TREND

Igen, a fétis jó szó erre - Dániel Tünde az autók megszállottja

2011. február 22., kedd 08:05 |

Imádom a régi Mercedesek és Aston Martinok motorházából áradó illatot, és ahogy visszhangzik a völgy a régi motorok búgásától - Dániel Tünde az első magyar autótervező, aki nőként próbál érvényesülni a szakmában. A napokban indult Comóba, hogy a Mercedes egyik főhadiszállásán dolgozza ki diplomamunkáját. Bár még csak az út elején tart, máris sok akadályt átugrott, van miről mesélnie.

Az autótervezés álommunkának számít. Miközben a többi lány az oviban hercegnőket rajzolgatott, te már akkor is autókat?

Mindkettő megvolt, a matchboxok és a babák jól megfértek egymással a gyerekszobámban. Aztán kimondottan nőies vonalon indultam el, iparművészeti szakközépiskolában végeztem, mint textilrajzoló, de az autók szeretete mindig is megvolt bennem. Amikor elkezdtem a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem formatervező szakát, már tudtam, hogy ezzel szeretnék foglalkozni. De nem elég az autók iránti szenvedély, minden a designszemlélet megtanulásával kezdődik, az egyetemen kemény munkával lehet eljutni oda, hogy valaki járműveket tervezhessen, csak a harmadik év után felvételizhet autó szakra.

Ez az irány különleges, hiszen a tárgyak végtelen sorából kiválasztva egyfajta tárgy tervezésére koncentrálsz. Van ebben némi fétis, nem?

Igen, az autótervezés design és egy nagy szenvedély. Mindig is rajongtam a Forma 1-ért, és nagyon szeretek vezetni is. Amikor kicsi voltam, olyan gyorsan mentem a lábbal hajtós kismotorommal, hogy végül a fogamat is kitörtem. Nem is értem, hogy lehet, hogy az egyetemen nem minden autótervezőnek van jogosítványa, pedig nagyon fontos a vezetés élménye. Ismerni kell az érzést, milyen, amikor a kezedben tartod a kormányt, és az autó megmozdul alattad. Majdnem minden évben megnézem Ausztriában az Ennstal Classic nevű oldtimer autóversenyt, imádom a régi Mercedesek és Aston Martinok motorházából áradó illatot és ahogy visszhangzik a völgy a régi motorok búgásától... Igen, a fétis jó szó erre.

Hogy kerültél kapcsolatba a Mercedes-szel?

Annak ellenére, hogy itthon nem nagyon dübörög az ipar, mégis minden évben végez jó néhány ipari formatervező az egyetemen – itt jönnek a képbe a fontos külföldi kapcsolatok, amelyek nagyrészt Stefan Lengyel professzornak köszönhetőek (aki nem mellesleg a járműtervezésnek is ikonikus figurája, ő tervezte a 2-es villamos vonalán járó szerelvényeket). Ő hozta kapcsolatba az egyetemmel a Mercedest is tíz évvel ezelőtt, én tavaly vehettem részt először egy nagy közös projektben. Most nyílik a kecskeméti Mercedes-gyár, és ebből az alkalomból pályázhattunk egy koncepcióautó tervével. Egy olyan szoborautót kellett terveznünk, amely kifejezi a Mercedes legfőbb értékeit. Az én munkám is bekerült a három kiválasztott terv közé, arra tettem kísérletet, hogy néhány vonal segítségével érzékeltessem, mit jelent számomra ennek a brandnek az eleganciája és professzionalitása.

A dinamikus vonalak koncepcióját az alumíniumcsíkokból készült makett érzékeltette a legjobban, de később az autók modellezésére használatos clay nevű anyagból is megformálhattam a tervet. Ez a makett aztán látható volt a Design Héten az Iparművészeti Múzeum nagy Mercedes-kiállításán.

Nagy elismerés, hogy bejutottál a három legjobb közé. Innen már magától ment, hogy náluk készítsd el a diplomamunkádat?

Már a pályázat idején is nagyon örültek, hogy egy lány is volt a csapatban. Elfogadták a jelentkezésemet, és Comóba helyeztek, ahol a Mercedes autóbelsőket tervezik. A lányok többnyire az interior részlegen kezdenek, ahol anyagokkal, nőiesebb tervezési feladatokkal foglalkoznak. Három hónapig leszek náluk, ez idő alatt gyakornokként kezdek élesben dolgozni, ami nagyon fontos, hiszen az iskola nem mindig ad életszerű tapasztalatokat – a tanárok elvárásai sokszor távol állnak a megrendelők igényeitől. Még nem tudom pontosan, mi lesz a feladatom, lehet, hogy a stúdióvezető irányítása alatt elkezdem kidolgozni a saját ötletemet, ami lényegében a Mercedes-Benz Fashion Week-hez kapcsolódó show car tervezése. A “fashion car” nem éppen férfias téma, elég merész lenne ezt itthon megcsinálni.

