Lesz-e új 250 milliós Csontváry ezek közt?

Zanza!

Ha volna A hét műtárgya rovatunk, akkor azt biztos mindig elírnánk műtrágyává, de ezen a héten biztosan Csontváry Kosztka Tivadar két frissen bemutatott képe lenne a főszereplője. Csontváry születésének 160. évfordulója alkalmából ugyanis a váci Madách Imre Művelődési Központban bemutatták a festőművész két újonnan fölfedezett – anyagvizsgálattal és szakvéleményekkel igazoltan – eredeti alkotását.

Az egyik a Városka a domboldalon, a másik pedig a Híd egy hegyi folyó fölött, mindkettő magyarországi magántulajdonban lévő kép, amikről nagyon hosszasan és a kezdetekben még érdekesen is mesélt Menyhárt László kritikus, művészeti író. Mutatott a képeken egy csomó alig észrevehető dolgot, és elmondta, hogy "Csontváry alkimista módjára keverte a festékeket", és hogy ezek a képek valójában nem olajjal, hanem textilfestékkel készültek.

Kifejtette, hogy a vizsgálatok alatt feltárult, ahogy a festő megszerkesztette a képeit: korábban olajjal, szénnel és ceruzával előrajzolta a tájat. Arra még nem sikerült rájönniük, hogy pontosan hol készültek a képek, de Menyhárt biztos benne, hogy valahol a Felvidéken, ahogy arról is meg van győződve, hogy vannak még lappangó Csontváry festmények a műtárgypiacon, mivel a festő sokkal termékenyebb volt, mint bárki is gondolná.

Sajnos, Menyhárt László ezeken kívül még elég sok olyan dologról van nagyon is meggyőződve, amiért leginkább Széles Gáborral kéne leültetni egy asztalhoz: Csontváry kapcsán képbe kerültek a szkíták, sőt a sumérok, meg a nem rendes magyarok és más nemi identitásúak is. Így mi inkább a lényegre fókuszálnánk: megmutatjuk a két új festményt az eredetileg nem is tájképfestő, kortársai által sokszor őrültnek talált Csontváry Kosztka Tivadartól, aki manapság a magyar műkincspiac egyik legdrágább és legkeresettebb művésze.

Blogmustra