TREND

4 dolog, amire figyelj, mielőtt biciklit veszel!

2011. április 5., kedd 07:54

Végre lehet biciklizni, ne maradj ki te se a jóból! Akár kezdő vagy, és most akarsz biciklit venni, akár tapasztalt cangás, hasznát veheted tanácsainknak.

1. kérdés: Milyet?

Ha nincs biciklid, vegyél! A biciklizés a világ öt legjobb dolga között van, úgyhogy ezt kihagyni vétek. A vásárlás előtt érdemes átgondolni, hogy mire is akarod használni. Ha csak arra, hogy szeleburdi kismadár módjára hétvégenként karikázgass a városban a mulatók, boltok, barátnők és kávézók között, akkor simán megteszi egy jó puha nyereggel megtámogatott hagyományos női bicikli is. Ez meglehetősen kényelmes, és még szoknyában is méltóságteljesen lehet róla leszállni, viszont cserébe nem túl gyors. Úgyhogy, ha valakit megszállt a sebesség démona, és valóban városi közlekedésre szeretné használni, amely a BKV vagy az autók reális alternatívájaként merülhet fel, annak inkább érdemes egy korrekt versenybicikli vagy monti után néznie.

Csajbringa a csajbringásoktól
Csajbringa a csajbringásoktól

2. Kitől?

Teljesen jó használt kerókat lehet kapni, a választék brutálisan nagy, elég egy kicsit körbenézni a neten, és biztos szembejön egy tetszetős darab. A Bringapiac vagy a Bikemag tökéletes kiindulópont lehet, hiszen az óriásira dagadt aukciós oldalakkal ellentétben itt sokkal specializáltabban lehet keresni, nem dobták be az összeset egyetlen Kerékpár feliratú fakkba.

Bár kis falukban általában egészen jó áron kínálnak bicikliket, azt nem szabad elfelejteni, hogy az odautazás is költséges, ha pedig postán küldik, az lehet, hogy sose érkezik meg, és biztos megdobja egy pár ezressel a végösszeget. Ráadásul vakon, kipróbálás nélkül vásárolni igazi tízpontos butaság. A „tökéletes" és „újszerű állapot", mint jellemzés, a lehető legritkább esetben fedi a valóságot, tehát egy próbakörre mindenképp érdemes elmenni. Az új bicókkal sincs semmi gond, csak sajnos a Budapesten nagy számban működő tolvajok miatt ezek pont olyan szerepet töltenek be, mint a fehér cápák közé bedobott, frissen vágott marhafej.

3. Mi legyen rajta?

A fék-lámpa kombó megkerülhetetlen. Aki lusta felrakni egy lámpát a bicójára vagy elemet venni bele, és közben éjszaka flangál az utakon, annak pont annyi esze van, mint annak, aki részegen hajtja össze az ejtőernyőjét. A fékkel sem szabad viccelni, ha elromlik az egyik, azonnal irány a szerviz! Ugyan eggyel is meg lehet állni simán, viszont ha ott szabad a bowden, esik le a fékpofa, akkor igazán nagy baj van. Persze az alapvető szerelési tudnivalókat te is megtanulhatod.

A sárvédőn is butaság spórolni. Akit fröcskölt már össze a sáros-olajos városi moslék az ezzel maximálisan tisztában van. Egy kosár a kormány elé szintén remek ötlet, és a hátsó csomagtartó se hülyeség. Már vannak akkorák, amiben simán elfér egy notebook is két kiló krumpli mellett. A tapasztalatok egyébként azt mutatják, hogy a vásárlás után pár tízezret idővel az ember simán rákölt még a biciklijére. Új kerék, új gumik, új fékek, ha már meguntad, hogy havonta kell a nyolcasokat kiegyenesíteni, hogy hetente kapsz defektet, és esőben meg nem áll meg rendesen a drótszamár.

A fixit hanyagold!

Kádár Viktor a Csajbringa bloggere korábban igyekezte lebeszélni a Dívány riporterét a fixiről. “ A fogaskerék fogalma megvan, ugye? Ha kettő van belőle, és lánccal kötöd őket össze, elég az egyiket tekerni, a másik is forogni fog. Na ennél ez a bicikli nem is bonyolultabb. Pontosan ennyi történik. Előre vagy hátra kell tekerni, nincs más. Nincs racsni, se kontra, se több fogaskerék. Ezzel fékezel. Könnyebb vele kanyarodni, a súlypontoddal sokkal nagyobb kontrollt fejtesz ki. Ügyesnek kell lenni, és fékezés helyett inkább elkanyarodni. Ha az előző mondatok nem voltak számodra egyértelműek, ne válassz fixit!"

4. Kiegészítők

A különféle matricák mellett még akad egy pár dolog, amivel egyéniségünkre szabhatjuk a bringát. Ilyenek például a színes táskák, pont egy ilyen látható a képen is, amit a Cangira oldalán szúrtunk ki. 9500 forintba kerül, és nagyjából a többi hasonló darab is ilyen árban van. A Sisakhuzaton található kiegészítőkkel a nyerget, illetve a sisakot díszíthetjük fel ízlésünk szerint egy-két ezer forintért. Az előbbinek nem csak külcsín szempontjából van szerepe, hiszen eső esetén megakadályozza, hogy elázzon a nyereg, azaz a fenekünk se lesz vizes. A sisakvédőből már van mindenféle, ez itt a képen egy szolid strasszos darab elasztikus pamut-műszál anyagból, ami harminc fokon mosható-vasalható. De ezen kívül van mindenféle, színes, tarka, sőt még állatos is.

Strasszos sisak lányoknak
Strasszos sisak lányoknak

A sisakkal kapcsolatban egyébként ugyanaz a helyzet, mint a lámpával meg a fékkel. Oké-oké, ez tényleg senkinek nem áll jól, de a sírkő még kevésbé. Aki borzongani akar, nyugodtan kattintson a Testbike-ra, gyönyörködhet a deformálódott sisakokban, és elképzelheti, hogy mi lett volna az alany fejével, ha nem hordja a védőfelszerelést. Egy használható bukó már megvan tízezerből, de aki nem akar ezen spórolni, az akár negyvenért is találhat magának megfelelő darabot.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.04.05 08:57:26gic

    Olvastam volna a KRESZ szerint kötelező tartozékokról, ha már kerékpár vásárlásról szól a cikk.
    Itt a lista:

    Kötelező:
    -Fehér színű első lámpa
    -Piros színű hátsó lámpa
    -Egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverő (prizma)
    -Két, egymástól független fék
    -Csengő
    -Borostyánsárga színű küllőprizma legalább az első keréken
    -Fényvisszaverő ruházat (csak lakott területen kívül, ha éjszaka van vagy rosszak látási viszonyok)
    Ha a kerékpáros sisakot visel és utast nem szállít, lakott területen kívül max. 50 km/h sebességgel haladhat (ugyanitt sisak nélkül csak 40 km/h a megengedett maximális sebesség.)

    Ajánlott:
    -A pedálon és a küllők között borostyánsárga színű prizmák
    -Karos szélességjelző prizma (előre fehér, hátra piros színű fényvisszaverővel)
    -Visszapillantótükör
    -Sárvédő

  • 2011.04.05 09:12:36zlaboncz (ZLC)

    gic, jogos, ráadásul idén már a második kampány van, hogy a rendőrség ellenőrzi a felsorolt kötelező tartozékok meglétét, és büntet. (Nagyon helyes.)

    Aki pedig a sisakot mellőzi, csak magára vessen.

    Z.

  • 2011.04.05 09:13:16Kismac

    Ez most komoly? Hogy montit - városba? Kedves cikkíró, te tényleg azt írtad az elején, hogy aki profibb bringás, az is hasznát veszi, amit leírsz?

    Te TÉNYLEG azt gondolod, hogy a monti városi bringának való?! Ezzel a kerék nagysággal, gumi vastagsággal, egy olyan bringa, aminek a nevében van, hogy MOUNTAIN, azaz hegy? Láttál már városi biciklit? És Cross bringát? Esetleg a külföldön hybrid-nek, itt trekking-nek nevezett fajtát?

    A versenybringát aláírom, de én nem montit vennék városba. Trekkinget, esetleg cross vagy fitness gépet. De hogy montit - mint a sebesség kulcsát??

    És én nem is vagyok profi bringás, csak valaki, aki utánanézett a dolgoknak, mielőtt megvette a sajátját.

    Új-használt: vehetsz újat akkor, ha tudod, hogy nem fogod felügyelet nélkül hagyni (korrekt új bringa ár az akciós 45k-TÓL kezdődik, figyelem!). Nekem drágább kerékpárom van, tudom, hogy nem hagyom felügyelet nélkül, boldog vagyok vele.

    (Mondjuk egy félnormális, használtan vett bringát se tanácsos otthagyni...)

