Matyós Fatboy Slim Lang Szonja új kollekciójában

Ne féljünk kifordítva hordani a pólót. A trendkövetés ne legyen egyenlő a másolással és a stílus kialakulásához, idő kell – fejtették ki a hazai divatot elemző vendégek. Majd összecsaptak a stylistok és designerek Budapest 21. századi művházában, az Ankerben. Olyan nevek mérték össze zenei ízlésüket az Anker Kicks-en - többek között - mint Lang Sonja (Tyra Clothing), Mojzes Dóra, Tóth András (USE) és Szlávik Juli (stylist).

Fashion arcok a keverők mögött

Mi tagadás, mindig izgalmas dolog, amikor saját, jól megszokott közegükből kiragadnak embereket és egy egészen új műfajban kell megállni a helyüket. Az érdeklődésünket még az is fokozta, hogy maga a helyszín sem volt korábban divatorientációjáról híres. Az Anker alapgondolata azonban, hogy formailag és tartalmilag is olyan semleges hely legyen, hogy a legkülönfélébb, ám különleges eseményeknek helyszíne lehessen. Így fordulhatott elő, hogy egy estére a hazai divatvilág vette birtokába és töltötte meg a teret.

„Mikor felkértek, levegőt sem kaptam, mert nem tudtam, hogy mennyire fogok megfelelni az elvárásoknak. Miután a Tyra Clothing fő mottója, hogy mindent öniróniával kezeljünk, ezért így álltam hozzá a feladathoz is. Tudásomnak megfelelően próbáltam ezen a területen is a legjobbat nyújtani” - mesélte Lang Szonja, a márka tervezője, aki a '90-es évek ikonikus figuráját, Fatboy Slimet idézte meg szettjében nem véletlenül. Ugyanis a zenei párbajt megelőzően bemutatott 2012-es tavaszi/nyári Hollyroof kollekciójának egyik fő inspirációja volt ez a korszak.

Egy ruhát megnyirbálni nem bűn

A divatbemutatót és a hozzá kapcsolódó kerekasztal beszélgetést Fogl Noémi és Szalai Ágnes szervezte, akik Absolut Fashion néven indítottak egy magyar tervezőkről szóló sorozatot. A debütáló eseményen Oltai Kata a Ludwig Múzeum kurátora, Veszeli Annamária divat- és szépségrovat szerkesztő és Horváth László a HeStyle bloggere ültek egy asztalhoz Lang Szonjával együtt a hazai divat és más kapcsolódó művészeti ágak viszonyát feltérképezni. Emellett a budapesti divatkultúra állapotáról is folyt a diskurzus a nemzetközi viszonyokhoz képest.

„A lemaradás a nemzetközi divathoz képest, elsősorban attitűdben való lemaradást jelent – fejtette ki Oltai Kata. A stílus nem más, mint hogy valaki tudatosan képes elhelyezni magát a világban. Ez viszont több korosztálynál is hiányzik, a fiataloknál legalább annyira, mint az idősebbeknél. Emiatt sokan kapaszkodnak ismert márkák összeállított szettjeibe. Leginkább a kísérletezést hiányolom, hogy valaki kifordítva merjen felvenni egy pólót, levágni, visszahajtani a ruhát, ha az úgy izgalmasabbá teszi az öltözéket. Emellett bizonyos stílustörzsek is teljesen hiányoznak nálunk.”

Hiába trendi a lila, ha nem áll jól, felejtsd el!

„A hazai trendkövetés azt jelenti, hogy egy az egyben lemásolunk dolgokat. Két évvel ezelőtt például, nagy divat volt a lila szín és egész Budapest abban járt, az is, akinek abszolút nem állt jól. Az aktuális trendek, divatbemutatók nem arról szólnak, hogy azokat másoljuk, hanem, arról hogy az egyéniségünkhöz alakítsuk. Egy-egy szeletet vegyünk ki belőle, lehet ez szín vagy kiegészítő. Emellett a bevállalósságot hiányolom még. Néha lehet látni klassz összeállításokat, de összességében nem ez a jellemző.”

A saját stílus megtalálásához idő kell

A pasik általában nem foglalkoznak az öltözködéssel, de most kiderült, még van remény. Ám az mindkét nemre egyaránt igaz, hogy önismeret nélkül nehéz megtalálni saját stílusunkat. Ami jó esetben idővel, egyre kiforrottabb és kifinomultabb lesz - osztotta meg a gondolatot az első férfidivattal foglalkozó blogger Horváth László:

„Én fiúkról kapok első kézből információkat. Azt látom, hogy van egy réteg, akinek nem kell semmiféle útmutatás, annyira tudatosan válogatja össze az egyes darabokat és erős énképpel rendelkezik. Ezzel szemben a fiatalabb korosztálynak még szüksége van arra, hogy ötleteket kapjon és a stílusát megtalálja, ami a kor előrehaladtával bekövetkezik. A budapesti fiatalok körében sok pozitív példával találkozom. A vidéken élő emberek más helyzetben vannak.”

A Fatboy Slim és a matyó is inspiráló

A most bemutatott Lang Szonja kollekcióhoz sem árt, ha fel vagyunk vértezve némi önismerettel és stílusérzékkel. A különös névhez - Hollyroof –  az ötletet egyrészt az imidzsképek fotózási helyszíne, egy tető adta, másrészt a filmvilág fellegvárának színpadias hangulata. Az idei New York Fashion Week-et is megjárt kollekció ezen túlmenően is furcsa együttállásból született meg:

„Világ életemben ódzkodtam a népies motívumoktól, de kaptam egy felkérést, amiben sportos ruhákat magyaros elemekkel kellett vegyítenem. Közben annyira megtetszett a dolog, hogy átültettem a legújabb kollekciómba is a magam futurisztikus módján, ahogy én bánok a formákkal. Emellett a '90-es évek határozták meg mind formában, mind színekben és sziluettben. Ezért úgy gondoltam, hogy a korszaknak egyik meghatározó figurájának és nagy kedvencemet Fatboy Slim zenéjére alakítom ki a szettemet.”

A kollekció darabjai közül most sem maradhatott ki Szonja úgymond specialitása a farmernadrág, ami ma sem vesztett semmit vonzerejéből. Elengedhetetlen kelléke minden ruhatárnak. Még egy érdekességet elárult a tervező, hogy Sakon Yamamoto idén debütáló Forma 1-es tesztpilóta adta a nevét a kollekció férfi darabjaihoz.

Az este természetesen fergeteges bulival zárult, még akkor is, ha a technika ördöge végig a bolondját járatta velünk. Némi kellemetlenséget okozva a divatbemutatón épp úgy, mint a Dj párbajon. Továbbra is szívesen látnánk a fashion arcokat valamilyen felállásban a keverőpultok környékén, ha nem is közvetlenül mögötte.

Oszd meg másokkal is!
Mustra