Mi a terved a diploma után? Aki autótervező akar lenni, csak külföldön érvényesülhet?

Az álmom, hogy maradhassak az autótervezés mellett. Mivel itthon nincs autóipar, nincs túl sok lehetőség a designerek számára sem – előttem csak olyan példák sorakoznak, akik külföldön futottak be. Például Németh Gábor, aki néhány évvel ezelőtt diplomázott, a Mercedesnél dolgozik, és egyre feljebb kerül a ranglétrán, vagy Wittinger Csaba, aki jelenleg a Renaultnál tervező. Hartai Tamás, aki szabadúszó, most éppen a Bugattinál van, ez is egy lehetséges út.

Csak férfiakat soroltál fel. Kíváncsi lennék, milyen nőként ebben a szakmában.

A Mercedes nagyon jól fogadta a jelentkezésemet, keresik a női tervezőket, mivel a női látásmód nagyon fontos ebben a szakmában is. Nem tudom, miért vagyunk ilyen kevesen, miért merül ki többnyire hobbi szintű érdeklődésben a nők vonzalma az autók iránt – vélhetően egy erős kulturális minta hatása alatt állunk. Pedig találkoztam már olyan fiúval, aki teljesen analfabétának tűnt műszaki kérdésekben, azt sem tudta megmondani, hol van a motor a kocsiban. Én sem értek mélyenszántóan a műszaki tartalmakhoz, de talán le tudnék rajzolni egy autót belülről. A nyitott motorháztető már gyerekként is nagyon vonzott, apukám részletesen elmagyarázta, hogyan működik ez a bonyolult szerkezet, talán kisebb hibákat meg is tudnék szerelni, és kereket cserélni is imádok.

Nem éled meg rosszul, hogy a sztereotípiák mentén rögtön a “nőies”, interior részlegre helyeztek?

Nem, hiszen ez hatalmas lehetőség. A lányok mindig itt kezdenek, aztán ez alakulhat, még az is lehet, hogy a személyautó-gyártásnál kötök ki végül. A Mercedesnél több női tervező is dolgozik, például egy svéd hölgy lámpákat tervez, de például a BMW-nek is van egy női alakulata, ők tervezték a BMW Z4-et. A női nézőpont két szempontból is fontos az autógyáraknak, egyfelől a férfiak szeretnének imponálni a nőknek az autójukkal, másfelől pedig kutatások bizonyítják, hogy a családi autók vásárlásánál többnyire a nők döntenek – ezért nagyon előnyös, ha egy női szem is részt vesz a tervezésben.

Karim Rashid a MOMÉ-n tartott előadásában kimondta, hogy utálja az autókat. Gyakran találkozol ellenérzéssel, hogy nincs szükség több autóra?

Szíven ütött Karim Rashid mondata, hiszen az autók azt az alapvető emberi igényünket elégítik ki, hogy rendelkezzünk egy szép tárggyal, ami bárhová elrepít. Szerintem mindig is lesznek autók, legfeljebb nem benzinnel fognak működni. Nagyon érdekelnek az alternatív meghajtású járművek is, főleg formailag, például a kerékmotor teljesen átalakítja majd a hagyományos, autókról alkotott képünket.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.02.22 08:49:03ChPh

    Hajrá!
    Hajrá!
    Mindig öröm ilyenekről olvasni :)
    Éppen valamelyik nap olvastam arról a hölgyről, aki a Z4 tervezésében benne volt :)
    Remélem Tündéről is lehet majd hallani a későbbiekben. És talán a női tervezésű autók is többen lesznek, hogy megtörjön ez a rideg szürke/fekete csak és kizárólag funkcionalitásról szóló autóbelső..

  • 2011.02.22 09:31:30Brunoka

    Nagyon szimpatikus volt a csaj a "clay nevu agyag" mondatig.

  • 2011.02.22 10:00:31Brunoka

    P.S>egyebkent hajra.

  • 2011.02.22 10:18:07Gekko

    Brunoka, kár okoskodnod, nem agyagot, hanem anyagot mondott. BTW, ha dolgoztál volna már a clay-al, akkor az agyagon sem akadnál el, különösen azért nem, mert a clay előtt tényleg agyaggal dolgoztak a designerek, sok területen még mindig - a clay nem olcsó.

    Szal, okoska, ne idegesítsd sem magad, sem a többi olvasót. Tudja a csaj, hogy miről beszél, mivel Ő ezt csinálja, a jelek szerint nem is rosszul:-)

  • 2011.02.22 10:23:56sunblind

    cukor :)

  • 2011.02.22 10:57:22záporjózsi

    A sikerekhez mindenképp gratula.
    Viszont ha az autóbelső a funkcionalitásról szólna az jó lenne. Most sem arról szól.

    "aki nem mellesleg a járműtervezésnek is ikonikus figurája, ő tervezte a 2-es villamos vonalán járó szerelvényeket"
    Melyik országban?

  • 2011.02.22 11:06:21KaPé

    "a családi autók vásárlásánál többnyire a nők döntenek"

    LoL. Tudom sajnálni azt a családot :-)

  • 2011.02.22 11:13:17Brevis

    Nem kell sajnálni, a nők szoktak dönteni, csak ezt a férfiak nem hajlandóak elismerni, jól vannak manipulálva. Persze vannak olyan márkák, amiket állítólag azért vesznek a pasik, hogy tetszelegjenek a nőknek, holott csak egymásnak akarják mutogatni, kb. ilyen dolog a testépítés is.

  • 2011.02.22 11:14:24záporjózsi

    "KaPé"
    Pedig így szokott lenni...

  • 2011.02.22 11:17:10záporjózsi

    "Persze vannak olyan márkák, amiket állítólag azért vesznek a pasik, hogy tetszelegjenek a nőknek, holott csak egymásnak akarják mutogatni, kb. ilyen dolog a testépítés is."
    Azok a pasik, akik nem kívánnak ehhez alkalmazkodni legalább mentesülnek egy csomó fölösleges hülyeség alól, emellett könnyen le tudják szűrni azokat a nőket, akik ezekre a külsőségekre buknak. Ettől még a nők alapvetően azt nézik, hogy milyen esztétikailag. Nem baj, ha használhatatlan, csak jól nézzen ki. Mert villoghat a barátnőinek.

  • 2011.02.22 11:40:02kultúrpesszimista

    "Nem baj, ha használhatatlan, csak jól nézzen ki. Mert villoghat a barátnőinek."

    Chrysler PT Cruiser, tipikusan.

  • 2011.02.22 11:45:55zombika

    "a családi autók vásárlásánál többnyire a nők döntenek" :D

    Át/teljesitmény,értéktartás,szervízköltség,stb...
    Ezeket egy nő nem hogy nem nézi,többnyire nem is érdekli.Vannak igényeik a nőknek egy autóval szemben de úgy gondolom jobb ha a férfi választ kocsit.

  • 2011.02.22 12:05:43jojoka

    csaj erősen s+

  • 2011.02.22 12:25:59kultúrpesszimista

    Jojoka:

    Ez nem a velvet fertője, eltévesztetted a terepet. Menj oda bazmeg.

  • 2011.02.22 13:11:16ChPh

    zombika:

    nem biztos, hogy az mindenhol mérvadó ám ;)

  • 2011.02.22 13:11:38a távoli rokon

    nagyon szimpatikus a hölgy, és igenis nagyon sok esetben a nők döntenek. persze van aoylan céljárművek, melyek megvásárlásánál nem bíznék a nejem döntésében. ilyen például az új Z4, amelyet nők terveztek, és piszkosul kéne, viszont nagy az esélye, hogy a nejem kirúgna, ha csikorgó kerekekkel megállnék egy ilyennel a kapunk előtt;)

  • 2011.02.22 13:14:19ChPh

    KaPé

    én pl. mutattam két autót asszonynak, azok közül választott :)

  • 2011.02.22 13:37:59Catia

    "Dániel Tünde az első magyar autótervező, aki nőként próbál érvényesülni a szakmában"

    Tisztelt Dívány!

    Kikérem magamnak!

    Én már 6 éve dolgozom az autóiparban (VW-Konzern), hátam mögött Passat Variant 2, A6 és Q3. Passáton szenzortartókat terveztem. Q3-nál komplett Hinterwagen, Dack, Türen Elektrik.

    Egyáltalán, honnan veszitek ezt a hülyeséget, hogy ő az első??? :(

  • 2011.02.22 13:53:15Shermes Hollock

    Kar, hogy egy amugy erdekes beszelgetest es egy nem mindennapi eredmenyt (aminek kivanom, hogy legyen folytatasa) egy olyan ostobasagokra kell kihegyezni, mint pl. noi tervezok tervezzenek noknek.
    Eloszor is, ha egy no jo tervezo, akkor elorebb jut, ahogy Tunde peldaja is mutatja. Az, hogy nehezebb nekik egy ferfias szakmaban szerintem ertheto, mert ugyanannyira nehez lehet pl. azert, mert valaki magyar. Mindenki azt preferalja, amihez szokott, legyen az nem (ferfi), vagy szarmazas (nemet).
    Masodszor ez egy rohadt iparag, aminek az a celja, hogy autokat adjon el, azaz a vevoi igenyekre epul. Ha egy ferfi tervezo (vagyis egy tervezocsoport, vagyis inkabb egy halom tanulmanyra tamaszkodo csoportok egyuttesen) nem tud noknek autot kinalni az nem azert van, mert ferfi, hanem mert rossz tervezo, a projekt rosszul volt menedzselve.
    Es most nem a ferfisovinizmus szol belolem, ez egyszeruen csak akkor otvaros baromsag, mintha azt mondanam, hogy csak egy ferfi tudja, hogy egy ferfinak milyen frizura all jol. Ahhoz kepest kb. 20:1-hez a fodrasznok aranya, akikkel eletemben talalkoztam. De ugyanigy noi ugyveddel volt dolgom, es a penzugyeimet is noi kozgaszdaszok kezelik. Pedig mi ferfiak egymas kozott jobban megertenenk egymast, nem igaz? Ket tranzakcio kozott a titkarno Micike melleit kidumalva...

    Ha egy auto jol van megtervezve az a sajat jogan lesz sikeres, ha az a legfobb erdeme es azzal kell eladni, hogy nok terveztek ott nagy a gaz! Erdemes megemliteni a Volvo egyik marketing probalkozasat par eve, a kocsirol szinte szo sem volt, nem is lett belole semmi.
    Mellesleg a legnagyobb sztartervezokon kivul tudja ugy altalaban valaki, hogy milyen nemu vagy nemzetisegu tervezett egy-egy autot???

  • 2011.02.22 13:58:29jenko80

    Szenzortartókat? Ejha!
    kultúrpesszimista: mi baj a PT Cruiserrel? Pont nem a kaptafa kocsik hiányoznak. Bár belülről pont egy sorjás fröccsöntéshalmaz a PT.
    Nemrég volt szerencsém a maranelloi múzeumban járni, és rá kellett jönnöm, hogy vannak feminim vonásaim: az 50esek túraFerrarijaiban teszett az enteriőrhöz (interiorhoz :) illeszkedő bőr utazótáska, a mázsás fuxhoz hasonló ajtóbehúzó "nyaklánc". Stílusa, patinája, súlya volt a cuccoknak a kocsiban.

  • 2011.02.22 15:02:37blackflowerblossom

    Catia:
    Azért az első, mert jól manageli magát, ennyi. Ha nem volt rólad, esetleg más női autótervezőkről szó, akkor ő az első, akit a közvélemény megismerhet.

    Nagyon drukkolok Tündinek, és örülök a cikknek, de azért ezeknél sokkal több, jobb terv volt pl. a Mercedeses mezőnyben is.
    Azért, mert lány, nem kellene külön kiemelni, vagy foglalkozni vele.
    Itt lehet nézelődni, pl. az említett versenyt ő nyerte:
    [link]

  • 2011.02.22 15:16:29Catia

    blackflowerblossom
    Köszi a linket! Tök jó!

    Ja, én nem dizánjt tervezek, hanem azokat a mechanikai és elektronikai elemeit az autónak, amitől aztán majd életre kel. Designer szempontból, lehet, hogy ő az első, de akkor azt a cikk írója nem fejezte ki megfelelően. Az egész beállítottság kérdése: egy terméktervezőt vagy ipari formaterveztő lehet a dizájn jobban megfog, egy gépész- vagy villamosmérnököt meg inkább a technikai dolgok.
    Mindkettő helyt áll, hiszen sokszor mi mondjuk meg a dizájnernek, hogy itt és itt kellene változtatni, mert pl. én nem férek el.

  • 2011.02.22 15:25:02blackflowerblossom

    Catia! (Jó névválasztás :) )

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta