Így szórakozz a síelésen, ha nincs pénzed és a pálinka is elfogyott

Zanza!

Ilyen hidegben - legyen szó síelésről, vagy otthon töltött hétvégéről – hosszabbak és lassabban telnek az esti órák. Kettőnél több ember azonban némi kreativitással elővehet és újragondolhat pár olyan játékot, amikhez nem kell semmilyen eszköz. Így az esti program alacsony költségvetésből megoldható. Öt klasszikus társasági játékot gyűjtöttünk össze, meg még egy párat...

Amikor legutóbb síelni indultunk barátainkkal, a kocsi csomagtartóját csordultig telepakoltuk. Odaérve szembesültünk vele, hogy a társaság összes nő tagja hozott ugyan hajvasalót, azok viszont együtt sem pótolták a hiányzó síszemüvegeket és egyéb, otthon marad „haszontalanságokat”. Két nap alatt felszámoltuk a hazai pálinkakészleteket, és az unalom kezdett eluralkodni esti programjainkon. Jó lett volna előkapni egy társasjátékot, de persze a pakoláskor az sem tűnt olyan fontosnak (hiszen akkor hogy jutott volna hely a póthajszárítónak?). Elhatároztuk, hogy minden este felidézünk néhány klasszikus unaloműző játékot a „Mersz vagy felelsz?”-től, a „Gyilkosozás”-ig. Olyanok közül válogattunk, amikhez nem kell olyan eszköz, ami egy síelés alkalmával ne lehetne az embernél. A következőkben 5 klasszikust emeltem ki, némi kiegészítéssel. Az ismertebbeket játékgyűjtemények linkjei és további ötletek követik.

1. KI VAGYOK ÉN?

A Becstelen brigantyk legtöbb jelenete máris legendává vált. Van köztük egy, ami ráadásul a „Ki vagyok én” nevű, igen szórakoztató játékra is felhívja a figyelmünket: A titokban a nácik ellen dolgozó Bridget von Hammersmark (Diane Kruger) fesztelenséget színlelve vesz részt, egy valójában vérre menő kártyajátékban. Miközben a brigantyk német tiszteknek adják ki magukat, az igazi náci őrnagynak azt kell kitalálnia, ki lehet ő, a homlokára ragasztott kártya szereposztása alapján.

 

A „Ki vagyok én” játék előkészületeikor, a társaság tagjainak karaktereket, valós és fiktív szereplőket kell összegyűjtenie. A neveket kártyákra írják, majd mindenki megkapja a szerepét, de anélkül, hogy ő maga értesülne róla, kit is alakít. A társasjátékok közül a Hedbanz alapul ezen az ötleten.

A játék rokon változatában nem kérdésék formájában lehet kideríteni, hogy kik vagyunk, hanem mindenki mond valamit az illetőnek, amiből megsejtheti kilétét (pl. az egyik játékos homlokára Kennedy felirat van ragasztva, erre egy másik játékos odamegy és gratulál neki: „Szép volt! Nem hittük volna, hogy legyőzöd Nixont!”)

2. BEUGRÓ

A Beugró szinte összes játéka könnyedén, rákészülés nélkül dobhatja fel az esténket. Azoknak, akik nem nézik a szóban forgó televíziós műsort, álljon itt példának egy feladatleírás:

1. Találjon ki a társaság közösen egy pár szituációt (pl.: „Nyomtatópatront szeretnél vásárolni”)

2. Írjon mindenki a szituációkhoz nem illő szavakat, vagy mondatokat külön papírlapokra (pl.: „hódkár-elhárítás” vagy „Mindig is én szerettem volna lenni Superman.”).Ezeket dobjuk be egy sapkába, vagy tálba.

3. Válasszunk szituációt, osszuk ki a szerepeket és mindenki húzzon pár mondatot/szót amiket nem nézhetnek meg.

4. A szituáció eljátszásakor körülbelül 1-2 percenként minden szereplő nézze meg az egyik nála lévő szót és azt építse be a mondanivalójába. A játék csapatokkal és pontozással még izgalmasabbá tehető.

800px-Beugró logó (torzított)

A beugró legtöbb játéka megtalálható a Wikipedián. Ezek többségének alapjául a Színház- és Filmművészeti Egyetemen is használt improvizációs feladatokra szolgálnak.

3. TABU

Taboo 02

A Tabu nevű társasjáték olyan nagyszerű, hogy semmiképp sem szeretném azt javasolni, hogy ne tegyetek szert rá. De ha őszinte akarok lenni, a társasjáték megvásárlása nélkül is játszható a játék. Amire szükségünk van hozzá, az egy óra, papír és íróeszköz. A tabu lényegében hasonlít az Activity beszéd/körülírás feladatához. Annyiban különbözik attól, hogy meghatároz körülbelül 5-8 tabu szót, amiket nem lehet kiejteni a körülírás közben. A Four Christmases című 2008-as vígjátékban Kate (Reese Witherspoon) és Brad (Vince Vaughn) játszanak Tabut Brad édesanyjával(Sissy Spacek) és annak barátjával:

A szabályok:

1. Mindenki írjon pár szókártyát! Ehhez először találja ki a szót (pl.: "vadász"), majd gondolja végig, milyen kifejezésekkel írná körül és a leggyakoribb szavakat, amiket használna a körülíráskor (pl.: "puska", "lő", "erdő", stb.), írja rá a szókártyára az eredeti szó alá. Ezek lesznek a tabu szavak.

2. Alakítsunk két csoportot! Amikor az egyik csapat embere kártyát húz, a saját csapattársai vele szembe helyezkednek el, míg a másik csapat egyik „ellenőre” mellette áll. Az „ellenőr” azt figyeli hogy a játékos nem használja-e, a tiltott szavakat. Meg azt, hogy mikor jár le az egy perc. Ennyi ideje van ugyanis a játékosnak, hogy rávezesse csapattársait, mi lehet a kártyán szereplő feladvány. Ha a játékos hamar végez, egy percen belül, egymás után több kártyát is húzhat. A megfejtett kártyákat a csapatok gyújtik. Végül az a csapat nyer, amelyiknek több sikeresen megfejtett kártyája gyűlt össze. Azok a kártyák, amiknek a megoldásában elhangzott egy tabu szó, nem minősülnek sikeresnek. Ha azonban az „ellenőr” nem figyelmes és későn veszi észre, hogy az ellenfél játékosa tabut mondott, akkor a csalás figyelmen kívül marad.

4. MERSZ, VAGY FELELSZ?

Bármilyen idejétmúlt vagy gyerekes, egy ilyen felsorolásból mégsem hiányozhat a klasszikus „Mersz, vagy felelsz?” játék. A narancsgörgetőhöz, az üvegezéshez és még sok más játékhoz hasonlóan többnyire a szingli partyk kedvence, ám a szabályok módosításával könnyen átalakítható.

Mivel mindenkinek tinibulikat juttat eszébe, ritkán gondolunk rá, mi lenne, ha a kérdések és a feladatok nem az intim szférát céloznák. Pedig a dolog megoldható. Egy kreatív társaság kicsit talán vérszegényebb, ugyanakkor vállalhatóbb és kevésbé csajszis játékot hozhat ki a poros sémából. Körbehatárolhatjuk a kérdések témakörét (pl. Étkezéssel kapcsolatos kérdések), és megszabhatjuk, hogy milyen feladatokat végezzenek a merészebbek (pl. erő, ügyességi, vagy ciki feladatok). Összeköthetjük műveltségi játékkal, vagy használhatjuk egyik eredeti céljára is: összekovácsolhatjuk társaságunkat olyan idióta helyzetekkel, amiket csak egy játék kedvéért vállalnánk. Az, hogy átlépjük-e azt a bizonyos határt, ami után már valóban tini bulikat idéz játékunk, gyakorlatilag rajtunk múlik.

5. ADD ÁT A NARANCSOT

A játék lényege, hogy kéz nélkül kell a másiknak átadni a narancsot (vagy bármilyen kerek tárgyat), amit testünkön görgetve továbbítunk. A leírás alapján egy tipikus tini buli juthat sokak eszébe (amolyan Amerikai Pite hangulatú). Azt hihetnénk, hogy mindezt nem lehet elegánsan csinálni. Aki azonban látta a Charade című filmet tudja, hogy dehogynem. A magyarul Amerikai fogócska néven ismert 1963-as film sok szempontból kihagyhatatlan. Egyrészt a „bájos krimi” mintapéldánya. Másrészt Walter Matthau-t egészen más szerepben láthatják azok, akik elsősorban időskori alakításai miatt kedvelik. Ami azonban alkalmat adott arra, hogy megemlítsük a narancsgörgető játék kapcsán, az Cary Grant és Audrey Hepburn klasszikus jelenete:

A játék menete  egyébként a jelenetben láthatóak szerint alakul: a narancsot körbe kell adogatni úgy, hogy ne essen le. A narancs leejtésére egyezményes büntetéseket állapíthatunk meg, például újrakezdést, büntetőfeladatot, pontlevonást. A játék csapatban és egyéni versenyben is megoldható. A csapatverseny legideálisabb megvalósítási módja, ha a két csapat egymással szemben, párhuzamos vonalakban áll fel. A cél,  hogy az oszlop első emberétől eljusson a gyümölcs, az utolsóig, a 2 csapat közül pedig az győz, amelyiknek ez először sikerül.

KÉSZÍTSÜNK REKLÁMOT!

Feladat: eladni a legidiótább tárgyakat, meggyőzni a másikat arról, miért van szüksége az első kezünbe akadó haszontalanságra. Lehet csapatban és egyéni indulókkal is játszani, a sikerességet pedig kézfeltartásos szavazással mérni. 

ÖT SZÓ EGY PAPÍRRA

Válaszd ki egy társadat, és jellemezd öt szóban. Írd le, és tedd a többiek jellemzése közé. Aki kihúzza a jellemzésed, vajon rájön, hogy kiről írtál?

SZÓPÁRBAJ

Adott két vitázó fél, a többek bírák. A feladat, hogy minél változatosabban pocskondiázzák egymást a vitázók, DE nem használhatnak klasszikus szidalmakat és káromkodásokat. Ha egy ilyen elhangzik, azt pontlevonással lehet büntetni. Amit viszont szabad: hozzávágni a másik fejéhez, hogy „ Te kökörcsinszomorító szárfadisznó!” és hasonlókat. Minden kreatív megoldás pontot ér, minden véletlenül kicsúszó klasszikus káromkodás vagy szidalom pontlevonást.)

TÚLBESZÉLÉS

A feladat az, hogy egy szűk témáról (pl. húsleves) minimum 3 percen át kell folyamatosan beszélni. Meglátjuk kinek sikerül tovább!

KÖRMESE

Szavanként, vagy mondatonként adják tovább a szót, egy körben ülő társaság tagjai. A lényeg hogy minél mókásabban alakuljon a mese. A kiindulópontot meg lehet adni (pl. „ez a mese egy bátor menyétről fog szólni”)

GYILKOSOZÁS

Klasszikus és játék, melyben nappalok és éjszakák váltakoznak. Éjjel gyilkolászás folyik, nappal akasztások (persze csak képletesen szólva). A bővebb szabály elég hosszú, de talán sokan emlékeznek még rá gyermekkorukból.

TULAJDONSÁGHORDOZÓ

  1. Szabály:
  2. Írjatok minél több tulajdonságot cetlikre, mondjuk fejenként 10-et. (Ilyesmiket például: ügyefogyott, gyors, hirtelen, eszes, precíz, csinos, stb.)
  3. Gyűjtsétek a cetliket egy edénybe.
  4. Az első játékos húzzon 5 cetlit.
  5. A húzott 5 tulajdonságot egy 1 perces produkcióban kell szemléltetnie, mintha egy olyan ember lenne, aki ezt az 5 tulajdonságot birtokolja.
  6. Ahány tulajdonságot kitalálnak a többiek az ötből, annyi pontot kap a játékos.
  7. Természetesen nem lehet kimondani a tulajdonságokat, csak utalni rájuk (testtartással, megszólalás módjával stb.)
Blogmustra