    Szóval a monti, mint gyors városi bringa - felejtős. Ha a kátyúkra gondolsz meg az ütéscsillapításra... azt az ülésbe épített csillapító és a teleszkópos első villa kivédi.

    (Csak gondoljuk el a vastagabb gumi tapadását a vékonyabbhoz képest, a nagyobb kerék által egy forduló alatt megtett út nagyságát a kisebb kerék által megtett útéval és látjuk, hogy egy jó trekking lekörözi a montit - városban, épített úton.)

  • 2011.04.05 09:13:32oszkar00

    gic: A cikknél több info van a kommentedben. Éljen a modern újságírás! (Vagy termékelhelyezés? Bár annak meg gyér.)

  • 2011.04.05 09:18:02zlaboncz (ZLC)

    Jah, és mégvalami: Az első lámpa mellé ajánlott beszerezni egy fehér vagy sárga fényű LED-es villogót, sokkal jobb lesz a láthatóság a villógó fény miatt! (ugyanez hátulra is, a hátsó lámpa is legyen villogós fajta)

    Z.

  • 2011.04.05 09:20:37oszkar00

    Ja, és még valami, most már érdemben. Aki vesz egy csupasz (lámpa 0, sárvédő 0, csomagtartó 0, stb.) "óccsó" bringát, és utólag felszereli mindennel, akkor nyugodtan számoljon 20k-t a szükséges dolgok beszerzésére. Ami azt jelenti, hogy el is tűnik a felszereletlen bringa (látszólagos) árelőnye. Persze, ha nem akar semmi ilyet, a KRESZ (és a rendőr) nem érdekli, csomagot sosem tesz rá, esőben meg nem biciklizik, annak nem mondtam semmit. Kismac-hoz csatlakozva városba én is a trekkinget ajánlanám, ha néha városon kívül is használja az illető. Az általában fel is van szerelve, meg túrázni is el lehet vele menni a hétvégén.

  • 2011.04.05 09:20:53kotyomfitty

    Neztem egy nagyot, milyen is lehet az a szelsebesseg-jelzo prizma :-)

    Hianyolom az ajanlobol az odon eleganciaju agyvaltos osztrak/nemet veteranbicikliket: Noi vaz, kenyelem, kontrafek, sosem esik le a lanc, es nem szokott elromlani. A hagyomanyos bringa minden elonye megmarad.
    Az 5 fokozatu attetel viszont mindenhova elvisz egy varosban: az emelkedon is, ahol a hagyomanyost tolnad, ha meg van kedved beletaposni, gyorsan is tud menni.

  • 2011.04.05 09:27:12RCH

    Nekem az egész bringám fényvisszaverôs (fehér váz, piros hátsó villa.) Gondolom azt nem fogják elfogadni a prizmák helyett ;-)

  • 2011.04.05 09:39:24zoliszegedről

    Ez egy unalomból írt cikk

    A Magyar Posta 2000 Ft-ért szállítja házig a feladott biciklit, teljesen biztonságosan (20e-ért vettem Magyarhertelendről 1 Gazelle-t, a legjobb holland városi, értéke kb 120e)

    A "trekking" ugyanannyira lassú, mint a monti, hisz alig különbözik tőle (váz meredekség).

    Városba cruiser, alacsonypadlós városi a lassúaknak, verseny, fitnesz a gyorsaknak.

  • 2011.04.05 09:48:16szciklon

    Ha biciklivásárlás előtt állsz, kiegészítőket szeretnél, vagy van eladó bringád, alkatrészed, gyere a hétvégén a szimplakerti bringás bolhapiacra, egytől hatig.

  • 2011.04.05 09:51:08scele

    A bringán nincsen fogaskerék!!!

    "A fogaskerék fogalma megvan, ugye?"
    Egy olyan kerék, ami tengellyel rendelkezik és fogak vannak a kerülete mentén. A fogak vagy egy másik fogaskerékhez, fogasléchez vagy fogasívhez csatlakoznak.

    A kerékpáron azonban lánckerekek vannak, amik nem fogakkal kapcsolódnak egymáshoz, hanem lánccal.

    Óriási a különbség.

  • 2011.04.05 10:17:28JoeRR

    Ugyan, a cikk első fele a kötelező minimál hablaty a cikk második felében levő reklámokhoz...gáz.

