Zanza!

zuzodasA

nyár beköszöntével legtöbben azon kapjuk magunkat, hogy csak néhány kilótól kellene gyorsan megszabadulnunk, és ezt a felismerést rendszerint szilárd elhatározás követi, hogy „mindennap tornázni fogok!”.
És ez így rendben is van, csak az ilyen kezdetek szoktak zúzódásokkal és húzódásokkal végződni…

 

 

 

Nézzük meg, mit tehetük, hogy megelőzzük, illetve mit tegyünk, ha bekövetkezett?

 

Minden sérülés ellen a legbiztosabb védekezés a megelőzés! Ezért edzés előtt érdemes megfelelő mennyiségű folyadékot fogyasztani (ne feledjük, testünk 70%-a víz!!!).

Érdemes tudni, hogy nem folyadék a kávé, a fekete tea, az alkohol, a koffein- és taurintartalmú nedű… Ezek ugyanis vizeletürítési ingert előidéző hormon (ADH – antidiuretikus hormon) termelésére serkentik a szervezetet, és rendszerint rövid időn belül több folyadékot veszítünk velük, mint amennyit bevittünk!

 

Megfelelő bemelegítés

A folyadékbevitelnél is fontosabb azonban a megfelelő bemelegítés! Bemelegítés során az izmokat és ízületeket „üzemi hőmérsékletre” mozgatjuk, ami nem annyira a hő, mint a vérkeringés (folyadék!!!) miatt lényeges. A nem megfelelő vérellátás növeli a sérülések súlyosságát.

A bemelegítés során érdemes egy rövid átmozgatással kezdeni, pl. laza futással, hogy megemeljük a pulzusszámot. Ez után a mozgás során használt izmokat és ízületeket kell megmozgatni, hogy a mélyebb szövetekben is beinduljon a megfelelő vérkeringés. A tényleges edzést csak ez után kezdjük el.

Ez a rövid – 4-5 perces – felkészülés sok kellemetlenségtől óvhat meg bennünket.

 

Mit tehetünk, ha mégis megsérültünk?

Zúzódások

Esés vagy ütközés okozhat általában zúzódást. Ilyenkor enyhébb esetben a felületi szövetek sérülnek, szép, színes foltok jelennek meg egy apró dudor kíséretében. Súlyosabb zúzódásoknál az izomrostok és a köztük futó erek és idegek is sérülhetnek.

Ezt rendszerint éles fájdalommal, bevérzéssel és duzzanattal jelzi a testünk.

Elsősegély:

Azonnali hűtéssel kell csökkenteni a vér és szövetnedv kiáramlását, és a szív fölé kell emelni a sérült végtagot – amíg a nyugalmi pulzus vissza nem tér. Ha megfelelően és kellő időben elláttuk a zúzódást, rendszerint 1-2 nap alatt rendbejön, de ez alatt az idő alatt is hűteni kell az érintett területet. A vérömleny felszívódását heparintartalmú krémmel (pl. Liotin 100 000 gél) lehet elősegíteni.

 

Húzódások

Akkor beszélünk húzódásról, ha az izom a mozgáshatárán túl nyúlik – rendszerint hirtelen mozdulat hatására. A nyújtógyakorlatok túlerőltetése is okozhat izomhúzódást!

Ilyenkor általában nyilalló fájdalom után a meghúzódott izomszakasz bedagad, és a húzódás hatására görcsbe ránduló izom korlátozza a normális mozgást.

Elsősegély:

Fontos, hogy azonnal hagyjuk abba az izom igénybevételét! A meghúzódott izom könnyebben szakadhat, ami tovább súlyosbítja a sérülést.

Hasonlóan a zúzódásokhoz, hűteni és emelni kell a területet, és nagyon fontos az izom pihentetése. Gyógyulása picit hosszabb a zúzódásnál. Amíg feszülő érzést tapasztalunk az izomban, kerüljük az erőltetését.

 

Izomszakadás

A húzódásnál súlyosabb eset az izomszakadás. Ez lehet teljes vagy részleges. Mindkét esetben hirtelen éles, nyilalló fájdalmat érzünk, ezt kísérheti roppanó, reccsenő hang és intenzív izomgörcs. A mozgást jellemzően képtelen folytatni a sérült.

Elsősegély:

Hűtés, polcolás és haladéktalanul orvosi vizsgálat szükséges. Még ha tudjuk is, mi a teendő, és a pihentetés hatására enyhülnek a tüneteink, forduljunk orvoshoz, mert egy rosszul gyógyult izom hosszú távon rengeteg kellemetlenséget okozhat!

 

Balesetmentes sportolást kívánok midenkinek!

 

Blogmustra