UTAZÁS

Valóságshow szereplők lettünk a Krisna-völgyben

2011. július 27., szerda 10:11 |

A somogyvámosi Krisna-völgyi Búcsú első napján két védikus falat közben azt is megtudtuk, aki meglegyezi a főoltáron látható Krisna-ábrázolást, és kíván valamit, könnyen teljesülhet. Ha minden nap kívánni szeretnénk, érdemes megszállni a Krisna vendégházban, ahova akár öko-nyaralást is tervezhetünk.

„Na, mennek a pestiek ökröt fotózni” – halljuk a hátunk mögül a méltatlankodó szavakat, amikor a fotós eliramodott az igavonó patások felé, hogy megörökítsen közelről egy állati orcát. A szarvasmarhák roppant őszinte állatok: flegmán végig mérik az őket bámuló közönséget, majd pottyantanak, vagy farokcsóválnak vagy lustán megnyalják az orrukat. Igazi turistalátványosság egy pestinek, hiszen otthon ekkora termetet ritkán látni.

A Krisna-völgyi búcsú nem egy VOLT fesztivál

Ahogy tavaly is, most is sikerült eltévednünk odafele, de ezúttal legalább nem a somogyi susnyásban, hanem Fonyód felé kerültünk egy nagyot, ahol megállapítottuk, hogy a boltok megrekedtek a 80-as években és a Bejárat sok helyen még mindig Eingang is.

Amikor elindultunk a fővárosból még pocsék idő volt, de mire megérkeztünk, verőfény és hőség fogadott minket. Tavaly a Búcsú előtt pár nappal mentünk le, de akkor még csak az előkészületek zajlottak. Elhagyva az istállókat és a tehénszentélyt továbbmentünk, hogy együnk valami jóféle vega kaját - a krisnások állítólag elsők az autentikus védikus falatok előállításában. A fesztiválközpontot egy hatalmas sörsátor uralta, így a rendezvénynek erősen fesztivál szaga volt, ám az egész területen tilos volt a bagó, a hús, meg a pia. Egy gyűszűnyi alkohol nem volt a 260 hektáron, pedig a sörsátor látványa beindította a reflexeket, és a mindenhonnan áradó zene és füstölőszag is a hedonizmusra ösztönzött. A látogatók délben ráugrottak a zöldségre: lassan fogyatkozó sorokat találtunk a kajáspult előtt. Mivel ebédidőben ide koncentrálódik a látogatólétszám, körbenéztünk és megállapítottuk: ahhoz képest, hogy a Krisna-völgyi búcsú nem egy VOLT fesztivál, marha sokan vannak.

Rágós desszert és valóra vált kívánságok

Rendelés közben elég időnk maradt bámészkodni a konyhások háta mögé: hatalmas fémedényekből kerültek elő az egyszerű kinézetű fogások. Mivel korábban már megkóstoltuk a krisnakosztot, össze tudtuk hasonlítani azzal, amit most kaptunk. Hát, nem ugyanaz. Nem rossz, de a nem túl kifinomult mellékízekhez csatlakozott az ipari konyha által megkövetelt nagyüzemi kapkodás esszenciája. Diszkont árakkal itt nem találkoztunk: rendeltünk sabji-t (600 forint) ami csicseriborsóból, paradicsomból, burgonyából és spenótból állt. Hozzá pakorát, (300 ft.) ami bundában sült tűzdelt zöldség. Desszertnek gaja-t ettünk (leveles sült tészta) 200 forintért, ami a búcsú talán legvesztesebb fogásának bizonyult: nincs az a csatni, ami ehetővé képes varázsolni a nehezen elharapható, leginkább összecsomózott, rántott cipőfűzőre emlékeztető jelenséget. Volt még valami fánk, biokenyér, biofagyi meg színes sütemény is, de inkább megnéztük a templomot. A túra során idegenvezetőnk elmesélte, hogy aki meglegyezi a főoltár Krisna-ábrázolását, és kíván valamit, könnyen teljesülhet. Elmondta, hogy épp néhány hete járt itt egy pár, akik csak azért tértek be, hogy hálát adjanak, ugyanis, amit tavaly kértek, valóra vált.

Megnyílt a vendégház

Aki nyugis nyaralást szeretne, igénybe veheti a völgy harmincfős vendégházát is, ami egész évben üzemel. Üdülési csekket is elfogadnak. Az épület a Krisna-völgy bejáratától mindössze 100 métere található, vidéki turistaház jellegű, hozzá idilli falusi környezet társul, jó levegő, szép kirándulóhelyek. Ami a környékbeli nevezetességeket illeti, a völgyön kívül van még a XII. századi templom, meg egy tojáspatkoló műhely, bár itt véget is ér a lista. Pihenésre, tisztulásra, feltöltődésre vágyó családoknak, természetbarát diákoknak, zarándokoknak ideális választás. A vendégek 2, 4 és 6 ágyas, kellemes hangulatú, cserépkályhákkal fűthető szobák közül választhatnak. Vegetáriánus ételek főzésére egy teakonyha áll rendelkezésre, autóval pedig az udvaron lehet parkolni. A helyi közért és a kocsma az út túloldalán, a vendégházzal szemben található. Május 1. és október 30. között a felnőtteknek 2500, míg a 6 és 12 év közötti gyerekeknek 2000 forintba kerül egy éjszaka. Hat éves kor alatt ingyenes a szállás, szezonon kívül pedig 2250.-Ft/éj a felnőtt tarifa.

Mit keres itt Buddha?

A kirakodóvásáron a szokásos cuccokat találtuk: ökoszappan, ökosampon, réztálak, rézszobrok, füstölők, olajok. A helyben előállított kézművesek vásárán természetes holmikra, kelmékre, fűszerekre és bioterményekre leltünk. Érdekes módon néhány Buddha ábrázolás is felbukkant a szobrok között, pedig ő a konkurencia embere. Valamiért rengeteg féldrágakövet is kínáltak, három egymás mellett lévő standon.

A folyamatos mozgás miatt a Krisna-völgy lakosságának teljes létszámát nehéz megbecsülni, de hozzávetőlegesen 130-150 fő él itt. A tavalyi trip során is sűrűn láthattunk mobiltelefonáló szerzeteseket, és most is, de egyéb bizarr látványban is volt részünk: a nagyszínpadon egész sokáig nyomta a magánszámát egy jógamester, egy szál egyedül, egy Carmina Burana-szerű monumentálisan felkavaró zenére: nyújtózkodott és fejen állt, de a legkevésbé autentikus zene miatt nem igazán tudtuk komolyan venni. Kicsit arrébb szabadtűzi főzések, ökológiai előadások és gasztronómiai túrák vártak, a hazai ízektől az indiai fogásokig.

Ápolják a magyar-orosz Krisna tudatot

Bár a hívők számára minden szerencsejáték tabu, úgy látszik a totó mégsem vörös posztó, ugyanis a program állandó része volt: pecséteket lehetett füzetbe gyűjteni és ha összejött hat, a tulajdonosa sorsoláson vehetett részt, ahol persze nem autót, hanem süteményt, lekvárt meg könyveket nyerhetett. Az esemény fénypontja idén is a tradicionális esküvő volt, amikor is a menyasszony színes ruhát ölt, testét hennával ékesítik, arcát kifestik - a szertartás pedig Tűzáldozattal zárult, melynek során gabonát, ételt és virágokat szórtak a lángok közé. A másik legígéretesebb műsor a mridanga-show (tradicionális dob előadás) volt, amikor indiai agyagdobokat vernek a virtuóz művészek. Szombaton megérkeztek az orosz vendégzenészek is, akik fáradhatatlan táncosaikkal ápolják a magyar-orosz Krisna tudatot.

Valóságshow vega fánkkal

Fél négykor leszakadt az ég, aminek egyetlen pozitívuma, hogy legalább elhallgatott a nagyszínpadon éneklő gyerekkórus. Az ég beborult és szaladgálás indult, hogy megvalósítsák a sörsátor falait, kint tartva a viharos szelet. A zuhé amilyen sebesen jött, olyan is gyorsan távozott, és 15 perc múlva újra visszatért a nyár. Miután az összes vizet kiöntöttük a cipőnkből, betértünk a Valóságshow elnevezésű sátorba, ahol celebeket nem találtunk, ellenben beöltöztettek minket Krisna hívőnek. A sátor négy részre volt osztva: az elsőben zajlott az átalakulás, a másodikban a szellemi értékek átadása, a harmadikban vega fánkot sütöttünk saját kezűleg, a negyedikben pedig felajánlottuk Krisnának, hogy kedvére ízlelje, jó lett-e.

Krisna lábnyoma az orrunkon

Megkérdeztük, mi az, amit viselünk, és megtudtuk, hogy a központokban élő hívők általában tradicionális indiai ruhát viselnek, míg a világi hívek többnyire nyugati viseletben járnak. Az egyház központjaiban lakó férfiak a védikus hagyományoknak megfelelő, bő vászonnadrágra emlékeztető dhótit, és egyszerű szabású inget (kurtát) hordanak. A nők szárit viselnek, egy 4–5 méter hosszú, színes anyagot, amit meghatározott módon tekernek maguk köré. A homlokon lévő jel neve tilaka, melyet a hívők minden zuhanyzás után a felsőtest további tizenegy pontjára is felfestenek. Festést is kaptunk: a homlok közepén húzódó két függőleges vonal Krisna lábnyomát jelképezi, az orron húzódó levélforma pedig a szent tulaszí növény levelét. A házasságban élő hölgyek homlokának közepén egy piros színű pötty is látható, ami férjezettségüket jelöli - ez egyfajta stop tábla, hogy a hölgy már foglalt.

Körbenéztünk. Ennyi volt. Tobzódtunk még egy keveset a békés energiában, majd kifele menet áthaladtunk a tehénszentélyen, ahol egy sokkoló szobornak is helyet szorítottak: egy tehénarcú ember egy emberarcú szarvasmarhára készül lesújtani egy baltával. Nincs az a tárgyaló vagy váróterem, melynek enteriőrjén ne dobna jelentősen egy ilyen műalkotás. Mivel a fesztiválhangulatot nem tudtuk a Völggyel együtt csak úgy magunk mögött hagyni, kénytelenek voltunk egy laza sörre betérni a szomszédos presszóba.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.