  • 2011.04.05 10:22:12efi

    Nem értek egyet ezzel az anakronisztikus szabállyal, hogy a kiegészítőket akkor is hurcolni kell, ha nincs rá szükség. Minek?
    Ellenőrizni azt kell, hogy akkor világítok-e, ha kell! ilyenkor mindig jön a kérdés: és ha rámsötétedik? Tolom! Az autót nem lehet, ott legyen meg az a lámpa nappal is, a biciklit lehet.
    Csengő is mi a francnak?
    Sebességkorlátozás = Magyarországon TILOS kerékpáros edzést folytatni, versenyre felkészülni.

  • 2011.04.05 10:26:46Trevize

    A jelenleg érvényben lévő KRESZ szerint egy bicikline két, egymástól függetlenül is működtethető fékre van szükség. Ezek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre kell hasson. A fixi, ha nincs rajta plusz fék (nem vagyok benne biztos, hogy a rendőr elfogadja a hátsó kerék féknek azt, hogy ránehezedsz a pedálra), akkor nem szabályos.

  • 2011.04.05 10:29:47Wuwuzela

    Sokkot kapok az ilyen cikkeken bazmeg. -.-

  • 2011.04.05 10:33:13figyeldoda

    @ zoliszegedről: Nem a váz meredekségén múlik egy kerékpár gyorsasága. A jó trekking: 28 collos kerekek, elöl 21-es futóéles, hátul max 24-28-as futóéles gumikkal, 52-es nagytányérral, 13-as kónusszal. Na ezt nem lehet összevetni egy montival: 26-os agyonrücsközött 4-5 centi széles gumikkal és 44-16-os áttétellel. Persze az is kell, hogy ragmeg neki nyélen... :P

  • 2011.04.05 10:35:56Kismac

    A trekking bringának más a keréknagysága coll-ban (ezzel a kerülete) más az áttétel is itt. Meg vékonyabb a kereke is.

    Ha kiszámolod, mekkora a kerülete a monti kerekének, meg a trekkingnek, akkor könnyű megmondani, hogy ha egyet fordul a trekking kereke, már nagyobb utat tett meg, mint a monti (ergo: ugyanazzal az áttéttel, ugyanazzal a pedál fordulatszámmal...).

    A túrabringának ALAPVETŐEN más a geometriája, nem úgy ülsz rajta, hogy a feneked feljebb van, mint a kormány. Teljesen más kategória, mint a monti.

    Ahogy a többiek mondták: a városba kell felszerelés, ami kötelező (lámpa stb.) ez pedig egyből még csak nem is fitness, hanem városi vagy trekking cangát feltételez. Az enyémen is minden van, ami kell. Gyors, jól mászik emelkedőn.

  • 2011.04.05 10:38:00Kismac

    figyeldoda: teljesen egyetértek. :)

  • 2011.04.05 10:41:37kotyomfitty

    efi:
    "Sebességkorlátozás = Magyarországon TILOS kerékpáros edzést folytatni, versenyre felkészülni..."
    ... kozuton.

    Ez a sakkon kivul ugyanigy igaz mindnen versenysportra, minden civilizalt orszagban.

  • 2011.04.05 10:48:47DitavonTeese

    Hacsak nem egy alföldi városban teljesen sík utcákon bringázol,akkor az szerintem a tökéletes városi bringa:

    Gripes váltós city a lehető legnagyobb kerékkel, kényelmes magasságú kormánnyal, flexibilis csomagtartóval (nekem pl. Decathlon DMS kosárral, gyereküléssel stb.)dinamós, eszméletlen erősségű lámpákkal.

    Az enyémen sajnos nincsenek virágok, de ha valahol látok szépeket, ráragasztom.

  • 2011.04.05 10:54:20balco

    "-Miről írjak cikket? Kinézek az ablakon: egy bicikli! -Megvan ez jó lesz!
    -Tartalma legyen? Áá, minek?!"

    És mégegy apróság, ami mellett nem tudok elmenni:
    Lánckerék != fogaskerék !!!!

    Kresz:
    -továbbra sem tudom elfogadni a nappal is kötelező lámpát. Illetve a Kresz még mindig nem fogadja el a villogó lámpát, egyértelműen előírja a folyamatosan világító, legalább 150m-ről látható lámpákat.
    - csengőnek szintúgy nincs értelme. Autóból úgyse hallják, gyalogost meg udvariasabb megkérni.
    - prizma: vitatkoztam már rendőrrel, hogy mi a jobb 1 rohadt prizma, vagy ha a váz nagy része be van tekerve piros fényvisszaverő szalaggal.

  • 2011.04.05 11:04:23reloaded

    Hát azé az nagyon nem normális, hogy a szembejövőnek a szemébe villogunk, ez teljesen érthető miért undorító.
    Ne is fogadják előre a vakítóan villogó elsőt, az sem normális aki ilyet használ, látszik, csak magára gondol másokra nem ergo eleve nincs helye a közlekedésben.

  • 2011.04.05 11:07:02csíra

    És akkor még csak most szólok először a rendes lakatolásról?
    U-lakat, nem a megszokott spirálos. Használjatok Kryptonite-ot, párezerből már tökéleset találni a mindennapos lakatoláshoz.

  • 2011.04.05 11:10:00Aki a zsiráfotszereti

    ötéves koromtól kezdve ipari szintem bringázom, az cirka harminc évet jelent... soha, egyszer sem estem el és ütöttem be a fejem. Nekem is kéne sisak??

  • 2011.04.05 11:12:38repecs

    Kéne a pénz na írjunk valamit.

  • 2011.04.05 11:14:27repecs

    Aki a zsiráfotszereti persze mi van ha egy meteor eltalál?

  • 2011.04.05 11:16:05DitavonTeese

    Reloaded: közúton (a bicikliutak mennyiségéből kiindulva a legtöbbünk az autókkal egy sávban teker), a helyes oldalon hajtva kinek a szemébe világítasz? Fontos, hogy lássanak, mit csinálsz, ha valaki előz és te éppen útban (mert nem lát?)

    Az U lakat tényleg fontos, csak körülményes a szállítása. Nálam a vázon van fixálva a tartó, de sokszor útban van.

  • 2011.04.05 11:18:39DitavonTeese

    aki a zsiráfotszereti: a sisak attól a barom 17 évestől véd, aki éppen a lehető legkisebb ívben készül megelőzni - és ha lány vagy, éppen a seggedet bámulja a forgalom helyett.

  • 2011.04.05 11:18:45Gyáli úr

    Nem értem, minek ennyire fetisizálni és hirdetni a bringázást. Hogy a világ öt legjobb dolga között van. Emberek az egész identitásukat építik fel a biciklire és azzal kapcsolatos dolgokra, és ez a minimál életfilozófia hová vezet? Felfelé nőhetnénk, emberré, szellemben is, de az ilyen minimálfilozófia csak lekorlátozza az embert szerintem. Persze ez csak az én véleményem, egy olyan egyszerű emberé, aki csak használati tárgyként viszonyul a biciklijéhez, nem ágyasként a kutyájához, és így tovább. :)

  • 2011.04.05 11:20:30_semmi_

    "ötéves koromtól kezdve ipari szintem bringázom, az cirka harminc évet jelent... soha, egyszer sem estem el és ütöttem be a fejem. Nekem is kéne sisak??"

    Attól, hogy edig nem estél el, mi a garancia, hogy eztán sem fogsz? Inkább hordjál 10000-szer feleslegesen sisakot, mint egyszer nem, és betörd a fejed, vagy, netán elütnek és egy autó szélvédőn loccsan az agyad. Bocs.

  • 2011.04.05 11:22:45Aki a zsiráfotszereti

    meteor kilőve
    rengeteg barommal találkozom az úton, minden hülye manővert kivédtem eddig...

    elfog a röhögés, amikor siskban bicajozókat látok

    persze, tudom, nem mindenkinek van ebben rutinja, de annak ne legyen már muszáj, aki tud bringázni csukott szemmel, sötétben részegen is.

Blogok, amiket olvasunk

OTTHONTÉRKÉP Ide költözött az Obama család a Fehér házból

Ízlés és pénztárca kérdése, hogy sokalljuk-e azt a 8,1 millió dollárt, amit a volt amerikai elnök és felesége kifizetett azért a washingtoni házért, amiben január óta lakik. Az mindenesetre biztos, hogy az új otthon felettébb impozáns.

MÁS TÉSZTA Alakbarát palacsinta

Van egy jó ötletünk, hogy jutalmazd meg magad egy isteni reggelivel, ami ráadásul még nem is terhelő, hiszen javarészt egészséges, izomépítő fehérjéből van.

STÍLER Csúcstechnika a tökéletes bikini titka

Ha jól választunk, és esetleg hajlandóak vagyunk egy kicsit többet költeni, sok kellemetlenségtől megkímélhetjük magunkat. Lássuk, milyen a jó bikini!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta