Magyar farmer: te hogyan hordod?

Farmerszoknya pólóval - én még a sarki vegyeskereskedésbe sem megyek le így. A hazai denim márka, a Blue Paprika bemutatott néhány variációt arra, ha a farmert nem a szokott módon szeretnénk viselni. Ami a nemzetközi divatot illeti, a farmer trógerruha a menő és a forrónadrág kardigánnal.

A Design Hét korábbi eseményei:

Bárok és érzéki, romlott nők - Baharat show

Lakberendezési trendek a rendszerváltástól

A Lakatos Márkon túli világ izgalmai

A mai nő megint punk - Manier

A hagyományőrzésről minden eszünkbe jut, csak a divat, főként a farmer nem. Pedig van hazai denim márka, ha nem is hungarikum még.

A GoBe társulat táncosainak rendhagyó bemutatója
A GoBe társulat táncosainak rendhagyó bemutatója

„Az újonnan érkezők a csillárra vagy a falra üljenek!” Szólította fel a tömeget Szigeti Szilvia az Eventuell Galéria alapító tagja és a műsor házigazdája a Blue Paprika divatperformanszán. A Nyári Pál utcában található kis helyiség valóban szűknek bizonyult, akkora volt az érdeklődés.  Ellenben egy jó hangulatú, családias bemutatón vehettünk részt. Az eseményt még különlegesebbé tette, hogy Góbi Rita táncos-koreográfus által vezetett társulat a GoBe mutatta be a ruhákat.

„Alkalmazkodunk a térhez, a jelmezekhez. A ruhák, amelyeket most bemutatatunk, hétköznapi darabok, amihez mi nem vagyok hozzászokva. De azt szeretnénk erősíteni az emberekben, hogy merjék vállalni és hordani a színpadon bemutatott darabokat.” – mondta el Góbi Rita bevezetőjében és sietett is tovább a Trafóba egy másik előadásra, ahol ő maga lépett fel.

Van-e humor a farmerban?

Bár a performansz lendületesre és humorosra sikerült, a ruhák kevésbé érvényesültek. Csak kevés, ráadásul azok sem jó ízléssel összeválogatott darabok voltak. Farmerszoknya pólóval. Én még a sarki vegyeskereskedésbe sem megyek le így. Semmi hímzés, semmi nemzetközi élvonalba illő magyar motivika, a márkára amúgy jellemző extravagancia, frivol humorú farmerkreáció. Ennél egy kicsit többre számítottunk. Gyorsan hozzá kell tenni, hogy nem merül ki ennyiben a tervezők tudása.

Farmerszoknya zakóval - miért?

A nemzetközi divatban is előszeretettel foglalkoznak a szokatlan farmerösszeállításokkal. Stella McCartney a 2011-es tavaszi kollekciójában a hagyományos, térdig érő farmerszoknyát férfias szabású blézerrel egészíti ki. A Pepe Jeans új kollekciójához készült kampányplakáton a szűk farmersort kiegészítője lett a kötött kardigán. Egy újabb, extrém megoldás pedig itt látható, a trógerruhák ihlette farmer férfiinggel. Idén még megy a boyfriend style, és a felhajtott nadrágalj.

Kevesen tudják, hogy a „hazai denim” márkának aposztrofált Blue Paprika olyan előadóknak is tervez ruhát, mint az elektrofolk vonalon ismert Balkan Fanatik. A márka mögött két tervező áll, Pálffy Szilvia, a Budapesti Divatiskola művészeti igazgatója és Szűcs Teréz, a Debreceni Divat és Művészeti Szakközépiskola oktatója.

Országokon átívelő ruha

Mivel Pálffy Szilvia sajnos nem volt jelen, így Szűcs Teréz válaszolt kérdéseinkre. Arról, hogy miért ez lett a márka neve, így beszélt. „Egyik kedvenc alapanyagunk a farmer és annak a színére, az indigóra utal a blue, vagyis kék. Azért választottuk az angol változatot, hogy ezzel is a nemzetköziséget fejezzük ki. Hiszen országokon átívelő a márka üzenete.”

Szűcs Teréz, a Blue paprika egyik tervezőnője
Szűcs Teréz, a Blue paprika egyik tervezőnője

„Azok a kultúrák, ahol fontosnak tartják, felvállalják hagyománykincsüket, nem csak ünnepnapokon kerülnek vele kapcsolatba, ott elevenen él a múlt motívumrendszere is. Itthon mindez hiányzik. A célunk és az üzenetünk az, hogy a hagyomány megelevenedjen és részévé váljon a hétköznapjainknak. Mi ezt az öltözködésen keresztül kívánjuk meg elérni”- tette hozzá Szűcs Teréz.

Kerülve az erőltetett magyaroskodást

A tervező szerint hiány van a magyar öltözködéskultúrában. „Ezért az foglalkoztatott bennünket, hogy a hagyományos népviselet elemeit, hogyan tudjuk belecsempészni az utcai viseletbe. De nem konzervatív hangulatú, hanem nagyon izgalmas és a nemzetközi trendet is szem előtt tartó ruhákat szerettünk volna megálmodni. Arra törekszünk, hogy diszkréten, de egyértelműen jelenjen meg egy hímzés, szabásvonal, sziluett. Kerülve az erőltetett magyaroskodást, mégis egyértelműen utalunk arra, hogy melyik kultúrából merítünk. Mindketten naponta foglalkozunk a legfrissebb irányzatokkal, technikai fejlesztésekkel, anyagokkal, színekkel. Ezek a gondolatok, ötletek megjelennek az általunk tervezett darabokban.”

A márkának nincsen kifejezetten őszi/téli kollekciója, amelyet erre a szezonra állítottak volna össze. „Át szoktuk íveltetni a szezonokat egymásba. Nem egy adott szezonra készülünk, nem is nevezzük így meg. Egymásra építjük, folyamatosan fejlesztjük a ruháinkat. Az idei őszi/ téli kollekciónkban a hosszú díszített kabátok dominálnak leginkább.” Szűcs Terézék örülnek annak, hogy a tizenéves korosztály is bátran viseli a darabjaikat. „Főként plexi fülbevalóinkat és magyaros motívumokkal játszó pólóinkat kedvelik. A kifinomultabb darabok inkább a huszonéves korosztálytól fölfelé kelendőbbek. Vannak szemtelenebb darabok, kis fűzők, miniszoknyák is.”

A GoBe társulat táncosainak rendhagyó bemutatója
A GoBe társulat táncosainak rendhagyó bemutatója

„Egy alkalommal a buszon ülve felfigyeltem egy hölgyön egy fehér ingecskére, ami nagyon ismerős volt. Kellett egy kis idő, mire diszkréten, de jól meg tudtam nézni. Rájöttem, hogy a mi ingünket viseli. Akkor már be is ugrott, hogy kiről van szó.”

Szintén az Eventuellben rendezték a Design Hét keretében az „Észerképzet 4” projekt október 7-én.

Az Eventuell Galéria ékszertervezőinek (Bodor Bernadett, Gera Noémi, Imrei Boglárka, Máté Eszter, Szilos András és Vékony Fanni) közös projektje. Az izgalmas meglepetésekkel tarkított esemény keretében a GoBe Társulat közreműködésével elevenednek meg, kelnek életre az experimentális ékszerképzetek.

Info: http://designhet.hu/program/15

Szerző: Buczkó Linda

Fotó: Kováts Dániel

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek