Így tört be Tóth Ágnes a nemzetközi művészvilágba

Zanza!

Egy magyar származású, Angliában élő festő munkáitól hangosak a nemzetközi művészek munkáit legyűjtő oldalak.Tóth Ágnes, aki 2008 óta külföldön készíti töredezett hiányos festményeit, a Magyar Képzőművészeti Egyetem elvégzése után költözött az Egyesült Királyságba, ahol a falmouth-i iskolában már jól láthatóan megtalálta saját hangját.

Munkáinak fő jellemzői, hogy színes képeit pontosan és részletesen, kissé elvont módon de mégis befejezetlenül festi meg, miközben technikájával arra törekszik, hogy megtalálja az egyensúlyt az absztrakt és a figuratív festészet között. – írja a hifructose.com. Fiatal kora ellenére a festő már számos nemzetközi egyéni és csoportos kiállításon is résztvett, egyik legmenőbb, a British Magician Drummond Money-Coutts névre keresztelt portréját pedig a londoni National Portrait Gallery-ban jelölték a nívós BP Portrait Awardra 2013 szeptemberében. Tóth Ágnes festményei egyébként a saatchiart.com-on poszter formájában is megvásárolhatóak mérettől függően. Egy 18 x 24-es plakátért például 180 dollárt ( 40.119 forint ) kérnek az webshopban.

Szándékosan félig megfestett,hihetetlen részletességgel kidolgozott realista festményeiről, inspiráció forrásairól, filozófiájáról, melyet Tóth egyfajta meditációs gyakorlatként fog fel, a cassart.co.uk egyik szerkesztője kérdezte a Győrben született festőt.

Volt valami meghatározó pillanat az életedben, amikor úgy döntöttél, hogy művész szeretnél lenni?

Nem, ez egy természetes és organikus folyamat volt. Festeni és rajzolni már viszonylag korán, 3-4 éves koromban elkezdtem és ettől kezdve lassan nyilvánvalóvá vált, hogy mivel szeretnék majd foglalkozni a későbbiekben.

Ki vagy mi befolyásolta legjobban a munkádat?

Pieter Brueghel, Gustav Klimt, Egon Schiele, a dadaisták, a belga szimbolisták, a preraffaeliták, John Singer Sargent, John Everett Millais, William Turner, Cy Twombly, Lucien Freud. Emellett hatással volt rám a kertészkedés, a természet, a tapétaminták és a freskók.

Hogyan használtad fel ezt a gyakorlatban és min dolgozol jelenleg?

Elkezdtem érdeklődni a töredezett részletek iránt, a realisztikus ábrázolás mentén haladva elkezdtem manipulálni a képeket, játszani a formákkal és az átláthatósággal. Az organikusan növekvő formák jelenleg a legmeghatározóbb elemei a festményeimnek. Most éppen egy olyan projekten dolgozom, amely a cornwalli hajóépítőkből építkezik, az ő lassú és alapos munkamódszereiket egyesítem az enyéimmel. Azt tervezem, hogy lestoppolok Falmouthtól egészen a Boszporuszig. Az út során rengeteg, különböző vitorlást és hajót látni, amit majd felhasználhatok a festményeimhez.

Honnan szerzed az inspirációkat?

Elsősorban a mindennapi életből, ami szembejön velem, az befolyásol a gyakorlatban is. A másik forrást a kertemből merítem, ahol a legtöbb időmet töltöm a stúdión kívül. A természet a legfőbb inspirációforrás. Teljesen lenyűgöz a természet fejlődése.

Hol nőttél fel és hol tanultál? Ezek a helyek mennyire vannak hatással a munkádra?

Budapesten és az Egyesült Királyságban nőttem fel, a  Magyar Képzőművészeti Egyetemre és a University College of Falmouthra jártam, de a legnagyobb hatással a Cornwallban található Falmouth van rám. Cornwall az abszolút meghatározó.  

Miért éppen portrékat festesz, nem gondolkozol másban is?

Nem tartom magam csakis portréfestőnek. Mindig lenyűgöztek az emberek a fura szokásaikkal és rögeszméikkel, az hogy milyen kis különbségek vannak ember és ember között. Ezt próbálom figuratív és absztrakt formába önteni, úgy hogy mégis valóságos legyen. Amikor lefestek valakit, akkor a képen megjelenítem a bőrét, a hangját, a testét, annak színét, és a vénáit, ahogy áttetszenek a bőrén. De sok egyéb munkám inkább irodalmi témájú, ezekhez a munkákhoz az utazásaimból, személyes tapasztalataimból és véletlen dolgokból merítek ihletet. Jelenleg a párizsi Rodin Múzeum egyik termébe festek egy hatalmas madarat.

Hogyan jellemeznéd a munkádat?

Reálisan elvont, figurális, de nem figuratív, töredezett, aprólékosan részletezett.

Milyen anyagokkal dolgozol?

Olajat használok a vásznon, tudatosan döntöttem úgy, hogy nem használok más anyagokat. Általában több réteget viszek fel a vászonra. Szeretem, hogy ez az anyag képes visszaadni az ötleteimet a projektjeimnél. Nem kísérletezem, nem használok különböző anyagokat különböző projektekhez. szeretek olajjal dolgozni, mindig is ezzel az anyaggal dolgoztam.

Melyek a legszükségesebb eszközök a stúdióban?

Ecsetek, festékek, terpentin, vásznak, feszítő, lámpa, ablak és egy világos stúdió.

Milyen színek elengedhetetlenek nálad a palettán és miért?

Minden szín elengedhetetlen, de a kedvencem a Kobalt Türkiz Light, a Magenta, a Naples Yellow Light, a Winsor Emerald, a Kings Blue Light és így tovább. Én Winsor & Newton és Michael Harding típusú festékeket használok, mert annyira szép, gazdag és tiszta színeik vannak. Öröm felvinni az anyagra.

Blogmustra