Berger Dalma a magyar divat új kántornője

bleadA Nubu arca, Berger Dalma a Túró Rudiban, az Ilcsi krémekben és a magyar dizájnban hisz. Ellátogattunk az idén utoljára megrendezett Stylewalker Nightra, ahol az V. kerület apró dizájnboltjai sütikkel, forraltborral, pálinkakóstolóval, zenével és előadásokkal várták a vásárlókat. Miközben az énekesnővel, a boltok tulajdonosaival és eladóival beszélgettünk, elmerengtünk azon is, milyen lenne, ha kiapadhatatlan pénzforrással rendelkeznénk.

cikk-tipus-riport

A csontig hatoló hideg ellenére valamennyi dizájboltban meglepően nagy volt az érdeklődés. Ugyanakkor, ahogy azt Pintér Gábor, az Irányi utcai Eclectick eladója is magyarázza, a Stylewalker Night „98%-ban az ismerkedésről, a tájékozódásról szól”, és kevésbé a vásárlásról. A tavaszi és nyári programok tapasztalatai is azt mutatják, a magyarok igenis érdeklődőek és ha jó programot kínálnak nekik, könnyen vehetőek egy belvárosi dizájnzarándoklatra, kánikulában és fagyban egyaránt.

„Nyáron folyamatosan özönlöttek az emberek, be sem volt csukva az ajtó. Bár a vásárlások elmaradtak, de a látogatottság azért így is többszöröse volt a napi átlagnak. Az emberek nyitottak, gyűjtik a pecséteket is, öt darab után ugyanis a Stylewalker Nightot követő héten is 20%-os kedvezménnyel vásárolhatnak a  Design District boltjaiban, vagyis képben vannak” - meséli az öt éves, a jelenlegi piaci viszonyok tükrében már szinte matuzsálemnek számító bolt eladója. Az Eclectick kínálata igen széles, a kosztümtől kezdve, az infantilis pólókon át, az újrahasznosított anyagokból készült termékeken keresztül, egészen a kétezer forintos ékszerekig mindent megtalálunk a polcokon. Egy kritérium van csupán: a termékek magyar tervezők műhelyeiből kerüljenek elő.
 

stylewalker-eclectick3


Almapálinkával és Berger Dalma képeivel

A Kossuth Lajos utcai Mono Fashion ugyanebben a szellemben számos magyar dizájner termékének ad otthont. Ottjártunkkor éppen a bolt sajátmárkás, Nubu kollekciójának debütálására készülődtek, amelynek márkavédjegye nem más, mint Berger Dalma. Többek között az Esclin Syndo-ból ismert, vakítóan szőke énekesnő számára egyszerű a képlet: „Ha már egyszer ebbe az országba születtem, akkor fontos nekem, hogy olyan embereket támogassak, akik magyar cuccokat csinálnak. Túró Rudit eszem, Ilcsi krémet használok, magyar bio padlizsánkrémet és itt készült pászkát vásárolok. Szeretném, ha az emberek rájönnének arra, hogy érdemes magyar dizájnerektől vásárolni, mert annyival nem drágábbak ezek a ruhák, de így mégis a saját országunkat támogatjuk.”
 

stylewalker-mono


Maga az együttműködés is sajátságosan magyar, ugyanis lépten-nyomon keverednek a szakmai és személyes szálak. A Mono mögött álló Garam Péter személyében (aki egyben a Dr. Beat zeneszerzője is) találkozik a két szakma, a zene és a divat. A személyes kapcsolatok pedig a kollekció képanyagánál szövődnek össze a munkával. Berger Dalma ugyanis minden projektjénél ragaszkodik Rádóczy Bálint és Ürmös Fanny fotós barátokhoz, akik a Nubu Night & Day vizuális részéért felelősek. Ahogy a Mono ruhaállványai között almapálinkát ízlelgetve átlapozzuk a márka lookbookját, az énekesnő a dizájndarabok egyik nem elhanyagolható jellemzőjét emeli ki. Eszerint a márka olcsó, a MNG-ban is ugyanennyiért kapunk ruhát.
 

berger-dalma


A tárgyak szórakoztatnak

És ezzel el is érkeztünk az újra és újra visszaköszönő kérdéskörhöz: lehetséges, hogy a magyarok lelkesedésével semmi gond nincs, csak a pénztárcájuk nem bírja felvenni a versenyt az egyre merészebb és izgalmasabb kínálattal?
 

stylewalker-forma6


A hét éve működő Forma tűnik talán a legsikeresebbnek az általunk látogatott boltok közül. A világ minden részéről származó formatervezők alkotásainak teret adó üzlet ugyanis a válság közepette is képes életben maradni és egész évben kiegyensúlyozott forgalmat bonyolít. Kovács Zsanett, a bolt egyik eladója szerint a titok nyitja, hogy a Forma termékek mindig megmosolyogtatják az embert, mindig van bennük egy kis csavar, mint amilyen a leharapott lábú mézeskalácsfigurás sütőforma, a jégpohár készlet, vagy az űrlényes jégkockatartó. Pedig egy olyan országban, ahol az emberek szívesebben adnak a funkcionalitásra, mint a dizájnra, nem könnyű feladat eladni egy-egy jópofa, de végtére is „haszontalan” dizájnterméket.
 

stylewalker-forma2


Gyöngyösi Dóra, a Retrock Deluxe vezetője ellenben csak magából tud kiindulni, amikor azt mondja: „Nincs pénzük az embereknek, így a legtöbben csak nézelődnek. Az érdeklődés megvan, de elég, ha csak magunkat vesszük példaként: mi sem vásárolunk.” Ugyanakkor tagadhatatlanul létezik egy olyan réteg is, amely, válság ide vagy oda, kitart a dizájnerek mellett, ráadásul fontosnak érzi azt is, hogy magyar tervezőktől vásároljon. A Retrock Deluxe kínálata is ezt az irányvonalat képviseli. Bár a fiú részlegen Nanushkát, Lakatos Sándort, Anh Tuant leszámítva túlnyomórészt még mindig külföldi tervezők termékei láthatóak, addig a női részlegen csak magyar dizájnerek, többek között Nanushka, Mojzes Dóra, Nagy Adrienn, Je Suis Belle, Szegedi Kata ruhái között válogathatnak a nézelődők.
 

stylewalker-retrock4


De hogy mindenért kizárólag a pénzhiány okolható-e, abban nem biztos Gyöngyösi Dóra: „Az igazság az, hogy a magyarok azért emellett bele is vannak ragadva a populáris dolgokba és sokkal nehezebben vállalnak merészebb dolgokat, mint a külföldiek.”
 

stylewalker-retrock3


Merjünk kísérletezni!

Tény, hogy a magyarok ízlésére jellemző a visszafogottság. Ezért is van az, hogy a Forma esetében a jól kiszámítható slágertermékek garantálják a folyamatos sikert, mint amilyen a jégpohár készítő (szilikonforma, amivel jégpoharat lehet készíteni, amiből aztán addig ihatjuk a feleseket, amíg el nem olvad a pohár a kezünkben), vagy a tulajdonosát kéjhullámokkal megajándékozó, egyszerű fejmasszírozó. A fiatalok abszolút kedvence pedig a Káma Szutrás óvszer.

Az Eclectick eladója szerint sem kizárólag a pénz hiányával magyarázható a gyenge forgalom, hiszen a magyarok is vásárolnak, igaz jóval kevesebbet mint a Budapestre látogató, vagy itt élő külföldiek, akik számolatlanul pakolják a pultra a megvásárlandó darabokat. Pintér Gábor szerint azonban a lényeges különbség az, hogy a turisták jobban értik, hogy ezek a darabok mitől kerülnek ennyibe: „A magyarok még mindig a Zarához hasonlítanak mindent és nem érzik a különbséget. Pedig sokszor a magyar dizájnerruhák nem is drágábbak, csak az emberek nem tudják, miért kerülnek ennyibe, amikor nem is 'márkák'. Kevesen értik, hogy a különbség az, hogy ezekből mondjuk csak három darab készül, ez szellemi termék.” Persze pozitív változások tapasztalhatók, de a többség még le van maradva: „Ez a Sláger Rádió hazája. A magyarok sajnos nem csak ruházatban szűklátókörűek, hanem zenében, filmben, kultúrában is, ha pedig valami progresszív, attól hajlamosak vagyunk megijedni.”
 

stylewalker-eclectick

A Kecskeméti utcai Buborék bolt tulajdonosa, Nagy Andrea ennél pozitívabban látja a helyzetet. Szerinte igaz, hogy a magyarok kezdetben idegenkednek a merész megoldásoktól, de aztán megjön a bátorságuk. „A táskáknál például mindig megkérdezik, hogy fekete nincs?”- meséli a bolttulajdonos, de rögtön hozzá is teszi, legtöbbször mégis egy színes, merészebb darabbal távoznak az eleinte bizonytalankodó vevők.

Az apró üzlet sütikiállítással készült a Stylewalker Nightra. A kirakatban és a polcokon ehető (gyümölcskenyér, habcsók és a békebeli puszedli) és ehetetlen (horgolt torták és kerámia muffinok) finomságokkal várják a késő esti látogatókat. A süti mellé járó tűzforró, fűszeres forraltbort hörpölgetve lépünk ki a sárgás fényben úszó éjszakai Belvárosba. A Stylewalker Night boltjai között korzózó fiatalokon kívül sok ember nincs már ilyenkor az utcákon. Ők azok, akik a dermesztő hideg ellenére is lelkesen kutatják az újdonságokat.
 

fotók: Gulyás Kristóf

 

cikk-tipus-kulsolink

• designdistrict.hu/stylewalker
• eclectick.hu
• retrock.com/deluxe
monofashion.hu
• forma.co.hu
buborekbolt.hu

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek