Mitől lesz egy videón sminkelő csajból egymilliárd kattintásos nő?

Zanza!

Az amerikai Jenna Marbles egy viszonylag új keletű elit klub tagja: a huszonhat éves lány ugyanis egy Youtube-híresség, saját csatornával, videóit több mint egymilliárdan látták már. A harminc fölöttiek körében ugyan kevesen ismerik Amerikában, a népszerűsége mégis megkérdőjelezhetetlen a tinédzserek között. Több rajongója van Facebookon, mint az idei Oscar-díjas Jennifer Lawrence-nek, több követője van Twitteren, mint a Fox Newsnak, és többen figyelik Instagramon, mint Oprah Winfrey-t, az amerikai televíziózás egyik legsikeresebb emberét (aki nem mellesleg a világ egyik legbefolyásosabb nője is). Jenna Marblest egyenesen a jövő sztárjaként üdvözli a New York Times: de mivel érdemelte ki mindezt?

Mi a Youtube-híresség?

Hogy pontosan mikortól számít valaki Youtube-hírességnek, arra nincs hivatalos definíció, de összerakható egy általános sablon hozzá. Az biztos, hogy rengeteg követőre van szükség, rendszeresen frissülő, nézett csatornára, ami megkülönbözteti a mémszerűnek tűnő, egy-egy videót felvillantó internetes sztároktól. Az utóbbi évek legnagyobb Youtube-sztárjainak olyan nevek számítanak, mint Michelle Phan, aki sminkes tanácsokkal látja el a netező fiatalokat, Epic Meal Time, egy csapat, akik hatalmasakat zabálnak, vagy Angry Video Game Nerd, aki régi nintendós játékokkal játszik. Valószínűleg a sztárság ott kezdődik, amikor valakinek akkora tábora van, hogy valamennyire meg tud élni a videóiból.

Jenna Marbles (akit egyébként Jenna Mourey-nak hívnak, Marbles az egyik csivavája neve) karrierje 2010-ben indult. Akkor egy három szobás albérletben lakott az amerikai Cambridge-ben, és a 800 dolláros (190 ezer forintos) bérleti díjat sportpszichológiai diplomája ellenére különböző részmunkaidős állásokkal kaparta össze: pultozással, blogolással, go-go táncolt éjszakai bárokban, ezek mellett pedig szoláriumban is dolgozott. Egy délután aztán feltöltött egy videót, amelyen semmi egyebet nem tesz, csak sminkel. A "Hogyan verjük át az embereket, hogy azt gondolják, jól nézünk ki" című videót azzal kezdi: "Ha olyan csúnyának születtél, mint én, nem kell aggódnod. Itt vannak a lépések, hogy jól nézz ki... vagy valami ilyesmi". A kisfilmet több mint 50 millióan nézték meg.

A videó szerintünk kifejezetten vicces – persze, ezt döntse el mindenki maga –, ugyanis Mourey egyáltalán nem veszi komolyan magát. Olyan önironikus, olykor kemény vallomásokat oszt meg nézőivel, mint például hogy "szeretem a feketét, mert arról árulkodik, hogy egy ribanc vagyok", vagy "ha az jár a fejedben, hogy természetesebb sminkben is elindulhatnál, nem gondolhatod komolyan: sokkal csúnyább vagy annál, hogy összejöjjön neked". "Ha ezzel [a sminkeléssel] megvagyunk, a következő lépés, hogy keressünk valami király, kellő felkészültséget igénylő állást. Én azt választottam, hogy fehérneműben táncolok" – szólnak Jenna Mourey tanácsai az élethez, majd: "Emlékezz, a csúnyaságra nincs orvosság, de emberszerű érzéki csalódást még csinálhatsz magadból" – zárja a videót.

A videó annyira népszerű lett, hogy az egy csapásra híressé vált Mourey megdöbbenésében fel is hívta az anyját. "Azt mondta, anyu, felraktam ezt a videót az internetre, és egy csomó ember megnézi, és káromkodok is benne" – emlékezett vissza az anyja, Deborah Mourey, aki csak nevetett az egészen. Jenna Mourey azóta se változtatott sokat a formulán. Miközben más Youtube-hírességek legalább jobb kamerákba, világításba fektetnek, ő nem fejlesztette a felszerelését, ugyanazokkal az eszközökkel dolgozik azóta is. Különbség viszont, hogy most már egy 1.1 millió dollár (több mint 300 millió forintos) házat bérelve teszi mindezt Santa Monicán, Hollywoodban. És hogy ő mit lát legfőbb különbségnek? "Van egy csomó internetes barátom" – jellemezte a helyzetét a New York Timesnak. Azzal mostanra nyilván tisztában van, hogy furcsa hírességé vált.

A csatornáján látható videók alapján Marbles sikerreceptje a következő: jó adag humor, dögösség, kisállatok, és mindehhez szellemes társadalomkritika. Ezek az interneten magukban is kattintékonyak, ő ráadásul iróniával és sokszor trágársággal tálalja.

Marbles másik erőssége, hogy szoros kapcsolatot tart rajongóival blogonFacebookon, Twitteren, Tumblren és Instagramon is, ők pedig rendkívül könnyen tudnak azonosulni vele. Ezért is történhetett meg, hogy amikor Mourey szakított a barátjával, aki időnként feltűnt a videóiban is, rajongói teljesen kiborultak: "minden, amit a szerelemről tudtam, hazugság" írta egyikük, más meg úgy érezte, hogy "olyan, mintha a szüleim válnának".

"Ez egy elég ritka adottság, nem nagyon láttunk korábban hasonlót a szórakoztatóiparban" - méltatta Marblest (és ügyes brandépítését) Alan Van, a NewMediaRockstars egyik vezetője, aki 2011 óta figyeli az erősödő videós műfajt. "A humoros blogolás eddig főleg férfi műfaj volt, de kétségtelen, hogy Marbles a csúcs" - tette hozzá.

A végeredmény pedig Marbles számára napi több mint egymillió letöltés, több pénz, mint amit eddig összesen valaha keresett, és az, hogy a mai tinédzsereknek - akik több időt töltenek a YouTube-on, mint a tévé előtt - már most a jövő hírességének számít.

nok

Mourey nem szeretné felfedni, hogy mennyi pénzt keres a videóival, de a TubeMogul nevű, videós hirdetésekkel foglalkozó kaliforniai cég szerint nagyjából 350 ezer dollárt szedhetett össze 2012-ben, ami valamivel több mint 80 millió forint. "Több pénzt keresek, mint amennyire valaha szükségem lesz" – mondta Mourey szűkszavúan. Ennek is köszönhető, hogy nem fogadta el különféle elektronikai és kozmetikai cégek ajánlatait, hogy biztosan meg tudja tartani a közönségét. Videóit egyébként a 13-17 éves korosztály nézi. "Szerintem a videóim néha kemények egy 13 évesnek, de hát ezeket nézik" –mondta. Amikor egy szülő kommentben kifogásolta egy videó alatt a durva nyelvezetet, a tinik szétszedték, hogy megvédjék Mourey-t.

A Youtube-hírességek köré lassan egy egész iparág kezd kiépülni, menedzserekkel, pr-esekkel, díjkiosztókkal. Ahogy a New York Times írja, a Youtube nemrég nyitott egy 41 ezer négyzetméteres produkciós irodát egy egykori reptéren, hogy ott gondozzák a következő Nagy Dolgot. A többségük persze később szeretne filmipar felé nyomulni. Mourey-nek úgy tűnik, egyelőre nincsenek hasonló ambíciói. A teljes stábja eddig az anyjából, egy asszisztensből, valamint egy menedzserből állt, aki az üzleti ügyekért felelős, és hamarosan egy technikai szakemberrel bővül. A videókat természetesen tartották már rasszistának, amikor például Nicki Minajnak sminkelte magát, és kiborultak a feministák is, amikor arról beszélt, hogy a ribanc az, akinek rengeteg alkalmi dugása van.

Blogmustra