy külön fényképfalon látható is, sokan eltűntek, beilleszkedtek, néhányan pedig, ahogyan például Kovásznai György, ismert művészekké váltak.

Hippik és hipszterek

Fontos előzménye volt a hippimozgalomnak, hogy az 1960-as években Magyarországra is betört a beatzene, és megjelentek a beatköltők. Ők nemcsak a hippiknek, de a mai hipsztereknek is előképei voltak, hiszen saját magukat így nevezték. A Zabhegyező és az Úton hősei szabadon kószáltak, hogy megtalálják saját magukat. Az út az élet – olvasható Jack Kerouac kultuszkönyvében, mert aki sehol nincs otthon, az mindent megtehet.

A magyar hippiket is ez a szabadságvágy jellemezte. Végigstoppolták Magyarországot és Európát, detoxikálóban aludtak Krakkóban, farmert csempésztek Kelet-Berlinből, konyakot loptak Bulgáriában, csillagos nyári éjszakákon zenével, művészettel és legális drogokkal váltották meg a világot - kár, hogy egyelőre úgy néz ki, fölöslegesen.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

JÓ FÉNYEKET Szelfi tippek kezdőknek és függőknek

Fejlődni mindig lehet, és garantálom, hogy az itt felsorolt tippek közül még a Kardashian lányok sem ismerik mindegyiket! Sosem értetted, másnak hogy lesznek mindig tökéletesek a képei? Hát így

ÚTIKALAUZ ANATÓMIÁBA Miért olyan makacs az ekcéma?

A világ egyik legelterjedtebb bőrbetegsége, gyakran hosszú hónapokig vagy évekig is eltarthat, ameddig javulni kezd az állapot. Sőt, gyakran a terápia ellenére hullámzó ritmusban, újra és újra visszatérnek a tünetek. Min múlik a tartós gyógyulás?

LELKI ZÓNA A szépség mellékhatásai

Ami szép, az jó is! Ez az összefüggés automatikus működésbe lép, ha más emberekről mondunk ítéltet – akkor is, ha racionális énünk nem ért egyet vele. A kedvező fizikai megjelenés átterjed az egyén megítélésének más dimenzióira is.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta